De hoge snelheids- treinproducent CNR is door het ministerie van spoorwegen gevraagd te stoppen met de productie van supersnelle treinen. De sensoren van het veiligheidssysteem werken niet goed en veroorzaken regelmatig vertragingen . De regering wil overigens geheel het systeem herdenken met de nadruk op meer veiligheid.
Het ministerie vroeg “China North Locomotive and Rolling Stock” (CNR), één van de twee voornaamste treinproducenten tijdelijk te stoppen met het vervaardigen van het model dat gebruikt wordt op de lijn Shanghai-Peking en dit wegens de regelmatige vertragingen. Volgens een eigen mededeling van de staatsonderneming aan de beurs van Shanghai blijkt dat het veiligheidssysteem aan de CRH380 -het meest geavanceerde van China’s HSTreinen- niet goed werkt, wat de vertragingen veroorzaakt. De mededeling heeft het niet over het ongeval in Wenzhou dat het vertrouwen van het publiek nog dieper deed zakken, maar gebeurde met een iets ouder model overigens van een andere constructeur. De betrokken treinen werden echter gebouwd door de afdeling “Changchun Railway Vehicles” van CNR. Deze treinen zijn geïnstalleerd met sensoren die de trein automatisch doen vertragen, maar volgens mediarapporten gebeurt dit ook wanneer het niet noodzakelijk is. De firma belooft een inspectie en een aanpassing die efficiency en punctualiteit garandeert, maar gelooft toch dat het gevraagde orders van 6,7 miljard yuan voor dit jaar nog kunnen worden afgewerkt.
Herdenken
Premier Wen Jiabao heeft van zijn kant beloofd dat er extra controles komen bij de aanleg van hsl-spoor. De snelheid zal in een eerste fase verminderd worden. Minister van spoorwegen Sheng voegde er aan toe dat de prijzen ook verlaagd zullen worden en de intervallen tussen twee treinen verhoogd. Ook de training van het treinpersoneel moet volgens Wen worden verbeterd en de testperiodes van spoor en materieel worden verlengd. De regering stopt voorlopig met het goedkeuren van nieuwe trajecten en het twaalfde vijfjarenplan wordt terzake herzien. Tenslotte zal de samenstelling van de groep die de supersnelle trein en de Wenzhouramp kontroleert worden veranderd want deze bestaat voor de helft uit personen van het ministerie en betrokken bedrijven. Een grondige herdenking dus.
China startte maar in 2007 met hoge snelheids treinen, maar heeft plannen om tegen 2020 over een snel netwerk van 16.000 km te beschikken, wat vier keer zo groot is als Japans Shinkansen systeem. Toch blijkt uit cijfers dat tijdens het eerste semester dit jaar er 2,1 % minder werd uitgegeven vergeleken bij vorig jaar. De schulden verdrievoudigden dan ook op 3 jaren tot 2.091 miljard yuan. Een aantal topverantwoordelijken van de spoorwegen worden ook onderzocht naar corruptie.
Naar verluidt heeft het recente ongeval ook sterk de kansen verminderd dat een Chinees consortium binnen 2 maanden de aanleg van de HSL zou binnenhalen in Californie. Toch tekende China South Locomotive and Rolling Stock Corp (CSR) met Turkmenistan een overeenkomst voor de levering van 2,54 miljard yuan snelle treinlijnen. De recente commotie heeft ook spoorbouwer China Railway Group er toe gebracht af te zien van haar geplande beursgang voor een som van 6,2 miljard yuan
Bron: FT, SCMP, ANP