Miljardair en Wanda-voorzitter Wang Jianlin sluit 40 van zijn 99 grootwarenhuizen en nog eens 90 karaoke-tenten. De grootwarenhuizen brengen te weinig op en Wanda wil zich voortaan meer op de diensten gaan toeleggen. In dit kader wil Wanda zelfs Walt Disney voorbij streven als grootste toeristisch bedrijf ter wereld.
Een “coup de théâtre” die kan tellen. In maart dit jaar zei Wanda-baas Wang Jianlin nog dat hij tegen 2020 naast zijn 100 bestaande winkelcomplexen Wanda Plaza, 900 nieuwe complexen wilde bouwen in het land. Deze complexen bevatten meestal een Wanda grootwarenhuis, een eigen bioscoop en verder winkels en kantoorruimte. Nauwelijks enkele weken nadat Wanda via een beursgang in Hongkong $ 3,7 miljard had opgehaald, kondigde hij echter aan 10 grootwarenhuizen te zullen sluiten en 20 te herstructureren. Met het op de beurs opgehaalde geld kon Wanda zo wordt gezegd juist dit jaar te betalen schulden vereffenen.
Ondertussen werden officiële cijfers bekend dat vorig jaar de groei van de verkoop in de grootwarenhuizen behoorlijk zakte, zelfs onder het groeicijfer in de kleinhandel. Chinezen worden kieskeuriger en kopen in gespecialiseerde winkels en via internet. Nu gaat Wanda verder in de ingeslagen richting en sluit geen 10, maar 40 grootwarenhuizen en daarbij nog 80 karaoke-gelegenheden. Ze brachten volgens Wang te weinig op en verder wenst hij dat zijn groep tegen 2018 twee derden van de omzet in diensten realiseert en nauwelijks nog 35 % in vastgoed.
Tijdens de eerste helft van dit jaar zette Wanda meer dan 100 miljard yuan om en dit is 100 % meer dan vorig jaar. De ambitie van Wang is echter om binnen 5 jaar een imperium te bouwen van $ 200 miljard. De stichter-voorzitter wil nu een tak voor financiële diensten opzetten met bank-, makelaars en verzekeringsbedrijven en ziet ook verdere uitbreiding mogelijk in de sectoren sport en elektronica. De Wall Street Journal weet dat tijdens het tweede semester 6 nieuwe aankopen op stapel staan, zonder verdere precisering weliswaar. Dit jaar kocht de groep al voor $ 2,5 miljard.
Toerisme
Op de (Sichuan) International Tourism Investment Conference onthulde Wang deze maand dat hij zich tegen 2020 als doel stelt om in het toerisme een jaarlijkse omzet van 100 miljard yuan te realiseren. Het is niet minder dan de bedoeling om Walt Disney naar de kroon te steken als grootste toeristische bedrijf ter wereld. Met dit doel voor ogen werden al enkele aankopen gedaan in het buitenland. Wanda beschikt over 67 miljoen m2 bouwgrond. De creatieve manier om een toeristisch imperium van nul op te bouwen bestaat er in om in verschillende toeristische locaties “Wanda City” uit de grond te stampen zoals er al 3 functioneren en nog 7 op stapel staan.
De financiering zou zoals we eerder schreven gebeuren door vastgoedfondsen. Een “Wanda City” evenaart qua oppervlakte ruimschoots Terminal 3 van de Beijing Capital International Airport‘ en bevat verschillende functionele elementen zoals themaparken, hotels, restaurants, winkels en zelfs ziekenhuizen. Wang ziet in 2020 minstens tien Wanda Cities functioneren die jaarlijks 10 miljoen klanten zouden trekken. De groep kocht de laatste 3 jaar ook tientallen reisagentschappen op en volgens Shanghai Securities News zouden die tegen 2020 ook 40 miljard yuan omzet voor de groep moeten opbrengen. Je vraagt je af hoe lang de ambitieuze bedoelingen het dit keer gaan uithouden.
China daily /. Mingtiandi.com / Global Times