Kort ICT-nieuws
477 miljoen Internauten
Het aantal gebruikers van Internet steeg eind maart naar 477 miljoen en het aantal websites bereikte 3,8 miljoen, aldus officiële cijfers van het ministerie. Eind vorig jaar bedroeg het aantal 457 miljoen, wat 73 miljoen meer was dan het jaar voordien. 140 grote websites hebben een “zelfdiscipline”-pact gesloten waarbij ze beloven niet te zullen deelnemen aan onwettige activiteiten via het Internet.
140 miljoen Weibo-gebruikers
Sina Weibo –het Chinese Twitter zeg maar- had eind april 140 miljoen leden, terwijl dit in februari maar 100 miljoen bedroeg; Sina Weibo baas Cao Guowei hoopt tegen het jaareinde 200 miljoen te bereiken. Cao zei dit jaar 100 miljoen $ meer te zullen investeren dan vorig jaar. Sina Weibo werd gelanceerd eind augustus 2009 en had 50 miljoen leden eind oktober 2010.
China Mobile bereikt akkoord met Apple
China’s grootste mobiele operator “China Mobile” zal de TD-LTE-technologie wereldwijd promoten in 2014 en Apple zal deze technologie aanwenden in zijn iPhones. De Chinese regering stimuleert TD-LTE als technologie voor het signaal van de vierde generatie, maar de westerse landen verkiezen FDD-LTE. China Mobile zal volgend jaar 40 testnetwerken opzetten voor TD-LTE met 20.000 basisstations. Totnogtoe had Apple een akkoord met Unicom, de belangrijkste concurrent van China mobile, die overigens veel van zijn succes dankte aan dit exclusiviteitscontract met Apple.
Tencent koopt zich in bij eLong
China’s grootste Internetholding Tencent breidt zich uit naar de online toeristische sector door een aandeel van 16 % te nemen in eLong. Het betaalde 84 miljoen $ voor 11 miljoen nieuwe aandelen. Daarmee wordt het tweede grootste aandeelhouder in eLong na Expedia die 56 % heeft. eLong heeft deals met 150.000 hotels wereldwijd waaronder 19.200 in China. Het biedt ook vliegtuigbiljetten aan. Marktonderzoeker iResearch raamt dat Ctrip.com 47 % marktaandeel heeft in de online toeristische diensten terwijl eLong op de tweede plaats komt met 7,5 % marktaandeel. De firma zag haar inkomen gedurende het eerste kwartaal stijgen met 23 %.
Baidu investeert in 360buy.com
Zoekmachine Baidu laat dan weer zijn oog vallen op 360buy.com dat computers en accessoires verkoopt via het net. Gemeten in marktaandeel is 360buy.com de grootste Chinese website die direct verkoopt aan consumenten; het heeft een waarde van 10 miljard $. Opgericht in 1998 zag 360buy.com zijn jaarinkomen de laatste 6 jaren stijgen met 200%. Het jaarinkomen bedroeg 10 miljard yuan in 2010 en zou dit jaar klimmen tot 25 miljard yuan. In 2010 had het 32 % marktaandeel gevolgd door Joyo.com en Dangdang die elk 10 % hebben. In deze lijst is Taobao niet opgenomen omdat dit ook toelaat dat consumenten onderling aan elkaar verkopen. Taobao is drie maal zo groot als 360buy.com en de concurrentie tussen beiden is hevig. Zo werd deze week bekend dat 360buy.com afziet van Alipay als betaalmidde ; Alipay is in handen van Alibaba die Taobao kontroleert.
Minder namaak software
Volgens een recent onderzoek van Chinalabs bij 4800 individuen en vennootschappen daalde de gepirateerde software vorig jaar van 14 % tot 12%. De waarde van de illegale software steeg wel tot 130 miljard yuan , dat is zowat 20 miljard dollar. Volgens geheel andere cijfers van de Amerikaanse Business Software Alliance daalde de gepirateerde software in China van 79 % in 2009 tot 78 % vorig jaar. Zij schatten het verlies op 7.779 miljard $.