Feidi: Beijings officiële taxi-app
15.000 taxi’s zijn aangesloten bij de mobiele Feidi applicatie die ontworpen is door Beijing Qihua Smart Transportation dat hoopt alle 60.000 taxichauffeurs in de hoofdstad te gaan omvatten. Passagiers kunnen op voorhand een taxi boeken op de officiële taxi hotline die sinds 2013 bijna twee miljoen gebruikers telt. Recentelijk pikten Didi Kuaidi en Uber heel wat verkeer weg van de hotline en na inspectie vond het Transportbestuur 2147 onwettelijke taxi’s waarvan er 1200 werkten voor DidiKuaidi. Feidi werkt enkel met officiële taxi’s met vergunningen van het Transportbestuur. China Daily
China Mobile koopt TieTong
Operator China Mobile wil zustermaatschappij TieTong opkopen van de moederholding. TieTong is het vast telecomsysteem van de spoorwegen dat voordien China Railway Communications heette. Bedoeling is snelle toegang te hebben tot vast breedband want breedband heeft een hoge potentiële markt aldus voorzitter Xi Guoha. TieTong is netto 31 miljard waard maar heeft ook 11 miljard schulden. Het inkomen van China Mobile groeide tijdens H1 met 4,9 %, maar het inkomen uit mobiele data trafiek groeide met 41% tot 99 miljard yuan. Toch zit 55% van de klanten nog op 2G. SCMP
LeTV pikt hoge financiers binnen
LeTV Holdings dat zich specialiseert in TV-programma’s en alles rond de slimme huiskamers, heeft recentelijk twee hooggeplaatste financiers aangeworven. De eerste is voormalig vicevoorzitter Wang Yongli van de Bank of China die bij LeTV de afdeling online financiën zal leiden. De tweede is Azië directeur Winston Cheng van de Bank of America Merrill Lynch die de investeringen in technologie, media en telecom onder zijn hoede had en bij LeTV verantwoordelijk wordt voor bedrijfsfinanciering, investeringen en verwervingen vooral in het buitenland. Dit jaar liepen al 26 topverantwoordelijken bij Chinese banken over naar internet financiën en aanverwanten, aldus het in Guangzhou gebaseerde TimeWeekly. LeTV bouwt momenteel een verdelingssysteem voor televisie uit waarbij de gewenste programma’s die in de cloud opgeslagen liggen, rechtstreeks naar de huiskamer worden gestreamd. China Daily
Tencent investeert $50 mln in Kik
Tencent investeert $50 miljoen in de Canadese chatapplicatie voor tieners Kik. Bedoeling is dat Kik de WeChat wordt van het westen. Kik laat toe al chattend YouTube video’s te bekijken en ook te converseren met “marketing bots” die leuke maar interessante antwoorden verstrekken op gestelde vragen. 70 % van de bij Kik geregistreerde gebruikers zijn tussen 13 en 24 jaar en het bedrijf raamt dat 40 % van de VS-tieners Kik gebruiken, liever dan Facebook dat ze te standaard vinden. Tencent investeerde eerder in Snapchat, Whisper en Scansadu. Fin Times
Alibaba-nieuws
In zee met Norinco
Op het eerste zicht verwonderlijk heeft Alibaba de handen ineen geslagen met de grootste producent van militaire uitrusting Norinco. Beiden zetten een joint-venture op met 2 miljard wil plaatsbepalingssystemen aanbieden op basis van het Chinese Beidou satellietsysteem. Beidou claimt preciezer te zijn dan het GPS-systeem en is ook binnen bereikbaar. Voor de toekomst worden vooral de landen van Centraal- en Zuidoost Azië beoogd. En.ce.cn
Financiën worden uitgebreider
De Financiële tak van Alibaba Ant Financial dat al het Alipay betalingssysteem en het online Fonds Yu’ebao bestuurt, lanceert nu ook het platform voor vermogensbeheer Ant Fortune. In de vorm van een mobiele toepassing zal het de functies combineren van Yu’ebao, Zhaocaibao en beleggingsfondsen. Het werkt daarvoor samen met Hangzhou Shumi Fund Sales dat meer dan 1000 beleggingsfondsen aanbiedt en later allicht ook fondsen uit Hongkong. Ant Financial gebruikt ook China Business News en de Nasdaq om beursinformatie te verschaffen. China Daily
Online toerisme red het zonder Internetgiganten
De twee online toerisme agentschappen Ctrip en Qunar hebben 49% en 27% van de online toerisme markt dank zij hun pogingen om een online-to-offline (O2O) model aan te bieden, zo rapporteert Beijings Economic Observer. De voorbije jaren heeft Baidu geïnvesteerd in Qunar, Alibaba lanceerde Alitrip om Taobao Travel te vervangen en Tencent investeerde in LY.com en eLong. Toch blijft de markt voor de helft gedomineerd door Ctrip en daarachter Qunar met een kwart. Een kwart van de boekingen gebeurt mobiel, maar bij CTrip bedraagt dit cijfer 70% en 60% bij Qunar. Wantchinatimes
TCL mikt op opkomende markten
Elektronicagigant TCL mikt op globalisatie en wil fabrieken bouwen in opkomende landen, eerst in India en Brazilië en in 2017 in Rusland en Afrika, aldus vicevoorzitter Liang Qichun. De omzet van TCL steeg gedurende het eerste semester met 16%, maar 86% van de verkoop kwam uit het buitenland waarbij vooral het Midden-Oosten en Afrika sterk vooruit gingen. TCL heeft al minder aangename ervaringen met de overname van Thompson en een Alcatel afdeling, maar gelooft nu dat de Chinese markt verzadigd raakt, dat India de ICT-hemel van de toekomst is. Na 2009 groeide TCL opnieuw en vorig jaar bedroeg het inkomen meer dan 100 miljard, waarvan 46 % uit het buitenland kwam. China Daily
Big data: naar doorbraak?
Zowel ondernemingen als lokale besturen van Wuhan en Guiyang hebben plannen om big data als industrie uit te bouwen. Guiyang opende een beurs voor big data terwijl Wuhan er naar streeft dat 5 big databedrijven tegen 2018 elk een jaarinkomen van 10 miljard halen. In juli opende Wuhan een verhandelingscentrum voor big data. De regering heeft op 1 juli een document terzake gepubliceerd en hield op 31 juli een werkvergadering over ontwerp voorstellen voor de ontwikkeling van big data voor het dertiende vijfjarenplan. Lokale besturen hopen dat ze de big data die in hun bezit zijn, te gelde kunnen maken zoals ze geld halen uit het verpachten van gronden. De sector van big data omvat drie sectoren: data verschaffers, diensten die deze data verwerken en tenslotte diensten die oplossingen voorstellen. Wuhan dat een stedelijke clouddienst wil ontwerpen, is begonnen aan haar diverse diensten te vragen om gegevens te synchroniseren in een eenvormig formaat en dat blijkt al geen sinecure. wantchinatimes