Rode enveloppen ook online
–Met het Chinees Nieuwjaar is het de gewoonte kinderen of geliefden een geldsom te schenken in een rode omslag. WeChat geeft nu de gebruikers van chatrooms ook de mogelijkheid om dit online te doen. De geschonken som wordt dan afgetrokken van de bankrekening van de schenker. Alibaba reageert op dit initiatief van Tencent dat dit voorheen al bij hen mogelijk was. De rode omslagen zijn niet het enige domein waar de concurrentie tussen de twee internetgroten oplaait. Reuters
Ook concurrentie in online bestellen taxi
–In januari lanceerde het door Tencent gesteunde Didi Dache een campagne van 200 miljoen yuan waarbij de gebruiker van een online bestelde taxirit 10 yuan korting krijgt en de taxichauffeur ook. Bovendien krijgen 10.000 taxigebruikers een gratis rit per dag. Concurrent Kuaidi Dache dat betaalt met Alipay, geeft eveneens 10 yuan korting aan de Alipaybetaler maar 15 yuan aan de taxichauffeur. Kuaidi Dache schenkt dagelijks 10.001 gratis ritten. Volgens iResearch heeft DidiDache 39 % van de Chinese markt en Kuaidi Dache 41 %. Naar verluidt wil de Amerikaanse online taxibesteldienst Uber ook diensten opstarten in 14 Aziatische steden.techinasia
Verovert WeChat VS?
Tencents succesnummer WeChat startte pas in 2011 en is al populair in Azië. WeChat heeft 279 miljoen gebruikers en 78 miljoen in het buitenland, aldus statistieken van GlobalWebIndex. Nu wil WeChat ook de VS inpalmen en heeft daartoe een akkoord met Google waar een vierde van de Amerikaanse internetters een account heeft. Zij die hun WeChat account koppelen aan hun Google account en daar 5 contacten aan toevoegen, krijgen een maaltijdcheque van $25 bij restaurant.com. Vorig jaar opende Tencent een WeChat filiaal in de VS en investeerde er al $ 200 miljoen in promoties, maar de concurrentie met onder meer WhatsApp is hevig. China Daily
Suning koopt groepskoop site Manzuo
Winkelketen Suning koopt de groepskoop-site Manzuo voor $ 10 miljoen. De eerste investeerder Kleiner Perkins Caufield & Byers (KPCB) zal zich terugtrekken, maar stichter Feng Xiaohai en zijn ploeg die 20% bezit, blijft en zal bij Suning instaan voor de afdeling levensmiddelen. Manzuo heeft 20 miljoen geregistreerde gebruikers. Ook de sector van de groepskoop die vorig jaar herop leefde, kent een stevige concurrentie Global Times
Tencent wil beste straatbeeld
Google heeft sinds 2007 zijn street view en Google Maps domineert in de smartphones want de helft ervan gebruikt de applicatie. Baidu lanceerde in augustus haar eigen straatprograma Total View, zij het maar in enkele grote steden. Baidu Maps heeft echter 200 miljoen mobiele gebruikers. Dus kon Tencent niet ten achter blijven en hun straatbeeld omvat al meer dan 200 steden maar er zijn ook beelden uit gebieden zonder straten. Het resultaat levert unieke panorama’s van de Everest, de Tumenrivier en de Zuid Chinese zee waarvoor camera’s op boten gebruikt werden.
Taodiandian levert maaltijden
Na een proefperiode van 6 maanden waarin maaltijden geleverd werden aan 3 miljoen gebruikers, start taodiandian officieel op. 2 mogelijkheden zijn voorzien ofwel kan je de bereide maaltijd zelf afhalen of deze kan ook klaar zijn in het restaurant. Tijdens de pilootfase werd het maximum van 30.000 bestellingen per dag geregistreerd. Momenteel beperkt de dienst zich tot 3000 restaurants in 7 grote steden, maar dit wordt later uitgebreid. Volgens restaurantketen Chamate kunnen de opdieners nu meer klanten bedienen, vergeleken met vroeger toen een klant gemiddeld 11 minuten moest wachten.
Naar Wi-Fi op snelle treinen
Binnenkort zullen de reizigers op supersnelle treinen kunnen genieten van Wi-Fi ,aldus het WAPI-verbond. Eerst komt de lijn tussen Chongqing en Chengdu aan de beurt waarop Beijing Feitian Technology Co, Southwest Jiaotong University en de spoorwegen al een jaar testen doen. Er werd niet bij verteld of de dienst gratis zou zijn. Shanghai Daily
Straks ook waterjet-printers?
40 % van de prints eindigt in de prullenmand na eenmaal gelezen te zijn, stelt chemicus Sean Xiao-An Zhang, aan de Jilinuniversiteit vast. Zijn groep heeft nu een waterjet printer ontwikkeld waarvan de prints 22 uren leesbaar blijven. Na overgaan met water wordt de tekst terug leesbaar en na opwarming verdwijnt de tekst. Een blad kan minstens 10 cyclussen aan. De drukkosten bedragen 1/17 van een inktjetprinter. Voorlopig blijft het experiment in zwart-wit, maar er wordt ook gewerkt aan een meerkleurige versie. lessentiel.lu