Naar 10 x sneller 4G in topsteden
Vicevoorzitter Maggie Cui van ZTE heeft in de marge van het Mobile World Congress te Shanghai onthuld dat ZTE met China Mobile een mobiel internet netwerk aan het opzetten is dat tot 10 maal sneller internet toelaat. De eerste testen voor dit pre 5G zijn achter de rug en ze meent dat China Mobile allicht de lancering in de geselecteerde steden kan doen tijdens de eerste jaarhelft van volgend jaar. ZTE heeft met Softbank een akkoord om deze pre 5G technologie naar Japan te brengen. Ook met Duitsland en Australië zou ZTE hierover in contact zijn. Met de Zuid Koreaanse operator KT Corp werd een strategisch partnerschap afgesloten om samen onderzoek te verrichten naar de commercialisatie van 5G. ZTE is van plan om tussen 2015 en 2018 $ 220 miljoen uit te geven aan 5G, maar het snelle 4G is eerder een tussenfase tussen 4G en 5G. Verwacht wordt dat China tegen eind dit jaar 300 miljoen 4G-abonnees heeft. CER
Slimme wasmachine door Galanz
Producent van witte goederen Galanz heeft de eerste slimme wasmachine op de markt gebracht die Chinees begrijpt en spreekt. De gebruikers kunnen dus het toestel bevelen geven zonder op knoppen te moeten drukken of draaien. De gebruikers kunnen het toestel controleren door een applicatie op de smartphone. De “G+Didi” zal vanaf 18 augustus op JD.com kunnen worden besteld. Peoples Daily
Unilever verkoopt op Alibaba
Unilever heeft met Alibaba een akkoord gesloten om haar goederen in rurale gebieden en in het buitenland te verspreiden, zo meldt de Economic Observer. Ook merken die momenteel nog niet in China te koop zijn, zullen via Alibaba worden verkocht aldus Unilever North Asia voorzitter Marijn van Tiggelen. Unilever betrad in 1986 de Chinese markt waar het nu 20 van zijn meer dan 400 merken verspreidt. Omdat Unilever vorig jaar tijdens het tweede semester met 20 % achteruit boerde, wordt nu op een meer moderne manier van distributie gemikt. Van Tiggelen zei ook geïnteresseerd te zijn in Alibaba’s betaalplatform Alipay dat gebruikt zal worden in de rurale gebieden. wantchinatimes
Internetgiganten in zee met Walmart, Carrefour
Alibaba en Tencent proberen hun offline invloed te vergroten en vooral hun mobiel betaalsysteem te promoten tegen een markt die gedomineerd wordt door kredietkaart UnionPay. De twee internetgiganten hebben dan ook met Walmart en Carrefour een overeenkomst gesloten waarbij hun online klanten in de winkels kunnen betalen met hun online betaalsysteem en de goederen in de winkel afhalen. Een Alibaba pilotproject omvatte Carrefour-winkels in Beijing, Shanghai en Hangzhou evenals in 1000 winkels van China Resources Vanguard. Tencent testte het systeem uit met 12 Carrefourwinkels.
Studie: 1,55% posts WeChat gecensureerd
Van juni 2014 tot maart 2015 werden 1,55 % door gebruikers gepubliceerde berichten op 36.000 officiële We Chat-accounts gecensureerd, aldus een studie van University of Toronto’s Citizen Lab waarover Tech In Asia rapporteert. 1,48 % van de accounts werden opgeschort en 5 % van de accounts hadden minstens 1 bericht dat gecensureerd werd. Citizen Lab vond ook bewijs van filters van gevoelige termen waarover niets gepubliceerd kan worden.
Huawei H1: hoogste inkomensgroei in 5 jaar
De omzet van Huawei steeg tijdens het eerste semester met 30 %, namelijk van 135 tot 175 miljard yuan. Deze groeivoet bedraagt zowat het dubbele van wat de laatste jaren gebruikelijk was en werd het laatst in 2008 nog bereikt. Hoewel de drie bedrijfsonderdelen een stabiele groei kenden, groeide de gsm-afdeling het meest. SCMP/AFP
ZTE H1: winst +41 %
De winst van ZTE steeg tijdens H1 van 1128 miljard naar 1613 miljard yuan of een vooruitgang met 43%. Het inkomen steeg met 21%, namelijk van 37 miljard naar 45 miljard yuan. Vooral het uitrollen van 4G deed zowel de vraag naar infrastructuur als naar toestellen toenemen.
Apple vooral vooruit in China
Apple heeft het afgelopen kwartaal een winst geboekt van $ 10,7 miljard en dat ligt 38 procent hoger dan een jaar eerder. Apple deed het vooral goed in China. De totale omzet van Apple lag in Q2 met $ 49,6 miljard een derde hoger dan een jaar eerder. In China steeg de verkoop met maar liefst 112 procent tot $ 13,2 miljard . In totaal bracht Apple tijdens het afgelopen kwartaal 47,5 miljoen iPhones aan de man, 35 procent meer dan een jaar eerder. Verkoopcijfers van de vorige maand gelanceerde Apple Watch werden nog niet meegedeeld. HLN
Yihaodian: nu 100 % van Walmart
Walmart heeft de resterende 49 % aandelen die ze nog niet had van het e-commerce bedrijf Yihaoduan opgekocht. CEO Junling Liu en voorzitter Chairman Gang Yu van Yihaodian stapten beiden op om iets nieuws te beginnen. Walmart is van plan de minder presterende winkels te sluiten ten voordele van de uitbreiding van het online aanbod. Toch is Yihaodian maar een klein broertje vergeleken met JD.com en Alibaba.
China LinkedIn heeft 10 miljoen gebruikers
LinkedIn dat wereldwijd 300 miljoen gebruikers telt, heeft er anderhalf jaar na de lancering van een Chinese versie 10 miljoen in China. Voordien waren het er nauwelijks 4 miljoen. LinkedIn heeft zijn populariteit ook opgedreven door de mogelijkheid voor de gebruikers een verbinding te leggen met de eigen Sina Weibo of Tencent Weibo account. Voor de toekomst is LinkedIn in China vooral gefocust op de tewerkstellingsperspectieven van afgestudeerden die niet makkelijk aan een baan geraken.
Geo-informatica stijgt sterk
Op de World Geospatial Developers Conference heeft onderdirecteur Min Yiren van de National Administration of Surveying, Mapping and Geoinformation cijfers verstrekt over de sector. In 2014 bedroeg het brute inkomen van de 23 binnenlandse en buitenlandse bedrijven in de geo-informatica nijverheid 15 miljard yuan of 35% meer. Ook de nettowinst ging met 30% de hoogte in tot 1,6 miljard. De trend blijft aanhouden dit jaar. Op de conferentie was vooral grensoverschrijdende samenwerking aan de orde van de dag. en.ce.cn