Het nieuw aangelegde snelle spoornet leidt er toe dat de lentetrek- de grootste jaarlijkse volksverhuizing ter wereld- minder stampvol zit dan voorheen. Het bestaande treinsysteem is ontlast en ook het op voorhand online reserveren van tickets maakt dat de massa’s drummende migranten aan de loketten minder omvangrijk uitvallen.
Naar schatting 300 miljoen personen –het equivalent van de VS bevolking- keren voor het Chinees Nieuwjaar naar hun familie terug. De hoofdlast van deze trek komt op de spoorwegen te liggen want minstens de helft van het transport gebeurt via het spoor. Tijdens normale dagen vervoeren de Chinese spoorwegen 3,4 miljoen personen. De organisatie van deze lentetrek is dan ook elk jaar een prestatie van jewelste.
Computerspecialist Yang keert voor de eerste keer terug huiswaarts met de CRH (China Railway High-speed) en het valt op dat het Weststation in Beijing minder vol zit dan andere jaren. Voor het eerst konden de tickets al sinds 19 december gekocht worden en bij de start werden meer dan 1000 tickets per seconde verkocht. Het transport naar het verre Chongqing en Chengdu bedroeg tijdens de jaren tachtig 2 dagen. Na 2011 werd dit herleid door zgn. Electricity Multiple Unit (EMU) treinen tot een tocht van 15 uren.
Pas sinds 1 januari rijdt de super snelle CRH naar Chongqing en deze verminderde de 25 uren reistijd van vroeger tot 12 uren. Op de CRH is er voldoende ruimte om de benen te strekken. Zijn echtgenote Huang herinnert zich te goed hoe het vroeger anders was: “Sommigen kropen binnen via de ramen; toiletten waren onbruikbaar want ook daar zaten passagiers; het was quasi als het vervoer van vee, zo vol zaten de treinen”. De huidige treinreis waar Huang haar tablet hanteert, vormt dus een hemelsbreed verschil met vroeger. Het CRH-treinticket is echter wel duurder dan het gewone ticket en het is niet evident voor de migranten het snelle spoor te gebruiken. De zoon van Guo Dengxiu kon een ticket voor zijn vader bestellen maar Guo neemt een staan-ticket voor de reis naar Anhui die op de traditionele manier nog 15 uren in beslag neemt. .”
Vorige maandag reisden ook een kleine 80 miljoen passagiers per auto. De politie in Guangdong escorteerde migranten die terugkeerden per motor of motorfiets. Volgens het Baidu-tracking systeem kozen 24 miljoen personen voor het vliegtuig om naar huis te gaan, maar ook aan dit systeem zitten nadelen: volgens een 2013-rapport van FlightStats waren 80 % van de vluchten uit Beijing te laat terwijl dit 70% bedroeg vanuit Shanghai en Guangzhou. Geen wonder dus dat de CRH in de smaak valt bij velen… die het zich kunnen permitteren.
Bronnen: China Daily, Forbes