Het Chinese scheepvaartbedrijf Cosco heeft van de Griekse Port Planning and Development Commission toestemming gekregen om bijkomend 800 miljoen euro te investeren in de haven van Piraeus. Daarmee lijkt de snelle ontwikkeling van Piraeus verder gegarandeerd.
Het aanvankelijk masterplan van Cosco was onder de vorige Griekse regering geweigerd, onder meer uit bezorgdheid voor de bescherming van het antieke patrimonium en wegens concurrentie met de lokale middenstand. Het herziene en goedgekeurde plan bevat twee nieuwigheden: De hall met shoppingcenter voor de cruiseschepen wordt de helft kleiner (toch nog 22.000 m²) en zal uitsluitend toegankelijk zijn voor cruisepassagiers. En er komt nog een extra terminal – de vierde – met een capaciteit van 2,8 miljoen containers. Door die aanpassingen stijgt het investeringsbudget van 600 naar 800 miljoen euro.
Het eerste project dat uitgevoerd wordt is de uitbreiding van de bestaande terminal voor cruise schepen. Daarvoor is al een Grieks bouwbedrijf aangeduid. Er komt ook een uitbreiding van het huidige dok voor scheepsherstelling, dat een car terminal wordt, en een ombouw van het dok dat de openbare energiemaatschappij Public Power Corporation gebruikt tot een nieuwe containerterminal.
Succesverhaal
Toen Griekenland zwaar getroffen werd door de financiële crisis van 2008 dwong de EU het land de haven van Piraeus te privatiseren. Het Chinese bedrijf Cosco betaalt sinds 2010 per jaar 100 miljoen euro voor de lease van de helft van de haven, en dat gedurende 35 jaar. Het stelde daar 1.000 lokale mensen te werk. De andere helft – vooral de passagiersterminal- bleef uitgebaat door het Grieks overheidsbedrijf Piraeus Port Authority (PPA) met 800 arbeiders en een lease tot 2052.
Cosco verbeterde de productiviteit gevoelig. Er werd 388 miljoen euro gespendeerd aan modernisering van de terminal en het opvoeren van de capaciteit naar 3,8 miljoen containers per jaar. Het cargovolume verdrievoudigde in twee jaar. Er kwamen nieuwe klanten, grotere schepen, en lijnen met meer volume. Naast de lease kon de Griekse regering aanzienlijk meer belastingen binnen halen.
Tegen 2013 werd een derde terminal gebouwd waardoor de totale havencapaciteit steeg naar 6,7 miljoen containers. Vóór de Chinese intrede werden maximum 1,5 miljoen containers per jaar verhandeld.
Kritiek
In de beginperiode kwam er kritiek omdat Cosco niet altijd de veiligheidsnormen zou respecteren. Ook was er sprake van tewerkstelling van onderaannemers zonder het beschermde statuut van havenarbeider. Cosco ontkende dat er ernstige problemen waren. ‘Anders zouden er hier geen duizenden sollicitanten komen’.
Griekenland had in die periode een officiële werkloosheidsgraad van 24%, het algemeen loonpeil was op last van de regering 20% gedaald en de EU eiste het beperken van de sociale zekerheid. De banen die Cosco bijkomend schiep door het ontwikkelen van de haven waren meer dan welkom.
Verdere uitbouw
In een tweede privatiseringsfase in 2016 verwierf Cosco 51% van de aandelen van het overheidsbedrijf PPA. Daardoor heeft het nu de volledige haven van Piraeus in lease en kon het werken aan een nieuw master plan.
In 2018 was Piraeus al de tweede grootste haven in de Middellandse zee, na Valencia.
Bron: wikipedia, ekathimerini.com, greekcitytimes.com