De digitale stand van zaken 128

Shanghai: IT 7 % in brp

internetofthingsMet het project ‘Shanghai slimme stad’ zal  de IT-nijverheid 7%  uitmaken van het brp. Het aantal e-commerce transacties zal tegen 2016 verdubbelen tot 2000 miljard yuan, vergeleken met nu. Dit staat in het Shanghai  IT Development Plan dat loopt van 2014 tot 2016 en voorts internet financiering, internet video en geïntegreerde circuits benadrukt. Als onderdeel van het project slimme stad zullen de sectoren transport, onderwijs en gezondheidszorg voorzien worden van de laatste technologieën als cloud computing, internet of things en big data. Tegen het jaareinde zullen de bewoners de vertrek- en aankomsttijden kunnen verifieren van 900 buslijnen, terwijl nu al 589 routes te raadplegen zijn. Het breedband internet netwerk bereikt 8 miljoen gezinnen te Shanghai. Shanghai Daily

Shaolin zoekt meester nieuwe media

abtshiyongxinDe 1500 jaar oude Shaolintempel die aan de oorsprong ligt van het Zenboeddhisme heeft een vacature uitgeschreven voor mediadirecteur. 300 personen van journalisten uit CCTV en Xinhua tot afgestudeerden hebben hun kandidatuur gesteld. De tempel was al in 1996 de eerste godsdienstige instelling met een website. Het is vooral de controversiële hoofdabt Shi Yongxin die bekend is als de CEO monnik die er naar streeft dat zijn tempel een internationaal merk wordt van spiritualiteit. Een recente opiniepeiling bestempelde een derde van de Chinese rijken zich als Boeddhist. afp

Vergunning nodig voor streaming video

tvstreamingDe State Administration of Press, Publication, Radio, Film and Television heeft op 5 september aangekondigd dat buitenlandse films en Tv-series die gestreamd worden via videosites voortaan een vergunning moeten hebben op straffe van verwijdering. De administratie heeft al met 7 vergunde internet-tv providers, die uitzendingen doorsturen naar settopboxen, vergaderingen belegd omdat ze allen in verschillende mate niet overeen kwamen met de nieuwe regelgeving. Volgens nieuwsportaal Sina zouden de videowebsites voor het jaareinde ook hun koopplannen voor het komend jaar moeten voorleggen aan de administratie. De Chinese videosites besteden soms miljarden yuan aan rechten van buitenlandse Tv-shows.

 Yihaodian gaat vreemd

yihaodianDe Chinese webwinkel Yihaodian is op 3 september begonnen om ook bestellingen vanuit het buitenland uit te voeren. Paypal verwacht dat de buitenlandse bestellingen in China tegen 2018 tot 1000 miljard yuan zullen oplopen. Volgens Paypal kochten de Chinese verbruikers vorig jaar tijdens 18 miljoen transacties voor 213 miljard yuan in het buitenland. Tegen 2018 zouden dit 35 miljoen transacties zijn ter waarde van 1000 miljard yuan. Yihaodian zal de goederen uit het buitenland invoeren en opslaan in de vrijhandelszone van Shanghai net zoals concurrent Amazon.

Walmart verdiept samenwerking met Yihaodian

walmartyihaodWalmart dat al in 2011 investeerde in Yihaodian trok dit aandeel in 2012 op tot 51% en wil de samenwerking nog verdiepen. Yihaodian heeft haar handel aangevuld met de afdelingen kledij en huishoudtoestellen en is volgens Walmart ten volle het distributienetwerk aan het uitbouwen. Walmarkt merkt op dat westerse zaken die een partenariaat aangaan met een lokale partner het meest succesvol zijn. De Chinese consumenten zijn echter veeleisender dan deze in de VS. Yihaodian zet haar totale inventaris om in precies 18 dagen. Ce.cn

Huawei onderzoekt interne corruptie

huaweilogoTelecomgigant Huawei heeft tijdens een intern onderzoek naar corruptie 116 personeelsleden verdacht bevonden en 4 werden doorgespeeld naar het gerecht. Het onderzoek kwam er nadat kaderleden in hechtenis genomen werd na een zakenreis. Hierbij kwamen steekpenningen aan het licht die klanten moesten betalen aan de commerciële agenten. Van de 69 verdachte commerciële agenten betaalden 53 personen expliciet op vraag van hun contact binnen het bedrijf. Huawei heeft nultolerantie beloofd tegen de steekpenningen.

Weibo verkoopt auto’s

Alibaba-Sina-WeiboGedurende twee weken werden op Weibo 60.000 auto’s verkocht met een totale waarde van 9,2 miljard yuan. 30 merken en 100 modellen waren beschikbaar. Van eind augustus tot begin september wordt in China als een slechte periode beschouwd voor de autoverkoop. De campagne op Weibo trok 16 miljoen bezoekers en werd 1,23 miljard maal aangeklikt. Weibo telt maandelijks 156 miljoen actieve bezoekers.
 

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *