De digitale stand van zaken 16

Kort zakelijk nieuws

Wordt Lenovo ‘s werelds oogappel?
In het desastreuse jaar 2009 maakte Lenovo bijna 100 miljoen $ verlies en tuimelde de verkoop met 78 % zodat Lenovo’s marktaandeel zonk tot 7%. Stichter Liu Chuanzhi keerde terug en verlegde de klemtoon terug op de Chinese consumentenmarkt met als doel dat iedereen binnen een straal van 50 km een verkoopspunt kan vinden. Door de verandering kende Lenovo zijn beste jaar want het marktaandeel groeide tot 10,2 %, dichtbij Acer die 11 % bezit. Bijna de helft van de verkoop gebeurt in China, maar er is ook een sterke stijging in andere groeilanden. In Japan is er een alliantie met NEC, in Europa met Medion. Ook werd de LePhone smartphone met Android op de markt gebracht waarvan gehoopt wordt dat hij tegen volgend jaar 20 % marktaandeel bezit. Eigenlijk wil Lenovo Apple naar de kroon steken. Daar is echter nog wat meer voor nodig dan een blitse design bij nieuwe kleurrijke laptops, te meer dat de firma inzake innovatie nog steeds aangewezen is op het Japans Yamato Lab. . Vooral inzake software applicaties zou nog een doorbraak of acquisitie moeten komen. Lenovo heeft alvast Saatchi & Saatchi voor 100 miljoen $ ingehuurd om een publiciteitscampagne te lanceren.
3G-gebruikers boven 50 miljoen
China Mobile leidt met 30 miljoen 3G-gebruikers, gevolgd door China Unicom met 22 miljoen terwijl China Telecom er bijna 20 miljoen heeft. Vooral China Unicom en China Telecom voegden in mei nieuwe 3-Gers toe aan hun bestand. Voorzitter van China Mobile Wang Jianzhou zei over een akkoord met Apple te beschikken om het Chinees 4G TD-LTE netwerk door te geven op de iPhones.
360Buy: ook topambities
Vorig jaar steeg het inkomen bij het on-line winkelen met 96% tot 498 miljard yuan. Bij het online aankopen van huishoudtoestellen bedroeg de stijging zelfs 200 %. Een kolfje naar de hand van Richard Liu, stichter van 360buy.com die hoopt dat zijn firma tot ’s werelds top 5 webwinkels gaat behoren naast Amazon.com. Sedert 2004 deed hij zijn 12 IT-winkels van de hand om zich op on-line verkoop toe te spitsen. Sedertdien is het inkomen van Jingdong Shangcheng– zoals zijn online winkel in het Chinees noemt- elk jaar met 200 % gegroeid . Vorig jaar kwam meer dan 10 miljard yuan binnen, één derde van de B2C-markt. Ondertussen hebben zowel de groep Suning als de Gome-keten een eigen online-verkoopskanaal opgezet. Gome had vorig jaar 100 miljard inkomen. 360.com is echter niet bang om te vechten tegen de grote ketens.
Renren beperkt verlies
Tijdens het eerste kwartaal steeg Renren’s zakencijfer met 47 % vergeleken met het jaar voordien, waardoor het netto-verlies daalde tot 2,6 miljoen $. (van 12 miljoen $ in 2010). Renren plant een strategisch partneriaat tussen haar groepskoop-site Nuomi.com en de on-line reisagent eLong waardoor de Renren-gebruikers hotels zullen kunnen reserveren. De sociale netwerksite Renren is in de VS beursgenoteerd. Naar verluidt wil ook zoekmachine Baidu een on-line reissite opkopen met name Qunar (waar naar toe?): Qunar heeft meer dan 100.000 hotels.
Afprijzing bij e-readers
Marktleider Hanvon vermindert de prijzen van zijn e-readers met 15 tot 20 %. De sector zit momenteel in een periode van stabiele groei na het einde van een explosieve ontwikkeling: voor dit en volgend jaar wordt 36% en 13 % groei voorspeld. Wanneer de markt rijp wordt, herstelt de prijs tot een normaal niveau. Volgens Analysys International daalde het aantal verkochte e-readers tijdens het eerste kwartaal met 4,2 % tot 304.000. Omdat de winstmarges verminderen, trokken sommigen zoals Founder Feiyue zich reeds terug. Hanvon blijft vertrouwen hebben onder meer omdat hun E-INK technologie om dubbel te drukken een wereldpremiere was. In de toekomst gaan ze meer aandacht schenken aan diverse segmenten in de markt zoals scholen en burelen.

1 comment for “De digitale stand van zaken 16

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *