Kort ICT nieuws
Apple groeit sterk in China
Apples zakencijfer in China groeide tijdens de eerste drie maanden dit jaar met 250%. De laatste zes maanden verwierf Apple in China een inkomen van 5 miljard $ of 10 % van het globale inkomen. Nu heeft Apple met de lancering van de iPhone 4 in september er 10 % van de smartphones in handen. Dit jaar zouden er 95 miljoen smartphones verkocht worden aan China’s 850 miljoen gebruikers.
Nieuwe beursgangers
De reeks van ondernemingen in de ICT-sector die een beursgang voorbereiden, groeit verder aan. China’s grootste on-line dating site Jiayuan.comwil 100 miljoen $ op te halen in de VS. 7 Chinese bedrijven hebben dit jaar reeds 572 miljoen $ verzameld in de VS waaronder Qihoo 360 en 21vianet, een firma die internet data centra runt. Vorig jaar waren er 39 Chinese beursgangers in de VS. In de onmiddellijke toekomt zal de sociale netwerksite Renren volgen. Jiayuan had vorig jaar 25 miljoen $ inkomen en runde nog met een verlies van 1,3 miljoen$.
Een andere site die zich voorbereidt met het oog op een notering in de VS betreft de de in Peking gebaseerde Internet, TV en mobiel nieuwsprovider “Phoenix New Media” die mikt op 200 miljoen $ . Phoenix New Media wordt gekontroleerd door Phoenix Satellite Television Holdings (iFeng) uit Hong Kong. Deze is gedeeltelijk in handen van China Mobile en News Corp (Murdoch)die na de notering meer dan 50 % zullen behouden. Andere aandeelhouders zijn Morningside Group (arm van Santa Clara), Intel en Bertelsmann. Vorig jaar verdubbelde “Phoenix New Media” zijn inkomen vergeleken met 2008 tot 528 miljoen yuan met een netto inkomen van 90 miljoen. Het zijn Morgan Stanley, Deutsche Bank AG en Macquarie Group die deze beursnotering voorbereiden. Bij Jiayuan betreft het Bank of America Corp en Citigroup Inc. Volgens een bankier zouden volgend jaar echt grote kanonnen volgen als Taobao en Lashou.
Baidu’s copyright zorgen niet voorbij

B2B-business vooruit
China’s inkomen uit online business-to-business bedroeg tijdens het eerste kwartaal 2,9 miljard yuan . Dit is 7,7 % meer dan het vorige kwartaal en 40 % meer dan tijdens hetzelfde kwartaal vorig jaar. Handel door KMO’s nam 38 % in; handel door grote bedrijven 38 % ; 11 % kwam van online shopping accounts en 1,4 % werd bijgedragen door vliegtickets en hotels. ’s Lands totale e-business steeg tijdens het eerste kwartaal met 7% tot 1500 miljard yuan, maar dat is minder dan de groeivoet die tijdens het kwartaal voordien 15 % bereikte, aldus de cijfers van IResearch.
China Mobile : winst Q1 + 5,4 %

. “