COSCOCS is de nieuwe Chinese gigant in scheepstransport die ontstaan is door de fusering van de bestaande groten COSCO (China Ocean Shipping) en China Shipping groep. De nieuwe groep telt met 180.000 personen twee keer zoveel personeel als AP Moller Maersk en de groep heeft ook het dubbele aantal schepen van concurrenten Maersk en Mitsui OSK Lines.
Sinds de crisis van 2008 en ook de vermindering van het zeetransport maakt de sector de moeilijkste tijd door van de laatste dertig jaar. Dit jaar verwacht het gespecialiseerd studiebureau Dewry dat de reders wereldwijd een totaal verlies van $ 5 miljard gaan incasseren. Ze zijn al enkele jaren deficitair. Weinig kleintjes kunnen hier tegen op en de groten, als ze al niet fuseren, maken groepsafspraken of werken samen. Twee maanden terug kocht de tweede groep wereldwijd het Franse CMA-CGM Neptune Orient Lines uit Singapore op voor 2,2 miljard euro. Nummer een staat Maersk uit Denemarken, en naast CMA CGM prijkt ook het Zwitserse Mediterranean Shipping Co in de top drie. Deze drie staan in voor 40% van het maritieme vrachtverkeer waarna de nieuwe Chinese groep volgt.
Wat al een tijdje in de lucht hing, is donderdag officieel in Shanghai gevierd. De twee grote transportgroepen, die in handen zijn van de staat, gaan fuseren en zo ontstaat COSCOCS, een groep met 180.000 personeelsleden en 830 schepen van diverse types. Nu is COSCOCS met zijn vloot de grootste operator met bulkschepen en olietankers.
Voorzitter Xu Lirong beloofde gisteren het behoud van de werkplaatsen en sprak de intentie uit om de groep op 6 nieuwe terreinen actief te laten zijn. De groep wil focussen op logistiek, maakwerk van industriële uitrusting, financiën, verzendingsdiensten, investeringen en ook operaties die te maken hebben met de ontwikkeling van ‘Internet Plus’. Bij de nieuwe terreinen behoren multimodaal transport, de ontwikkeling van een netwerk aan opslagplaatsen, scheepsverzekeringen, maakwerk van offshore installaties, ziekenhuis- en hotelmanagement.
De groep beheert 46 containerhavens en 190 dokken wereldwijd en realiseert een omzet van 90 miljoen containers. In China heeft de groep een reeks scheepswerven en fabrieken voor engineering op zee in de provincies Zhejiang, Jiangsu en Shandong. Voorts beloofde de voorzitter dat de containerafdeling helemaal gereorganiseerd wordt tegen eind maart. Volgens algemeen manager Wan Min legden de Chinese rederijen zich in het verleden vooral toe op het vervoer tussen Azië en Afrika en tussen China en Zuidoost- Azië. In de toekomst zal meer de klemtoon worden gelegd op het vervoer tussen Azië en Europa en tussen Azië en Amerika . De viceminister van Transport zei dat China zijn shipping steunt om met de internationale rivalen de concurrentie aan te gaan met beter uitgeruste schepen. Ook worden ze aangemoedigd om te werken aan nieuwe producten als LNG en LPG-schepen.
Bronnen: Les Echos, China Daily