COSCO geeft haven Zeebrugge nieuwe kansen.

De nieuwe concessie tussen COSCO en het havenbedrijf van  Zeebrugge (MBZ) is ondertekend. Daarmee ligt de weg open voor een belangrijke uitbreiding van het containerverkeer.

zeebruggeIn september vorig jaar kocht COSCO Shipping ports, (CSP), een filiaal van de Chinese staatsrederij COSCO de containerterminal aan het AlbertI dok in Zeebrugge. Die was van APM Terminals, een Nederlands bedrijf dat verbonden is met de Deense rederij Maersk. De terminal werd herdoopt van APM terminal tot CSP- terminal. Het is de eerste in Noordwest Europa die COSCO controleert.
Zeebrugge is na Antwerpen de tweede grootste haven van België.
Nu heeft CSP met het havenbestuur van Zeebrugge een nieuwe concessieovereenkomst ondertekend over de uitbatingsvoorwaarden van de terminal. Daarmee kan het beginnen met het uitbouwen tot één van zijn belangrijkste Europese hubs. Tegelijk is ook een intentieverklaring afgesloten met de Franse rederij Franse CMA CGM die een 10% aandeel in de terminal wil nemen.

Grote verwachtingen

De overeenkomst is belangrijk voor de haven van Zeebrugge, die het wat moeilijk heeft om zich te handhaven in de ongenadige concurrentie tussen containerhavens. Op de ondertekeningsceremonie in een Brussels hotel verschenen dan ook belangrijke politici. Het protocol werd ondertekend door de voorzitter van de haven en burgemeester van Brugge Landuyt. Vice-premier Peeters noteerde dat gedurende de eerste negen maanden van 2017 de Belgische uitvoer naar China 20% toenam, tot 6 miljard euro. Hij verheugde zich ook op het opstarten van de rechtstreekse spoorlijn Zeebrugge-Daqing vorig jaar. ‘De blijvende aanwezigheid van COSCO in Zeebrugge draagt bij tot het versterken van de Belgisch-Chinese handel en van de internationale positie van de haven van Zeebrugge’.
De Chinese ambassadeur in België loofde de toekomstgericht visie van Zeebrugge door te kiezen voor een partnerschap met China. De voorzitter van CSP, Xu Lirong benadrukte de belangrijke rol die Zeebrugge voor COSCO zal spelen als hub voor Noordwest Europa. Zeebrugge werd verkozen omdat het vlot toegankelijk is voor de grootste containerschepen. Zijn bedrijf voert ook gesprekken met het havenbestuur om volledige logistieke dienstverlening uit te bouwen op het achterland van de terminal. Zeebrugge moet een logistiek platform worden van waaruit zowel het Europese vasteland als Britse eilanden kunnen bediend worden.
Bron: https://www.portofzeebrugge.be/nl

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *