De digitale stand van zaken 164

Fiat voor Wifi op vliegtuigen

wififlight2De drie grote luchtvaartmaatschappijen China Eastern, China Southern en Air China, hebben toestemming gekregen om Wi-fi aan te bieden via AsiaSat. Bij China Eastern zal de dienst binnen de maand aangeboden worden en zal tegen eind dit jaar standaard beschikbaar zijn op de 70 vliegtuigen. China Southern beweert dat het surfen in de lucht sneller zal verlopen dan thuis. De dienst zal gratis zijn. Door een akkoord met UnionPay kunnen de passagiers ook taksvrije goederen via wi-fi kopen in de lucht China Daily

Bankautomaten met gezichtsherkenning

gezichtsherkngChina krijgt als eerste land ter wereld pinautomaten met gezichtsherkenning, Daarmee kun je alleen pinnen wanneer je gezicht overeenkomt met een foto in de gelinkte database. De pinautomaten worden in China zelf ontwikkeld en de gezichtsherkenning gebeurt door een speciale ingebouwde camera. Deze analyseert biologische kenmerken zoals de afstand tussen je ogen, neus en mond. Komt het gezicht voor de camera niet overeen met de foto in de database, dan kun je geen geld opnemen. Het prototype is een initiatief van Tzekwan Technology en de Universiteit Tsinghua. De onderzoekers stelden een databank op met 50 miljoen gezichten die vanuit 91 hoeken kunnen geanalyseerd worden met naar verluidt een precisie van 99,8%. . pcmweb; http://www.clubic.com

Cyberpolitie aanwezig op sociale netwerken

internet-policeEen recent rapport bij 254.000 personen over cyberveiligheid toont aan dat 55% van de internetters al eens slachtoffer werd van online fraude, maar dat enkel 12 % de politie contacteert. Vooral jongeren en ouderen weten niet wat te doen. Daartegen heeft de cyberpolitie nu op 50 plaatsen eigen accounts geopend op de sociale netwerken om beter bereikbaar te zijn voor de surfers die raad zoeken. Als het lukt, zal het experiment worden uitgebreid. De cyberpolitie heeft dit jaar al 70.000 van cybermisdaden behandeld. China Daily/blogs.wsj.com

TV-netwerken omvormen tot thuisinfocentra

ITVChina wil integratie van zijn televisienetwerken om hen om te vormen tot thuis streaming infocentra, aldus vice-topman Tian Jin van de State Administration of Press, Publication, Radio, Film and Television (SARF). Naar analogie van de “Internet+”-strategie wil hij dat zij de “TV+”-strategie ontplooien waarbij het signaal interactief wordt en de gebruiker kan reageren op TV-shows, gaming en extra content. China telt 180 miljoen klanten van digitale TV-netwerken, maar enkel 34 miljoen hebben een TV die interactief is.

 Google Play wil op Chinese gsm’s

logogoogle-playChina Business News meldt dat Google met 6 Chinese gsm-producenten onderhandelt opdat ze Google Play op hun gsm’s zouden plaatsen. Ze zouden hiervoor $1 euro of 6 yuan per pre-installatie krijgen, wat goed meegenomen zou zijn gezien de dunne marges in de sector. Voor Xiaomi zou dit neerkomen op 500 miljoen bijkomend inkomen. Bedoeling is verder van Google Play service een portaal te maken, maar daar is Qihoo360’s 360 Mobile Assistant al een concurrent en ook Tencent heeft al een online winkel met apps net zoals Baidu. wantchinatimes

Walmart lanceert O2O-dienst

walmart2De Amerikaanse winkelgroep Walmart heeft in Shenzhen het mobiel online-to-offline (O2O)- platform “Walmart to Go” opgericht. Voorlopig zijn 10.000 producten via de app te bestellen, thuis af te laten leveren of in de winkel af te halen. Ook hier is het de bedoeling het experiment uit te breiden.  Lokale media melden echter dat de grootste lokale keten Guangzhou Grandbuy zich al aanpast voor O2O terwijl Guangzhou Friendship Store en Guangzhou Grandview dat ook van plan zijn.  China Daily

Alibaba deze week

2,4 miljard in Enlight Media
Enlight-medialogo21st Century Business Herald rapporteert dat Alibaba 2,4 miljard yuan gaat investeren in Beijing Enlight Media. De op 28/05 gesloten overeenkomst streeft naar een nieuw business model voor met maken van films door de combinatie van traditionele media, internet en financiën. Alibaba wedt er op dat het bioscoop bezoek inzakt ten voordele van het kijken thuis. Wantchinatimes
830 miljoen in Yueke
alifilmOm dezelfde positie in de filmsector te verstevigen koopt Alibaba voor 830 miljoen yuan cinema software provider Guangdong Yueke Software Engineering op waarvan het al 60% bezat. Yueke biedt software aan meer dan 1500 van de 5780 Chinese bioscopen. Volgens analist Huang Guofeng bij Analysys International zit Alibaba als eerste van de internetgroten in alle stadia van het filmgebeuren. China Daily
In zee met China Business Network (CBN)
logoCBNOok in China Business Network (CBN) een filiaal van staatsconglomeraat Shanghai Media Group (SMG) bereidt Alibaba zich voor te investeren. Met de strategische overeenkomst zou Alibaba voor $ 200 miljoen 30 % verwerven in CBN en de deal zou vooral financiële gegevens en big data O&O beogen. Voor de Shanghai Media Group vergemakkelijkt het de integratie in de nieuwe media. Global Times
 

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *