Daxing luchthaven 5 jaar functioneel

De Daxing luchthaven van Beijing heeft op 5 jaar tijd meer dan 127 miljoen passagiers bediend en 860.000 ton aan vracht behandeld. Check-in, veiligheidscontrole en boarding kunnen voltooid met enkel het identiteitsbewijs en gezichtsherkenning. In de economische zone rond de luchthaven zijn al 199 ondernemingen met buitenlands kapitaal gevestigd.

Buitenzicht op Daxing luchthaven Foto: Peoples Daily Disclaimer

Sinds de opening op 25 september 2019 heeft Beijing Daxing International Airport zich snel gevestigd als een belangrijke wereldwijde hub met geavanceerde operaties. De terminals bieden naadloze WiFi-connectivitei, terwijl passagiers dankzij de mobiele app hun bagage in realtime kunnen volgen. Luchtvaartmaatschappijen die op de luchthaven gevestigd zijn, delen vluchtinformatie om slimme klimaatregeling in de bagageruimtes mogelijk te maken, waarbij de airco automatisch wordt aangepast op basis van de aanwezigheid van passagiers.

Onlangs hebben internationale reizigers verbaasd opgemerkt dat ze belastingteruggave en grenscontroleprocedures kunnen afhandelen met enkel een elektronische instapkaart. Sinds de opening in 2019 heeft Beijing Daxing International Airport een gestroomlijnde dienst ingevoerd waarmee passagiers van binnenlandse vluchten de check-in, veiligheidscontrole en boarding kunnen voltooien met enkel hun identiteitsbewijs en gezichtsherkenning. In juli van dit jaar breidde de luchthaven deze dienst uit naar geselecteerde internationale vluchten. ‘Hoewel het printen van een papieren instapkaart misschien snel lijkt, moeten passagiers nog steeds naar de incheckbalies en in de rij wachten’ merkt assistent Wang Guijia van de afdeling terminalbeheer van de luchthaven. Ze merkte op dat deze service-upgrade passagiers gemiddeld 15 tot 30 minuten bespaart.

Volgens Zhang Yansuo, business manager energie en milieu van de afdeling internationale technologie op Beijing Daxing International Airport lanceerde de luchthaven vorig jaar een proefprogramma om de coördinatie met de luchtverkeersleidingsautoriteiten te versterken zodat meer aankomende en vertrekkende vluchten ‘rechtdoor’ kunnen vliegen zonder omwegen. Momenteel maken gemiddeld meer dan 40 vluchten per dag gebruik van deze kortere routes wat dagelijks gemiddeld 131 minuten aan taxitijd op de grond bespaart. Dit zal naar verwachting het jaarlijkse brandstofverbruik met bijna 1.200 ton verminderen.

Nu China zijn visumvrije doorreisbeleid geleidelijk uitbreidt naar meer landen en maatregelen blijft nemen om het reizen voor buitenlandse bezoekers te vergemakkelijken, heeft Beijing Daxing International Airport het internationale passagiersverkeer aanzienlijk zien toenemen. Op 18 september had de luchthaven sinds dit jaar 3,27 miljoen in- en uitgangen geregistreerd.

Binnenzicht: stappen naar vertrekpoorten Foto Peoples Daily Disclaimer

Economische zone

Door gebruik te maken van de internationale en binnenlandse transportmogelijkheden van Beijing Daxing International Airport, heeft het Daxing-gebied van de Beijing Daxing International Airport Economic Zone een industrieel ontwikkelingssysteem opgezet dat geleid wordt door de biowetenschappen en de gezondheidszorg, gebouwd op hoogwaardige diensten en luchtvaartondersteuning en met een focus op de volgende generatie informatietechnologie en slimme apparatuur. In de zone is een reeks grote projecten voltooid, waaronder een internationaal biofarmaceutisch park met een totale investering in vaste activa van 77,3 miljard yuan. Er zijn 199 ondernemingen met buitenlands kapitaal gevestigd. KRS Group een precisieproductiebedrijf dat gespecialiseerd is in onderzoek, productie en verkoop van klasse III tandheelkundige implantaten en biomaterialen heeft zich onlangs gevestigd in de Comprehensive Bonded Zone van Beijing Daxing International. Daardoor kan het profiteren van belastingvrijstellingen op geïmporteerde machines en grondstoffen, zodat de operationele kosten aanzienlijk dalen.

Hoofd He Xiaomeng van Langfang Chengrong Technology heeft een goed inzicht in de hervormingen in de economische luchthavenzone. In het verleden waren er meerdere vrachtwagens nodig bij het aangeven van douanegoederen voor export onder één douaneaangifte als het volume van de goederen groot was. Met de invoering van het ‘één ticket, meerdere vrachtwagens’-beleid in de Comprehensive Bonded Zone is tegenwoordig nog maar één vrachtwagen nodig om de export van de douanegoederen onder één ticket te voltooien, wat ongeveer 50 % van de transportkosten bespaart.

Bron Peoples Daily