De digitale stand van zaken 154

UNCTAD: China eerste in B2C-ecommerce

UNCTAD logoDe UNCTAD heeft woensdag een rapport uitgebracht waaruit blijkt dat China de grootste B2C markt is zowel wat betreft het aantal online klanten als het verkoopvolume. Het UNO-organisme verwacht dat van 203 tot 2018 het aandeel van Azië/Oceanië in het aantal totale transacties stijgt van 28% naar 37%, dat van het Midden Oosten van 2,2% tot 2,5% terwijl het aandeel van Noord-Amerika en Europa zal dalen van 61 % naar 53 %. french.peopledaily.com.cn

 VK: Huawei vrijgepleit qua veiligheid

banburyEen audit door Ernst & Young op het Huawei-veiligheidscentrum in Banbury vond dat het voldoende onafhankelijk opereert van Huawei in Shenzhen. De audit stelde drie kleinere redenen vast tot ongerustheid, maar deze hadden maar een laag risico. Voormalig BP CEO Lord Brown leidt de Raad van Bestuur in het VK en het Banbury centrum krijgt voormalig Microsoft cyber security expert David Pollington als baas. In Frankrijk werken 650 personen voor Huawei, waaronder enkele honderden in 4 verschillende O&O-centra. Het laatste Huawei nieuws uit China is de opening te Xian van een onderzoek labo dat zich specialiseert in Network Functions Virtualization waarbij netwerkapparatuur gebaseerd is op virtuele servers in de cloud. FT/ www.bulletins-electroniques.com

Youku Tudou: dagelijks 900 miljoen video’s

Op de videosite youkutudou2 Youku/Tudou bekijken 150 miljoen bezoekers dagelijks 900 miljoen video’s en dat is een verdrievoudiging vergeleken met in oktober 2013. Vorig jaar bedroeg het netto inkomen 4 miljard, een vooruitgang met 33 %, maar ook het verlies werd tot 888 miljoen groter. De kosten voor de inhoud maken al bijna de helft uit van het netto-inkomen. Het inkomen uit reclame nam echter tijdens het laatste kwartier ook toe met 37 %. Techinasia

Lenovo mikt ook op slimme huiskamer

lenovofancymLenovo start in april met het nieuw initiatief Fancy Maker dat focust op het “Internet of Things”, dus slimme producten thuis die geïntegreerd zijn met gsm’s en applicaties, meldt CBNweekly. De eerste producten van Fancy Maker zullen op de lancering worden voorgesteld. Gedurende de eerste 3 jaar zal Fancy Maker zich specialiseren op producten thuis en niet op draagbare gadgets. Ook de concurrentie als Xiaomi, Siemens en Haier zijn echter op dit vlak actief. . Wantchinatimes

Konka in zee met Alibaba en Tencent

Konka-tv-Elektronicaproducent Konka heeft met Alibaba en Tencent partnerschappen afgesloten qua slimme Tv’s: het model T60 smart TV bevat zowel WeChat als QQ chatfunctie van Tencent. Het 50 inch model U50 smart TV model, met 4K resolutie is gebaseerd op het YunOS van Alibaba en biedt video van Ali Pictures en derde partijen Wasu TV en Youkou. Daarnaast hebben ze toegang tot de online diensten van Alibaba qua online betalen tot en met Yu’Ebao. wantchinatimes

 Nieuwe winkelketen voor cyber ‘makers’

bigcyberEen verkoop filiaal van of Hon Hai Precision Industry beter bekend als Foxconn is van plan in China 20 Big Cyber-winkels te openen voor technologische vernieuwers die bekend staan als ‘makers’. De winkel richt zich naar uitvinders in spe die hun eigen zaak starten en hun technologie willen tonen aan het brede publiek. De al geopende Big Cyberwinkel krijgt in Shanghai te Beijing en Guangzhou navolging in april en mei. De winkel te Shanghai organiseert ook workshops voor studenten die aangeleerd worden hoe eigen gadgets te bouwen. Tegen eind dit jaar zouden er 20 dergelijke Cyber Stores geopend moeten zijn, die echter niet verward mogen worden met de 31 Cybermarktwinkels voor de gewone verbruiker. Overigens werd deze week ook bekend dat Foxconn met de Koreaanse IT-provider SK C&C een joint-venture opstart op het vlak van IT-veiligheid. Wantchinatimes/ Eureka Presse

Buitenlandse babyproducten gegeerd

babygoodsDe Chinese online shoppers kopen weer buitenlandse babyproducten omdat ze goedkoper en beter van kwaliteit zijn, aldus het Taiwanese Want Daily. Naast babykleding is ook cosmetica en voeding populair. Het aantal kopers steeg van 18 miljoen in 2013 tot 20 miljoen vorig jaar en ze kochten voor in totaal 1000 miljard yuan. Jonge moeders spenderen het meest. Het Japanse Rakuten beweert dat 75% van haar buitenlandse klanten Chinees zijn en dat deze verkoop op 1 jaar verdubbelde. Wantchinatimes

Taxiapplicaties schenken bonnen

smarttaxiDe twee meest populaire taxitoepassingen Didi Dache en Kuaidi Dache die vorige maand fuseerden, gaan voor 1 miljard bonnen uitreiken om hun diensten meer populair te maken. Didi Dache geeft de bonnen uit in 30 steden en Kuaidi Dache in 46 steden. Bedoeling is de kosten van de instapprijs weg te werken. De prijs met een gewone taxi wordt daardoor gelijk Financial Times

Valse start Ali-gezondheid

alijkNet 5 dagen nadat het Alibaba gezondheidsfiliaal Ali-Health (jiankang) werd gelanceerd, heeft COO Zhang Shouchuan zijn ontslag ingediend. Jack Ma had bij de lancering gezegd dat het systeem door de integratie van patiëntgegevens en deze van de gezondheidsinstellingen dokters overbodig zou maken. De gezondheidsregulator besliste echter onlangs een vergunning terug te trekken waarbij het bedrijf elektronisch gegevens kan controleren en opslaan van farmaceutische producten. Een klap in het gezicht van Ali-Health hoewel premier Li Keqiang in zijn regeringsbericht verklaarde hindernissen uit de weg te zullen ruimen voor nieuwe internettoepassingen waarbij ook voor de gezondheidszorg. wantchinatimes

Koetswerk door 3D-printer

3dkoestswIn Sanya op het eiland Hainan werd op 24 maart het eerste auto-koetswerk voorgesteld die via een 3D-printer werd gemaakt. Het duurde een maand van de conceptie tot het eind van de samenstelling. Het drukken zelf nam 5 dagen in beslag en het resultaat weegt 500 kg. De auto van Sanya Sihai kost zo’n 1770 euro. Hij  rijdt volledig elektrisch en kan een snelheid tot 40 kilometer per uur halen. french.china.org.cn/ zita.be
 

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *