De Nationale Administratie voor Medische Producten schrapt de verplichting om ingevoerde cosmetica eerst te testen op dieren. Dat opent een grote markt voor buitenlandse producten, vooral natuurproducten.
De Chinese markt voor cosmetica bedroeg 65 miljard dollar in 2019. Het is de tweede markt ter wereld. Maar nogal wat buitenlandse bedrijven zijn er niet aanwezig, omdat ze weigeren hun producten op dieren te testen. Het zijn bedrijven die hun imago gebouwd hebben op het niet uitvoeren van onethische en vermijdbare testen op dieren. Dit geldt nog meer voor bedrijven die natuurproducten aanbieden.
Voor binnenlandse producenten van cosmetica was de verplichting van testen op dieren al in 2014 geschrapt. Het was dus hoog tijd dat de discriminatie tegen buitenlandse producenten stopte en dierenleed niet langer verplicht werd. De Nationale Administratie voor Medische Producten begon vorig jaar met het herzien van de regels.Voortaan is voor de invoer van gewone cosmetica – gedefinieerd als een schoonheidsproduct zonder actieve bestanddelen – enkel nog een certificaat van ‘correcte productiemethode’ vereist. Dat certificaat zullen de fabrikanten bij hun eigen overheid kunnen aanvragen.
Buitenlandse cosmetica die officieel niet ingevoerd worden vonden natuurlijk al hun weg in China via reizigers. Ze worden gewaardeerd door het Chinese publiek maar hun marktaandeel is marginaal. Nu de deur wijd open gaat hopen buitenlandse producenten, zeker die van natuurproducten, op een grote doorbraak.
Volgens Goldman Sachs zal de Chinese cosmeticamarkt tot 2025 jaarlijks met 12% groeien. In 2025 zou ze 153 miljard dollar bedragen.
Bron: Caixin
Western media: ”Ze testen nu op Oergoeren”.