Het verzamelde werk van de confucianistische auteur Ch’ien Mu zal bijna geheel ongecensureerd worden uitgegeven in de Volksrepubliek. Dat is een opmerkelijke gebeurtenis, zowel volgens intellectuelen uit Taiwan als die uit de rest van China.
De historicus en filosoof Ch’ien Mu (1895-1990) was immers een verdediger van het traditionele politieke en culturele systeem zoals het onder een aantal keizerlijke dynastieën werd ontwikkeld. Hij gaf onder andere blijk van een nostalgisch verlangen naar het stelsel van een machtige monarch die zich liet adviseren door via theoretische examens carrière makende mandarijnen.
Bovendien was Ch’ien Mu op uitnodiging van Chiang Kai-shek in 1969 naar Taiwan verhuisd, toen de sfeer in Hongkong hem niet meer beviel vanwege linkse door de Culturele Revolutie geïnspireerde rellen daar. De filosoof en historicus doceerde aan universiteiten in Hongkong, Taiwan en de VS, en wordt door sinologen wereldwijd beschouwd als een belangrijke denker, hoeveel kritiek er daarnaast ook is tegen zijn traditionele wereldvisie. Aanvallen moest hij ook in Taiwan verduren, vanwege separatische politici als Chen Shui-bian, die vonden dat hij ten onrechte een woning had gekregen van de Kwomintang. Ch’ien Mu verhuisde naar een flat en overleed kort daarna, iets wat sommigen aan de bemoeienissen van de onafhankelijkheidspartij van Chen Shui-bian hebben geweten.
Ch’ien had bij zijn leven een aanbod uit Beijing afgeslagen om zijn verzameld werk in de Volksrepubliek uit te geven, omdat hij niet wilde dat er ook maar iets uit de inhoud zou worden weggelaten (of misschien zelfs gewijzigd). Zijn weduwe heeft de toelating voor de publicatie nu gegeven, omdat ze weet dat haar echtgenoot dat heel erg graag had gewild en omdat ze de verzekering heeft gekregen dat alles onverkort, onveranderd en zonder commentaar zal worden weergegeven.
Chinese onderzoekers vinden de geschriften van Ch’ien vooral interessant als onderzoeksobject en zullen natuurlijk in hun eigen publicaties hun mening erover geven. De uitgave van dit verzameld werk wordt verwelkomd als een verdere stap in de toenadering tussen Beijing en Taipei, maar ook als een teken dat de Chinese regering toleranter wordt en meer en meer open staat voor discussie en confrontatie met een gedachtegoed dat niet het hare is. Deze ontwikkeling is begonnen met de economische hervormingen. In de jaren ’90 was er een grote belangstelling voor teksten uit met name Taiwan. De afgelopen jaren werden bepaalde van die boeken nog gecensureerd. Wellicht is de uitgave van Ch’iens verzameld werk een teken dat Beijing ook van die praktijk af wil.
Bronnen: Wikipedia, Global Times