Coöps klaar voor strijd om consument op het platteland

De rurale coöperatieven zijn klaar om met andere kleinhandelsketens de strijd aan te gaan om de consument op het platteland. Het aantal verkoopsfilialen  van de eigen supermarktketen wordt opgetrokken van 80.000 naar 100.000.

‘Federatie van Aanbod- en Verkoopscoöperatieven’ dateert reeds van lang geleden tijdens de planeconomie, maar tijdens de laatste decennia ondergingen de coöps ook markthervormingen. Voorzitter Li Chengyu is van plan de thuismatch om de gunst van de plattelandsconsument te winnen. Grote binnenlandse en buitenlandse ketens hebben hun begerig oog verplaatst van de eerstelijns- naar de tweedelijnssteden. De regering wil van haar kant de koopkracht in de rurale gebieden versterken en daar speelt de Federatie van Coöperatieven proactief op in. De Federatie heeft diverse soorten verkoopspunten geopend, maar de grote expansie gebeurt door het eigen filiaal ‘New Cooperation Joint-Stock Trade Chain Co Ltd’. Deze supermarktketen werd opgericht in 2003 en zou haar 80.000 verdeelpunten op twee jaar tijd willen optrekken tot 100.000. Gehoopt wordt om dan een verkoopscijfer te bereiken van 50 miljard yuan. “De strijd om de consument zal hard zijn”, zegt manager Chen Zuxin van de Federatie, “maar ons voordeel is een uitgebreid netwerk van lokale coöperatieven”. Om het voornemen te ondersteunen, wil de keten een beroep doen op een beursgang. Ook kreeg de New Corporation voor 40 miljoen $ investeringen van ‘My Decker Capital’.
In landelijk China zijn er 2377 aanbod- en verkoopscoöperatieven op kantonvlak en 21.000 op dorps- of gemeentevlak. Tijdens het eerste semester hadden de Chinese coöps een zakencijfer van 634 miljard, een verhoging met 15 %. De winst steeg tot 3,88 miljard. Volgens het ministerie van Handel overtroffen de landelijke verkoopscijfers voor de eerste maal deze in stedelijke gebieden.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *