De digitale stand van zaken 136

Naar 4,5G in 2016

chinamobile4gVolgens officiële cijfers telt China 1,27 miljard gsm-gebruikers en daarvan  gebruiken 43 miljoen 4G. Huawei heeft tussen de huidige 4G en de 5G toekomstmuziek het nieuwe concept 4,5G voorgesteld die al in 2016 commercieel zou kunnen worden toegepast. Dit is een  tussenfase waarin onder alle omstandigheden 100 mbps wordt gehaald en waarbij video in 4K hoge definitie kan worden afgespeeld. De met internet verbonden auto’s hebben een responstijd nodig van 10 milliseconden, maar momenteel wordt met 4G maar 60 milliseconden gehaald. Dus zou 4,5G kunnen fungeren als een snellere versie van 4G vooraleer 5G er aankomt in 2020.  le Quotidien du Peuple en ligne

Huawei-akkoorden met autobouwers.

huawei5gHuawei is nu al bezig om 5G-akkoorden af te sluiten met diverse autobouwers, zo meldt Securities Daily. Na in oktober een akkoord gesloten te hebben met Dongfeng Motor Corporation, was het deze maand de beurt aan Changan Automobile. Volgens Enfodesk voorspellingen zullen van de 25 miljoen auto’s in 2015 10% internet toepassingen bevatten. Sinds 2011 heeft Huawei meer dan 100 miljoen yuan geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling ter zake en voornamelijk met BMW als partner in onderzoek. Tijdens de komende 5 jaar wil het Chinese bedrijf er nog $ 600 miljoen tegen aangooien opdat daar meer dan 200 onderzoekers in Canada en het VK de 5G technologie zouden verbeteren. In de toekomst moet automatisch navigeren en sturen mogelijk worden en vormt de auto een onderdeel van het telecom-netwerk wantchinatimes

Vrijgezellen dag: $ 9 miljard verkoop bij Alibaba

singlesdayOp vrijgezellen dag 11/11 hebben de Alibaba websites samen 150 miljoen pakjes voor 57 miljard yuan omgezet of $ 9,3 miljard, terwijl vorig jaar voor 5,7 miljard werd verkocht. De online verkoop met de kleinere concurrent JD.com erbij bedraagt 67 miljard yuan. Volgens iResearch bedroeg de totale online verkoop in Q3 691 miljard yuan wat zowat de helft meer is dan het jaar voordien. Op vrijgezellen dag kwam zowel bij Alibaba als bij JD.com 42 % van de bestellingen via gsms, tot zelfs tussen 22 uur en middernacht aan toe. SAP-filiaal Hybris verwacht dat tegen 2017 de online verkoopmarkt in China 1000 miljard yuan zal bedragen. scmp

Alibaba beoogt ook gezondheidszorg

citic21cnAlibaba heeft haar eenheid Citic 21CN omgevormd tot Alibaba Health Information Technology, aldus Guangzhou’s Time Weekly. Citic 21CN  was de eerste website die in China een vergunning kreeg om geneesmiddelen te verkopen. Sinds 2005 bouwt de dienst een databank op van de geneesmiddelen met hun code. De bedrijfsinformatie voor de beursgang vermeldt dat de inspectie potentieel aangetaste vaccins kon terugvinden met de hulp van Citic 21CN. Sinds juli kunnen gebruikers van Taobao en Alipay Wallet geneesmiddelen informatie verkrijgen door het scannen van de code met hun gsm en midden oktober lanceerde Alibaba haar gezondheid Cloud dienst. Naar de toekomst toe onderhandelt Alibaba met ziekenhuizen over een plan om betaaldiensten te garanderen voor personen die gedekt zijn door de ziekteverzekering. wantchinatimes

Xiaomi investeert in Youku Tudou

youkutudou2Zonder een bedrag te vermelden liet Xiaomi deze week weten te gaan investeren in de video streaming site Youku Tudou. Voordien rapporteerden de media dat Xiaomi ook $ 300 miljoen investeert in de online video provider iQiyi. Xiaomi die derde wereldwijd staat qua gsm-verkoop wil vooral TV content kopen voor zijn Tv’s en settop-boxen. Op vrijgezellen dag verkocht Xiaomi op Tmall voor 1,56 miljard, aldus de blog van voorzitter Lei Jun. WSJ

Tencent tekent akkoord met Warner Music

warnermusic_logoWarnerMusic heeft een verdeelakkoord gesloten met Tencent waarbij deze licentieovereenkomsten mag sluiten in China met andere groepen zoals Baidu en Alibaba. WarnerMusic behoudt wel die rechten ten aanzien van de Chinese operatoren. China Mobile met zijn 700 miljoen klanten heeft twee streaming diensten Kugou en Migu Music. Tot voor kort verschaften de online platformen onwettelijke muziek, maar de Chinese internetgiganten zoeken uitbreiding naar landen met betere beschermingsregimes, zo weet de Financial Times. Omgekeerd zoeken westerse groepen een graantje mee te pikken in de snel groeiende Chinese markt. FT

 Blackberrybaas verkent Chinees werkveld

john-chen-cnbcCEO John Chen van BlackBerry heeft volgens Bloomberg zowel HTC-topvrouw Cher Wang ontmoet, CEO van Xiaomi Lei Jun als Lenovo-baas Yang Yuanqing. Chen zei een lokale partner te zoeken als middel tot het betreden van de Chinese markt. Hij benadrukte dat Blackberry sterk is in veiligheid, versleuteling en privacy. HTC beoogt momenteel het midden gamma in China.  Omdat de Chinese verbruikers houden van grote schermen bracht HTC de Desire 820 phablet’s op de markt met een 64-bit achtkernenprocessor, een 5,5 inch display en 2 camera’s waarvan een met 13 megapixels.
Russische smartphone in aantocht
xiputinyotaAfgelopen weekend kreeg president Xi Jinping een Russische smartphone Yota als geschenk van president Putin. Het speciale aan de YotaPhone 2 is dat hij twee schermen heeft (een van de telefoon en de andere kant als e-reader) en de batterij 50 uur meegaat. Het toestel komt volgend jaar op de Chinese markt en zal voornamelijk via de online kanalen verdeeld worden. De Yota software komt uit Moskou, maar de vervaardiging gebeurt in Oulu (Finland). In Rusland wordt de Yotaphone voor $ 300 verkocht en in India voor $ 380. Aan die prijs wordt het moeilijk om in China hoog te scoren wegens goedkope Chinese concurrentie, zo wordt voorspeld.
 
 

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *