“Internetregels hebben wetskracht nodig”
Op de Internetconferentie te Wuzhen vonden experts dat de internetregels vertaald zouden moeten worden in wettelijke regels. Zo kunnen ze de privacy afschermen, de ontwikkeling van het netwerk beschermen en het aantal online aanvallen verminderen. Onderzoeker Zhou Hanhua riep de wetgever op om klaarheid te verschaffen over wat privé informatie is en hoe deze kan worden beschermd. Volgens de Zwitserse expert Hans-Rudolf Thomann zijn ook betere zekerheidsstandaarden nodig. Vicedirecteur Alamusi van het Committee on Political and Legal Affairs at the China Electronic Commerce Association bevestigde dat de wetgever een wet op e-commerce overweegt in te voeren, zij het dat dit nog drie jaar in beslag kan nemen. Een Chinese professor recht pleitte voor een vergunplicht voor ondernemingen die informatie verspreiden en dat de lijst met verboden materiaal zou geactualiseerd worden. Meer dan 1 tussenkomst pleitte voor een internationale consensus.
Ook cyberveiligheid hot item
De vraag naar een internationale samenwerking en consensus op de conferentie bleek nog meer toen het thema cyberveiligheid werd aangesneden. 6118 Chinese websites werden gedurende het eerste semester gecontroleerd vanuit de VS. Volgens directeur-generaal Huang Chengqing, van het National Computer Network Emergency Response Technical Team en Coordination Center (CNERT/CC) werd tijdens deze jaarhelft 48% van de gehackte websites gepleegd vanuit buitenlandse IP-adressen: eerst de VS dus, dan Hongkong met 3097 en Zuid Korea met 2307. Van de buitenlandse IP-adressen die achterdeur-programma’s installeren op Chinese sites staat de VS in voor 29%, Zuid Korea voor 6% en Hongkong voor 5 %. Daarnaast werden 4,9 % van overheidssites aangevallen en 3,2 % kregen achterdeur programma’s geïnstalleerd. Nog tijdens het eerste semester hebben 190.000 Trojaanse paard virussen de Chinese computers besmet. Gedurende de 2 laatste jaren heeft zijn organisatie die overeenkomsten bezit met 59 landen en 127 organisaties, meer dan 15.000 grensoverschrijdende gevallen behandeld.
Miljard $ voor Tv-shows.
De internetgiganten spenderen honderden miljoenen dollar om buitenlandse Tv-shows en films aan te kopen in hun rush om gebruikers en reclame. In minder dan twee jaar hebben Sohu, Youku/Tudou en Baidu daaraan $ 1 miljard besteed, vooral in VS, VK en Z-Korea. Het wordt een ware uitputtingsslag waarbij enkel groten zullen overleven, aldus kenners. Youku Tudou dat voor een kwart in handen is van Alibaba, staat voorop met 1451 buitenlandse TV-afleveringen; Sohu heeft er 509 en Tencent 471. Youku/Tudou’s video kostte dit jaar 15% meer vergeleken met het vorige. Baidu’s iQiyi-dienst verhoogde de prijzen 2,5 maal. Sohu kocht 42 % meer video content aan. TV verliest aan reclame vergeleken met de online streaming. De media waakhond General Administration of Press, Publication, Radio, Film and Television die de aangekochte uitzendingen een vergunning moeten geven, heeft de videosites al opgelegd dat ze minstens een derde binnenlandse producties moeten aanbieden. en.ce.cn
Baidu lanceert slimme fiets
Baidu heeft een slimme fiets voorgesteld die helpt vrienden te vinden, te oefenen en diefstal vermijdt. De fiets Dubike geheten kan op een kaart collega’s fietsers vinden en laat toe met hen te communiceren. De sensoren op de fiets verzamelen gezondheidsgegevens en kunnen deze synchroniseren met gegevens op de smartphone en verder gidsen. De GPS duidt op elk ogenblik aan waar de fiets zich bevindt, maar kan ook gebruikt worden in geval van diefstal. De elektrische systemen worden opgeladen door het rijden. De Dubike is een gemeenschappelijk initiatief van Baidu’s Institute of Deep Learning en Tsinghua University. Volgens TechWeb.com.cn is de fiets klaar om tegen het jaareinde op de markt te worden gebracht. wantchinatimes
Ook JD.com floreert
Het verkoopvolume van webwinkel JD.com steeg tijdens het derde kwartaal met 111% tot 67 miljard yuan. Dit kwam vooral door een verdubbeling van het aantal accounts dat nu 46 miljoen bedraagt. Het aantal bestellingen dat in Q3 met de gsm geplaatst werd, steeg vijf maal om nu 29% van het totaal is 178 miljoen te beslaan. Door de succesvolle verkoop verminderde het verlies. De invloed van verkoop via WeChat deed zich nog weinig voelen. Voor de toekomst mikt JingDong vooral op uitbreiding in de kleinere steden. diverse bronnen
China Mobile: minder 3G-ers
China Mobile zag voor de eerste maand zijn 3G-abonnementen dalen namelijk tot 242 miljoen. Dit komt door de toename van het aantal 4G-abonnementen met een derde op 1 maand tot 54 miljoen. China Mobile hoopt tegen het jaareinde 75 miljoen 4G-klanten te hebben en op termijn zelfs een dekking van 98%. Momenteel heeft het 3G-netwerk maar een 50% dekking. Vorige maand had de operator 2G, 3G en 4G samen 601 miljoen klanten waardoor China 1282 miljoen telefoon abonnees heeft. China Unicom rapporteert er 297 miljoen en China Telecom 182 miljoen. scmp
Spraakherkenning: 3 miljard in 2014
De Chinese markt van spraakherkenning zal dit jaar het 3 miljard yuan overschrijden en is zo goed voor 10% van de wereldmarkt, aldus een witboek op de jaarlijkse vergadering van de sector in Hefei. De technologie wordt meestal gebruikt in 9 gevallen: auto’s, cultuur, onderwijs, huishoudtoestellen, informatie veiligheid, mobiel internet, gsm’s, Tv en spraakopropen. Zo kan een gebruiker aan de afstandsbediening bevelen een kanaal te kiezen of kan de airco aan of af gezet. De slimme spraak kan ook een rol spelen in landsverdediging, anti-terrorisme en de bescherming van de privacy, aldus vice-minister Yang Xueshan, van Industrie en information technologie xinhua