Online videomarkt in 2014: +74%
Volgens gegevens van iResearch bereikte de online videomarkt vorig jaar een inkomen van 23 miljard en dat is 76% meer dan het jaar voordien. De snelste groei kwam uit de verkooprechten van eigen producties aan televisiestations, in plaats van uit reclame-inkomsten. iResearch ziet in de toekomst dat ook LeTV en partnerbedrijf Le Vision Pictures die weg opgaat en verwacht dit jaar nog meer fuseringen in het snel evoluerende online videowereldje en.ce.cn
Strijd om online maaltijden
De wedijver tussen de internetgroten duikt nu ook op in het online bestellen van maaltijden. Een groep investeerders (o.a. Tencent en JD.com) heeft zopas $ 350 miljoen investeringen beloofd aan Ele.com. Daartegenover staat Meituan dat de steun heeft van Alibaba. Meituan beweert per dag anderhalf miljoen bestellingen te krijgen. Bij Ele.com dat in 250 steden actief is, 20 miljoen gebruikers telt en samenwerkt met 200.000 resto’s, zouden de dagelijkse bestellingen iets hoger liggen. Toch wordt maar 1 % van de maaltijden besteld na een online vraag. Ele.com is sterker in grote steden en Meituan in de kleinere. Ele heeft een verdeelteam van 1000 personen, terwijl Meituan steunt op de verdeling door de restaurants zelf. Ook resto-ratingssite Dianping heeft zich achter Ele.com geschaard Global Times
Qihoo 360 verdubbelt inkomen
Veiligheid softwarefirma Qihoo 360 heeft vorig jaar haar inkomen en nettowinst verdubbeld. Vorig jaar bedroeg het inkomen $ 1,39 miljard of plus 107%. De nettowinst bedroeg $ 222 miljoen, 123 % omhoog. Qihoo is niet enkel de belangrijkste provider van security software maar heeft op de mobiele zoekmarkt met de eigen zoekmachine al 30 % marktaandeel. China Daily
Weibo-inkomen: +77 %
Het Chinese microblogplatform Sina Weibo zag in 2014 haar netto-inkomen toenemen met 77% om $ 334 miljoen te bereiken. Vooral de inkomsten uit reclame namen toe en die uit mobiel internet belopen al de helft daarvan. CEO Wang Guofei verwacht dit jaar opnieuw een jaar van hoge groei omdat mobiel en sociaal marketing de wind in de zeilen heeft. Q1 2015 zou een inkomen van $ 95 miljoen opleveren.
Twitter baadt pootje in Hongkong
Twitter heeft in Hongkong een kantoor geopend dat zich richt op Chinese adverteerders. Gezien de Chinese bedrijven steeds meer internationaal gaan, vindt Twitter zich goed geplaatst om op deze tendens in te spelen, aldus vicevoorzitter van Azië/Pacific Shailesh Rao aan de SCMP. De account van het officiële nieuwsagentschap Xinhua heeft 1,36 miljoen volgelingen op Twitter. Firma’s als Lenovo en ZTE maken ook reclame op dit platform. Facebook begon eerst in Hongkong met een kantoor vooraleer naar het vasteland over te steken. China Daily
Alibaba investeert $ 200 miljoen in Snapchat
Naar verluidt wil Alibaba $200 miljoen investeren in Snapchat dat 100 miljoen gebruikers telt. Volgens Bloomberg zou het vierjarige Snapchat zo $ 15 miljard waard worden. Snapchat is een toepassing voor het delen van foto’s en video’s op smartphones. Speciaal aan de toepassing is dat de doorgezonden media slechts tijdelijk zichtbaar zijn bij de ontvangers: dit gaat van één tot tien seconden. Daarna verdwijnen de bestanden van de servers van Snapchat dat verder geen commentaar kwijt wou. China Daily
Foxconn lanceert e-commerce
De Taiwanese groep Foxconn Technology lanceert in China het e-commerceplatform Flnet.com (fulianwang). Een vorige poging van Foxconn met efeihu.com faalde. Voorzitter Terry Gou wil op 3 jaar tijd Jingdong Mall overvleugelen, maar investeert zelf maar 90 miljoen yuan in het initiatief. Volgens China Business News werden hiervoor wel een reeks toplui van de Lenovo online website overgekocht. Foxconn sloot wel zijn winkel op Tmall van Alibaba. Wantchinatimes
Amazon opent winkel op TMall
Na 2 jaar onderhandelen opent Amazon dat in China al een website en distributiekanaal heeft, vanaf april nu ook een winkel op Tmall. Niet alle Amazon producten zullen er worden verkocht maar ingevoerde producten zoals voeding, damesschoenen, speelgoed, keukengerei en moeder-producten. Momenteel is Amazon maar met 2 % een kleine speler in China en door de gediversifieerde aanpak wil Amazon ook mee profiteren van de grote Tmall populariteit www.youngchinabiz.com.
Google in zee met Huawei?
Volgens inside geruchten denkt Google er aan de productie voor een volgende versie van de eigen gsm Nexus te gaan samenwerken met Huawei. In het verleden bestond daarvoor al samenwerking met LG en met Motorola, maar voor de volgende Nexus (7 of 8) wordt aan Huawei gedacht. Anderen opperen de hypothese dat er twee nieuwe smartphones Nexus uitgerold zullen worden: een beginmodel dat van Huawei zou komen en een model van het hogere gamma vervaardigd door LG. Begeek.fr