Cisco en Microsoft vinden Chinese partners
Om niet uit de boot te vallen in het Chinese streven om meer onafhankelijk te worden van Amerikaanse systemen, gaan Amerikaanse bedrijven partnerschappen aan met Chinese bedrijven, zo bleek tijdens het bezoek van Xi Jinping aan Seattle. De netwerk specialist CISCO gaat een partnerschap aan met de Chinese bouwer van servers Inspur. Microsoft heeft met Baidu een akkoord getekend waarbij Baidu de zoekmotor bij uitstek wordt op de versie van Windows 10. Daarnaast stapt Microsoft en zijn Chinese cloud computing partner 21Vianet in de boot met staatsonderneming Unisplendour. Ook met het Xiaomi-systeem zou Microsoft de cloud willen ingaan.
Deal LinkedIn en Didi Kuaidi
Tijdens het achtste US-China Internet Industry Forum in Seattle heeft LinkedIn een samenwerkingsovereenkomst gesloten met de taxiapp Didi Kuaidi. Voortaan zullen LinkedIn-gebruikers tot de app Didi Hitch toegang krijgen door het gebruik van hun LinkedIn profiel. In de VS wil LinkedIn Didi Kuaidi helpen met rekrutering en opleiding want het Chinese bedrijf investeerde $ 100 miljoen in Lyft, de concurrent van Uber. LinkedIn heeft wereldwijd 300 miljoen gebruikers en 10 miljoen in China. Didi Kuaidi is vrij dominant met 85% in de Chinese taxiwereld. En.ce.cn
Straks slimme vliegvelden
Na 20 miljard uitgegeven te hebben aan de vierde landingsbaan in Pudong heeft de Shanghai Airport Group met Alibaba Group en Tencent Holdings een dubbel strategisch partnerschap afgesloten om de 2 luchthavens van Shanghai “slim” te maken. Bedoeling is hoogstens maar 1 controle meer op de luchthaven en ook de passagier op zijn gsm te informeren over de nodige gate of over vertraging. Ook de nieuwe luchthaven in Beijing wordt slim en innovatief in het voetspoor van Frankfurt. Doel is de gemiddelde vertraging onder 6 minuten te houden en het taxiën onder 12 minuten. Door slimme technologieën gebaseerd op big data kan zoals in Frankfurt 20 % bespaard worden op het tijdgebruik. scmp
Internet of Things bereikt $90 miljard
Vorig jaar realiseerde de Chinese China’s Internet of Things sector een omzet van 580 miljard yuan of een vooruitgang met 18%. De sector dringt zowel traditionele sectoren binnen als landbouw en maakwerk, maar ook opkomende nijverheden als hernieuwbare energie en nieuwe materialen. Er zijn 4 clusters maar de grootste ligt in de delta van de Jangtserivier. en.ce.cn
ASEAN & China lanceren B2B-platform
China en de Association of Southeast Asian Nations (ASEAN) hebben een grensoverschrijdend Business-to-Business (B2B) platform gelanceerd dat de handelsbetrekkingen moet aanzwengelen. Leiders van de Kamers van Koophandel uit de ASEAN-landen hebben daartoe tijdens de 12-de China-ASEAN Business and Investment Summit in Nanning een Mou afgesloten met de China Council for the Promotion of International Trade (CCPI). Het platform biedt informatie over firma’s van beide zijden, over financiering, logistiek, douane. Gehoopt wordt dat het platform innovatie in economie en handel stimuleert en ook de verdiepte vrijhandel zal ondersteunen die beide partijen tegen het jaareinde nastreven. China Daily
Vliegtuigpassagiers kijken live TV
Air China deelt mee dat haar passagiers nu live TV kunnen kijken sinds een Chinees satellietsysteem in functie en vergund is. Gedurende de V-parade waren de passagiers op de vlucht tussen Beijing en Sanya in staat deze eerste live uitzending te aanschouwen. wantchinatimes
Foxconn investeert $ 31 miljard in India
Het hoofdkwartier van Foxconn is van plan om $ 31 miljard te investeren in India en dat wordt gezien als de grootste uittocht uit China totnutoe. De groep die in China 1,2 miljoen personen tewerk stelt, plant tegen 2020in India 1 miljoen arbeidskrachten te hebben in 12 nieuwe fabrieken. De lonen in China bedragen het dubbele van de lonen in India en Thailand en zes tot acht maal deze uit Myanmar of Cambodja. Deze week liet smartphoneproducent Meizu eveneens weten dat het zijn intrede doet op de Indische markt om zijn toestellen te verkopen. en.ce.cn
Qihoo en Coolpad leggen geschil bij
Het publiek geschil tussen Qihoo 360 en smartphone fabrikant Coolpad Group is bijgelegd. Coolpad opereerde lange tijd in de top 3 op het gebied van smartphones, maar het viel het afgelopen jaar terug naar de vijfde plaats. Qihoo investeerde het afgelopen jaar $ 409 miljoen in een joint venture met Coolpad om smartphones te produceren onder het merk Dazen. In juni werd Leshi – ook bekend onder de naam LeTV- Coolpad’s tweede grootste aandeelhouder nadat het $350 miljoen uitgaf om een aandeel van 18% in handen te krijgen. Na een week van flinke ruzie koopt de joint venture een deel van de aandelen terug die nu in het bezit zijn van Coolpad wat de aandelen Qihoo doet stijgen van 49,5% naar 75% en deze van Coolpad’s doet verminderen van 50,5% naar 25%. Onder de samenwerkingsvlag wordt ook de distributie van smartphones van de merken Dazen en Qiku gecoördineerd. Beleggersplaats.com
Murdoch bezoekt Xiaomi
Persmagnaat Rubert Murdoch was vorige week op bezoek bij Xiaomi, het gsm merk dat in China het meest verkocht wordt. China Daily besluit dat Murdoch onderzoekt of zijn News Corp kan samenwerken met Xiaomi. Murdoch zoekt mogelijk manieren om de informatie van zijn publicaties, waaronder The Wall Street Journal en The Times, te verspreiden in China. Murdoch pakt het handig aan: hij maakte zelfs een eigen Weibo-pagina (foto). nrcq