Crisis stimuleert leven en winkels in de buurt

Het ziet er naar uit dat na de Covid-19 crisis een aantal zaken en diensten zich verplaatst heben van het werk naar de buurt. De buurtgemeenschappen worden levendiger onder meer door buurtsupermarkten en zijn niet enkel het werk meer van gepensioneerde senioren.

Groenten kopen in de buurt maar op veilige afstand blijven

De COVID-19 crisis had tot gevolg dat fitness indoor bedreven werd, veel gelezen en elektronisch gespeeld werd en vooral dat velen hun kookkunsten gingen ontwikkelen. Insiders beweren dat de pandemie buurtzaken heeft versterkt en dat houdt een winkelmodel in dat dagelijkse benodigdheden en diensten biedt binnen een straal van 1 km. Onderzoeker Li Jiangtao van het Institute of Economics bij de Tsinghua University legt uit dat het verbruik van de stedelingen voordien rond het werk plaats vond. Dit verschoof nu naar verbruik in de buurt en de lokale supermarkten profiteren hier van. In januari verkocht Yonghui Superstores al voor de helft zijn totale omzet uit K1 2019. Alibaba kondigde aan dat het 100 nieuwe Hema Fresh miniwinkels zal lanceren nabij woonbuurten.

Een andere verandering is deze in werkstijl. Het werken op afstand zou verder kunnen aanhouden, zelfs zonder nieuwe besmettingen. Online werken kan het pendelen naar het werk immers verminderen. Algemeen manager Wang Ruoting bij winkelcentrum Beijing InCity gelooft dat een nieuw zakelijk ecosysteem op buurtbasis een blijver is. Gedreven door de ontwikkeling van buurtvoorzieningen zullen mensen hun feestbestemming naar huis of hun buurt verplaatsen meent hij. Als gevolg daarvan ziet hij de buurtfunctie om louter te wonen met vooral actieve senioren veranderen naar een model met diverse functies zoals leven, ontspannen, catering en winkelen. .

Lokale overheid

Supermarkt in Yinchuan

Vorig jaar ontvouwde de regering in het kader van het stimuleren van de consumptie een document om buurtdiensten te verbeteren. Lokale handelsdepartementen rolden maatregelen uit om dit voor hun gebied uit te werken. De hoofdstad vaardigde een driejarenplan uit voor de bouw van 6400 buurtsupermarkten. Nanchang en Fuzhou beloofden financiële steun voor de opening van buurtsupermarkten. Chengdu nam het buurtwinkelen op als één van de acht assen om een internationale consumptiestad te worden.

Toch bevinden buurtwinkels zich nog in een aanvangsstadium. Volgens de Beijing Chamber of Commerce bedroeg de hoofdstedelijke buurtconsumptie in 2018 maar 52% van het totale kleinhandelsverbruik. In ontwikkelde landen bedraagt dit 70 tot 80%. Experts menen dat het cijfer in geheel China maar 30% bedraagt. Dit betekent wel een hoog potentieel. Zo heeft de restaurantketen Wangshunge die gespecialiseerd is in visgerechten tijdens de crisis van de nood een succesvolle deugd gemaakt. Om de voorraden kwijt te raken openden eind januari sommige vestigingen groenten stalletjes plus een online besteldienst. De stalletjes werden ondertussen uitgebreid met specerijen, sausen, gepekelde vis en voorgekookte maaltijden. Het grote succes ervan heeft Wangshunge doen nadenken over het bijstellen van het bedrijfsconcept in functie van de buurtnoden. Directeur Zhang is van plan met de hulp van het stadsbestuur haar restaurantketen te diversifiëren om de klanten meer gemak te verschaffen.

Logistiek

Yonghui supermarkt

Vooraleer het zo ver is dat buurtverbruik aan belang wint, moet echter nog de belangrijke hindernis van de logistiek worden genomen. Terwijl veel supermarkten tijdens de COVID-19 crisis zonder waren kwamen te zitten, viel Yonghui op door zijn goed ontwikkelde logistiek die reikt tot in 35 landen. Het bood 3 miljoen mondkapjes uit Japan aan toen de apotheken nog vochten om voorraad. De digitale omvorming van Yonghui startte in 2015 met de lancering van mobiele apps waarbij online en offline gecombineerd werden. De levering aan huis die toen startte, kende een opbloei tijdens de coronacrisis.

Bedrijfsconcept

Hoewel er al veel buurtsupermarkten bestaan, merkt Li Jiangtao op dat er een gebrek heerst aan gestandaardiseerd management. Dozen en blikken slingeren rond in de supermarkten en bieden een wanordelijke indruk. In het verleden werden buurtwinkels vereenzelvigd met kleine winkeltjes van één verdieping. Volgens directeur Zhang Chenhao bij vastgoedfirma Savills zouden woningbouwbedrijven samen met commerciële makelaars best een model creëren voor buurtsupermarkten. Dit bedrijfsconcept kan zelfs open getrokken worden tot meer dan kleinhandel. Zo zijn buurtziekenhuizen ook noodzakelijk. Kortom het lijkt wenselijk dat een buurtgemeenschap beschikt over een boekenwinkel die 24/7 open is, een laatavondbioscoop, een voedselmarkt buiten plus een koffieshop of snackspeciaalzaak.

Bron: Beijing Review

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *