De Chinese technologische en bedrijfsaanwezigheid op de Parijse Spelen

Naast de grote schare Chinese atleten en de behaalde medailles is ook Chinese technologie manifest aanwezig in de Parijse Olympische Spelen. Meest in het oog springt de overschakeling van satelliettelevisie naar uitzendingen via een Alibaba AI-cloudplatform. Overal zijn voorts Chinese massaproducten aanwezig van mascottes en kleine souvenirs tot geavanceerde sportuitrusting.

IOC-voorzitter Bach bij de lancering van de AI-agenda Foto Xinhua Disclaimer

Chinese AI-gestuurde technologie biedt geavanceerde oplossingen voor verschillende aspecten van de Olympische Spelen in Parijs, waaronder realtime live commentaar, 360 graden livestreaming technologie, visuele zoekopdrachten en meer. Meest opvallend is dat de Alibaba cloud computing unit een platform biedt met kunstmatige intelligentie (AI) ter ondersteuning van de uitzending van de Zomerspelen 2024 en het daarmee de satellietuitzendingen overneemt die zes decennia geleden werden gebruikt als belangrijkste distributiemethode. Alibaba Cloud en Olympische uitzender Olympic Broadcasting Services (OBS) lanceerden OBS Cloud 3.0 om media te helpen beelden en video’s van de Spelen te krijgen. Het is de eerste keer in de geschiedenis van de Olympische Spelen dat een cloudplatform de belangrijkste methode is voor de distributie van content, in plaats van satelliet die werd gelanceerd tijdens de Olympische Spelen van Tokio 1964 .
Volgens de Olympic Broadcasting Services werken ze samen met Alibaba om een recordaantal replay-systemen met meerdere camera’s te voorzien van AI-gestuurde reconstructie van hoge kwaliteit in de cloud om driedimensionale modellen te maken en extra gezichtspunten in kaart te brengen voor 21 sporten en disciplines. Dit levert meeslepender herhalingen op vanuit meer camerastandpunten. Met de overstap naar de cloud zullen de Spelen volgens Alibaba ook voor het eerst in ultra high definition beschikbaar zijn voor kijkers.
Alibaba vertelde de Global Times dat meer dan twee derden van de live uitgezonden signalen zal worden gefaciliteerd door Alibaba’s cloud broadcasting diensten, waardoor de uitzending vanuit Parijs naar meer dan 200 landen en regio’s wereldwijd mogelijk wordt en miljarden kijkers wereldwijd worden bereikt.
Tongyi Qianwen, het grote taalmodel (LLM) van Alibaba wordt gebruikt om de officiële commentatoren van het IOC bij te staan tijdens de Spelen. Naast het ondersteunen van de uitzendingen helpen Chinese AI-tools atleten bij het analyseren van hun prestaties en worden ze ingezet om ‘de eerlijkheid en nauwkeurigheid van jurering en scheidsrechters te verbeteren door het verstrekken van nauwkeurige meetgegevens’, aldus het IOC. Tenslotte gebruikt het Internationaal Olympisch Comité (IOC) Alibaba’s Energy Expert, een gegevensgestuurd hulpmiddel om op alle 35 Parijse locaties het energieverbruik te meten en te analyseren.

Alicloud ondersteuning met AI-dienst voor afspelen met meerdere camera’s Foto Alibaba Disclaimer

IOC voorziter Bach erkent dat Alibaba speelt een essentiële rol speelt bij het technologisch ondersteunen van de Spelen, waardoor de efficiëntie en duurzaamheid van de activiteiten van de Olympische Spelen enorm toenemen. Hij benadrukte de samenwerking tussen het IOC en Alibaba als een belangrijke stap in de omarming van het digitale tijdperk in de sport. ‘AI kan helpen bij het identificeren van atleten en talent in elke uithoek van de wereld. AI kan meer atleten toegang geven tot gepersonaliseerde trainingsmethoden, superieure sportuitrusting en meer geïndividualiseerde programma’s om fit en gezond te blijven’, aldus nog Bach.
Het Chinese AI-bedrijf SenseTime werkt  samen met het Chinese nationale mannen basketbalteam om AI-gestuurde sportgegevensanalyse en advies over strategie aan te bieden tijdens de wedstrijd. Het Chinese nationale duikteam gebruikt Baidu‘s LLM Wenxin Yiyan om tijdig nauwkeurige informatie te verstrekken en zelfs duikbewegingen in realtime te scoren voor nauwkeurige kwantitatieve analyse en begeleiding.
Het innovatieve gebruik van AI-technologie ondersteunt de atleten en zorgt voor een revolutie in de manier waarop het publiek het evenement beleeft, aldus experts. Het verbetert de kijkervaring en stelt nieuwe normen voor toekomstige Olympische Spelen en de bredere toepassing van AI in de sport en daarbuiten. De Olympische Spelen in Parijs dienen als platform voor het tonen van atletische prestaties en voor het demonstreren van de kracht van AI-innovatie op het wereldtoneel, vertelde hoofdeconomist Liu Gang, bij het Chinese Institute of New Generation AI Development Strategies, zondag aan de Global Times.

Producten

Mascottes voor de Spelen voor 90% uit China Foto: https://olympics.com Disclaimer

De keuken op de Olympische Spelen in Parijs is weliswaar Frans, maar overal zijn massaproducten uit China te vinden van geavanceerde sportuitrustingen tot kleine souvenirs. Volgens het Franse weekblad L’Express wordt 90 procent van de mascottes voor de Olympische Spelen in Parijs in China gemaakt. En Xinhua meldde dat verschillende soorten Olympische souvenirs waaronder petjes, T-shirts, speelgoed, pennen, polsbandjes en notitieboekjes die in Parijs worden verkocht ‘made in China’ zijn. Andere Olympische producten – van sportkleding voor atleten tot luie banken die in het Olympisch Dorp worden gebruikt – werden in de oostelijke provincie Zhejiang gemaakt, aldus Xinhua. Staatsmedia zeiden ook dat andere sportuitrustingen uit de noordoostelijke provincie Shandong kwamen waaronder racefietsen die door het Chinese nationale team worden gebruikt. Hoewel de arbeidskosten in China zijn gestegen, zijn logistiek, arbeidsefficiëntie en transport in China veel beter dan in die Zuidoost-Aziatische landen, zegt hoofd economie Qiu Dongxiao aan de Lingnan Universiteit in Hongkong.

Douaneautoriteiten in Xiamen deelden mee dat er op 21 juni 1.116 sets kleding en uitrusting werden geëxporteerd voor het personeel van het Internationaal Olympisch Comité en de zending was een van de grootste partijen goederen die China naar Parijs heeft gestuurd. Uit douanegegevens van Hangzhou blijkt dat de waarde van sportgerelateerde export uit de provincie tussen januari en april meer dan 10 miljard yuan bedroeg – een stijging van bijna 25 procent ten opzichte van een jaar eerder en goed voor een kwart van ’s lands de totale export. Gegevens van e-commerce gigant Alibaba toonden in maart ook een sprong in de export van sportartikelen naar Frankrijk waarbij populaire artikelen zoals tenniskleding, aangepaste sportkleding, trainingshelmen en golftassen.

Leveranciersketen

1 miljoen armbandjes werden uit Yiwu verscheept naar Parijs Foto daoinsights.com Disclaimer

Yan Zaixing is algemeen directeur van Sonic Composite Technology  de enige fabrikant die is geselecteerd om windsurfmateriaal te leveren voor Spelen in Parijs. Yan zei dat ‘er bijna geen vergelijkbare concurrenten zijn’ in termen van de iteratieve snelheid van nieuwe materialen en het productieproces  op hetzelfde gebied en dit maakt dat zijn bedrijf zich onderscheidt van de rest. ‘Wij zijn het enige bedrijf ter wereld dat de hele industriële keten omvat om hoogwaardige draagvleugelboten te produceren.’

Hoewel sommige fabrikanten en leveranciers activiteiten verplaatst hebben naar Vietnam en India, beweren kenners dat het holistische, uitgebreide en goed georganiseerde toeleveringsnetwerk dat in de loop van tientallen jaren is opgebouwd de wereldwijde afhankelijkheid van China heeft versterkt.
 Regionaal directeur Paul Tai bij de wereldwijde leverancier van retailoplossingen en fabrikant Mainetti Group legt uit dat er niet veel tijd is om een bestelling voor een wereldevenement als de Olympische Spelen uit te voeren. Niet veel plaatsen kunnen dat gezien het feit dat ze binnen een korte periode moeten leveren met goede kwaliteit en normen, voegde hij eraan toe. Daarbij merkt hij op dat er in China gestructureerde clusters zijn waar de leveranciers weten waar ze verschillende materialen kunnen kopen. Tai’s bedrijf produceert souvenirs voor Chinese gymnasten in Parijs en ondersteunt het Chinese sportuitrustingsbedrijf Anta door accessoires zoals kledinghangers te leveren aan het Chinese team. Daarvoor was Tai’s bedrijf sinds 2020 een werkende partner van het Internationaal Olympisch Comité en leverde het verpakkingsproducten voor de Olympische Spelen van Tokio en de Olympische Spelen van Peking in 2022. Tai voegde eraan toe dat de Chinese productiesector de afgelopen 30 jaar behoorlijk kosten concurrentieel is geworden met veel fabrieken die originele apparatuur van hoog niveau produceren.

Volgens universitair hoofddocent en assistent-decaan voor mode en textiel Fan Di aan de Hong Kong Polytechnic University hebben veel inkopers de afgelopen decennia volwassen systemen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen ontwikkeld met hun Chinese leveranciers. Of het nu gaat om Maleisië, Vietnam of India ze zijn langzamer dan China als het gaat om het opbouwen van wereldwijd erkende systemen, aldus Fan.

Yan van Sonic Composite Technology Company, de producent van windsurfuitrusting, wil dat zijn bedrijf een assemblagefabriek in de Europese Unie bouwt. Tai van de Mainetti Group zegt echter dat sommige landen nu liever hun high-end en hi-tech productiesectoren ontwikkelen om de groei van het BBP te stimuleren. Die landen kopen liever van China dan dat ze low-end producten zelf maken, voegde hij eraan toe. ‘Sommige fabrikanten bouwen misschien elders fabrieken vanwege geopolitieke zorgen, maar uiteindelijk moeten ze onderdelen en materialen uit China kopen om ze te assembleren’- dit is waar ‘China plus één’ op neer komt.

Bron: SCMP, Xinhua

Print Friendly, PDF & Email