Supersnel dwars door China

Tegen 2012 zal het mogelijk zijn de 2200 km van Beijing naar Hongkong (via Wuhan) met de SST af te leggen in 8  uur. Tussen Beijing en Shanghai zal een nieuwe SST er dan 5 uur over doen, en tussen Shanghai en Hongkong 6 uur.
Op 26 december  startte intussen  de supersnelle lijn van Wuhan naar Guangzhou. Doordat de trein 350 km/u haalt, wordt de reistijd over het traject ingekort van 10 tot 3 uur. Recent heeft er in de Chinese pers een discussie gewoed of de kosten de moeite lonen.

Chinese CRH

Chinese CRH


Een van de punten van het stimuleringsprogramma is het opvoeren van de aanleg van spoorlijnen. In dat kader komen er voor supersnelle lijnen in China tot 12.000  km  sporen tegen 2020.
Sedert zaterdag rijdt de nieuwe hogesnelheidstrein van Wuhan naar Guangzhou. In plaats van de vroegere 10 uur, heeft de Chinese CRH (China Railway High-speed), die 350 km/u haalt, maar 3 uur nodig voor het traject van 837 km. Het prijskaartje voor de 992 km lange lijn beliep 116 miljard yuan.
Volgens een bericht van Bloomberg is dit project typisch voor stimuleringsprogramma’s die eenzijdig de nadruk leggen op aanleg van infrastructuur ten nadele van consumptie. Dit wordt weggewuifd door Li Jun van het ministerie voor Transport, die de aanleg van de snelle lijn Peking-Tianjin aanhaalt als voorbeeld van een succesbeleid. Deze lijn -eveneens 350 km/u- was een voorziening voor de Olympische Spelen en kent een bezettingsgraad van 70 %, genoeg om de kosten te dekken. De CRH’s die tegen 200 km/u sporen, kennen de hoogste bezettingsgraad van 112 %.  De lancering van de CRH Peking-Tianjin heeft die laatste bestemming echter een groei van 35 % in het toerisme opgebracht, aldus nog Li. Dat compenseert de wat lage bezettingsgraad.
De prijs van het ticket kost 780 yuan in eerste klasse en 490 yuan in tweede. Bij de normale treinen bedragen deze prijzen respectievelijk 289  en 56 yuan. Dit heeft geleid tot luidruchtige kritieken dat de nieuwe lijnen er enkel zijn voor rijken en regeringsambtenaren. Een bezwaar dat beslist niet zal weggenomen worden nu blijkt dat een kaartje eerste klasse duurder uitvalt dan een vliegtuigticket met korting, en dat het de bedoeling is om een aantal gewone lijnen tussen Wuhan en Guangzhou op te heffen. In 2012, wanneer de nieuwe SST rijdt tussen Beijing en Hongkong, zou de oude lijn volledig op goederenverkeer overgeschakeld worden.
Nieuw station Wuhan

Nieuw station Wuhan


Sedert de nieuwe lijn operationeel is en de Chinese CRH in feite 332 km/uur haalt, onttroont hij de Franse TGV als de snelste supersnelle lijn in commerciële dienst want het Franse record uit 2007 bedraagt 297 km/u. Ook de Japanse Shinkansen haalt maximum 300 km/u. Vermelden we nog dat Wuhan eveneens een nieuw station naar Frans ontwerp heeft met 20 sporen. Het heeft 14 miljard yuan gekost.
Bronnen: China Daily, SCMP, CRI
CCTV-fragment 1,   CRH staat klaar

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *