Coca Cola bezorgd om het Yangtzewater

Frisdrankenproducent Coca Cola heeft met het The World Wildlife Fund (WWF), de krachten verenigd tegen de vervuiling van de Yangtzerivier. Ook zes andere vervuilde rivieren in de wereld worden onder de loep genomen, maar in China wordt voornamelijk gemikt op de waterkwaliteit van  de Yangtzebovenloop.
De Yangtze levert 35 % van China’s water. Veel (industrieel) afvalwater komt in de 6280 km lange rivier terecht. Het WWF, dat de top-10 van ’s werelds meest vervuilde rivieren wil aanpakken, sloot met Coca Cola een overeenkomst om zes daarvan te helpen schoner te wnf-logoworden. Volgens WWF’er Williams is de vervuiling met kunstmest en dierenafval voor de rivier een even groot gevaar als de industriële afval. Het partnerschap tussen WWF en Coca Cola steunt pilootprojecten in gemeenschappen rond de Minjiang- en Jianlingrivieren  om biogas te produceren. Concurrent PepsiCo werkt reeds een tijdje samen met een grote vrouwen-ngo in China opdat waterschaarse regio’s een betere toegang zouden hebben tot water. Ook de HSBC Bank heeft milieuprojecten rond de Yangtze. Volgens vicevoorzitter Brenda Lee van Coca Cola is de samenwerking met het WWF een deel van de zakenverbintenis dat de onderneming enkel kan floreren in duurzame gemeenschappen. Meer en meer groeit het bewustzijn dat water een bedreigde hulpbron is. Het partnership met de ngo wil een klimaat van vertrouwen scheppen dat de deur helpt openen naar meer verbruikers. Misschien is de interesse echter meer materieel. Coca Cola’s zakencijfer groeide vorig jaar met 19 % tot 31 miljard $, terwijl de markt in cocacolaNoord-Amerika 1 % achteruitging. Coca Cola, met zijn 39 bottelarijen in China, controleert reeds de helft van China’s prikdranken, terwijl Pepsi maar 33 % heeft. Vorig jaar lanceerde  Coca Cola een poging tot overname tegen 2,3 miljard $ van ‘China Huiyuan Juice’, maar de deal werd verworpen door de overheid. Dit is echter niet het  einde van Coca Cola’s ambities in de fruitsappen, want de groep lanceerde een driejarig programma van 2 miljard  $ om in deze sector uit te breiden. Concurrent PepsiCo heeft voor hetzelfde doel 2,5 miljard opzijgezet. Coca Cola verbruikt, met zijn operaties in 200 landen, 290 miljard liter per jaar. De zevenjarige samenwerking met het WWF voor schonere rivieren kost 24 miljoen $, wellicht een prikje van het reclamebudget. Overigens zitten zowel PepsiCo als Coca Cola (met anderen) samen in de groep ‘Beverage Industry Environmental Roundtable’,  met de smakelijke afkorting BIER. Daar gaan we dus nog van horen. Naar de toekomst werkt Coca Cola eveneens met het WWF samen om voet aan grond te krijgen bij de suikerindustrie. De producent gebruikt 4 % van ’s werelds suiker en met het suikerrietprogramma in China wil de groep de boeren tonen hoe de productiemethoden te verbeteren en het waterverbruik te verminderen. Economische noodzaak of verheven milieuprincipes: de frisdrankproducenten spelen handig in op de milieutrend opdat de winst zo ook meer duurzaam zou uitvallen.
Bron: http://knowledge.wharton.upenn.edu/article.cfm?articleid=2568

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *