De blitsgroei van Sina’s Weibo blog

Op nauwelijks twee jaren tijd heeft Weibo – de blogdienst van China’s grootste internetportaal SINA- 100 miljoen geregistreerde gebruikers. Elke maand komen er 10 miljoen bloggers bij.  Wat zit er achter deze explosieve groei? 
Het SINA-webportaal bestaat al sinds 1999 en SINA was de eerste van de Chinese internetfirma’s om op de NASDAQ te worden genoteerd. Een Gallup-onderzoek uit 2003 toont aan dat het toen al de meest populaire website was in China. Baas Charles Chao die boekhouding en journalistiek heeft gestudeerd in de VS, overwoog in juni 2009 om te starten met een sociale netwerksite genaamd Pengyou, maar het probleem was dat er al twee van dat soort succesrijke sites bestonden: Renren en Kaixin001. Hij opteerde dan liever voor een initiatief als Twitter en dit werd Weibo. Gelanceerd in augustus 2009 werd Weibo het 2010-internetfenomeen bij uitstek in China. In oktober 2010 had de blogdienst 50 miljoen gebruikers en op dit moment zouden er al 100 miljoen zijn want elke maand komer er 10 miljoen bij. Chao realiseerde dit met de hulp van filmsterren, zangers en mediafiguren aan wie hij een platform aanbood en waarvan sommigen nu miljoenen volgelingen hebben. Concurrent Fanfou gaf het op. Ondertussen is de blog  een macht geworden die lokale potentaten het vuur aan de schenen legt. Dit betekent niet dat bloggers om het even wat kunnen spuien: een honderdtal personen bewaken de inhoud van Weibo. Tencent -het meest bekend van het chatten- is de meest ernstige concurrent van Weibo, maar heeft minder blogtrafiek: 56 % tegen 21 %. Concurrent Sohu spendeert miljoenen $ aan een reclamecampagne in eerstelijnssteden om gebruikers aan te trekken. 
Chao hoopt dat Weibo’s succes van zijn nieuws-en ontspanningsportaal ook meer een sociaal platform kan maken dat ook supplementaire reclame kan aantrekken. Toch zijn voor hem nieuwe gebruikers meer prioritair dan meer inkomsten.Voor 2010 wordt 400 miljoen $ aan inkomsten verwacht en 105 miljoen $ aan winst. Dit is nog vrij bescheiden vergeleken met Tencent, Baidu en Alibaba. 600 van Sina’s 3.400 personeelsleden werken voor Weibo  en verwacht wordt dat de reclameinkomsten jaarlijks 35 % zullen stijgen tijdens de komende jaren. Dit jaar wil Chao vooral investeren in Weibo om het beter te maken én het te linken aan inkomensmogelijkheden als reclame en e-business. Tijdens het tweede kwartaal komt een nieuwe softwareversie die chatten toelaat en ook de vorming van groepen. Weibo laat nu reeds toe om videoboodschappen te integreren in de tweets. De onderneming plant 600 nieuwe Weibo-personeelsleden aan te werven en ook 66 miljoen $ te betalen voor een 19 % aandeel in de NASDAQ-genoteerde on-line kledingverdeler Mecox. SINA wil duidelijk een poot in de e-commerce, waarvan voorspeld wordt dat deze de komende jaren jaarlijks met 42 % zou aangroeien in China. Chao’s eigen holding heeft maar 2% van Sina’s 5 miljard $ kapitaal. Chao heeft echter een speciale troef: hij is bevriend met Hu Jintao’s schoonzoon Mao Daolin die voor hij in 2003 huwde, CEO was van Sina. De kans dat Weibo tegen het regime ingaat, wordt daarom gering geacht. 
Bronnen: Forbes, Wikipedia, FT 
Lees ook sectie Internetdiensten in dossier informatierevolutie

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *