Smart-tv’s groeiend aandeel
Slimme TVs nemen een steeds stijgend aandeel van de flat-tv-verkoop aldus een rapport van de China Electronics Chamber of Commerce die een 20-tal producenten onderzocht in 30 steden. Volgens het rapport staan smart-tv’s in voor 43 % van de verkoop bij flat-screen tv. Daarnaast zegt een onderzoek bij 12.000 internetgebruikers dat 82% hoopt een smart-tv te kunnen gebruiken om te surfen én om video’s te zien én muziek te beluisteren. Verwacht wordt dat de markt in smart-tv’s snel groeit de komende jaren en de producenten TCL Corporation, Hisense Electric Co and Sichuan Changhong Electric hebben in mei samen de China Smart Multimedia Terminal Technology Association gevormd om makkelijker standaarden te ontwikkelen. De opgang van de smart-tv’s zou eerder beperkt zijn in de onmiddellijke toekomst.
Internetsites: Minder is meer
Volgens een rapport van de Chinese Academie voor Sociale Wetenschappen is het aantal websites op één jaar verminderd met 41 % tot 1,91 miljoen sites eind vorig jaar. De vermindering wordt toegeschreven aan de crisis en de campagne tegen pornografie. Anderzijds steeg het aantal aangeboden webpagina’s met 78 % om 60 miljoen te bereiken . China telt 457 internet-miljoen gebruikers
Betalen: echt en virtueel
Nadat de Alibaba-groep haar contract met Ebay (Paypal) opzegde voor haar betalingsplatform AliExpress, heeft de groep nu een akkoord gesloten met Western Union. Door de overeenkomst kunnen de kopers met AliExpress nu ook betalingen uitvoeren door de Western Union kantoren in meer dan 160 landen. Sina corp is dan weer van plan om gedurende het derde kwartaal uit te pakken met de Weibi, een virtuele manier van betalen op haar populaire microblog Weibo. Eén Weibi zal één yuan waard zijn en kan gebruikt worden om virtuele items en diensten aan te schaffen. Eerst volgt het uitrollen naar een beperkte groep van ontwikkelaars, later op het jaar naar een breder publiek.
Baidu en NTT DoMoco vormen JV
De Chinese zoekmachine Baidu en de Japanse telecomfirma NTT DoCoMo maken samen een joint-venture voor de distributie van games en on-line content. De JV met 125 miljoen $ heeft een eigenaarschap van 80 % voor Baidu en 20 % voor DoCoMo. Baidu is zich reeds en tijdje aan het diversifiëren door een JV met Rakuten en een videoinitiatief Qiyu. Voor DoMoCo betreft het een opportuniteit om de slappe thuismarkt te verlaten.
Sogou wil Google overtroeven
Sogou de zoekmachine van Sohu.com wil op één jaar tijd een groter aandeel hebben in de Chinese zoekmarkt dan Google. Sogou’s inkomens zouden tijdens het vierde kwartaal 20 miljoen $ bedragen, wat volgens CEO Wang Xiaochuan zou toelaten winst te maken. Zijn volumes verdubbelden op één jaar tijd en hij hoopt dus deze verwezenlijking nog eens over te kunnen doen. Sogou zoekt ook 30 % bijkomend personeel om zo tegen het jaareinde 800 te bereiken. Sogou kijkt ook uit naar een komend verbond met Alibaba waarbij Alibaba een aangepaste browser gaat leveren voor haar diverse vormen van e-commerce.
Qualcomm zendt meer chips naar China
’s Werelds grootste leverancier van mobiele chips Qualcomm wil meer chips naar China versturen. Volgens gegevens van IHS iSupply zouden Chinese firma’s tegen 2015 goed zijn voor de productie van 111 miljoen smartphones, wat een jaarlijkse aangroei van 25 % betekent. Vorig jaar werden er vanuit China 35 miljoen de wereld ingestuurd en dit jaar wordt het ciifer van 54 miljoen verwacht. Qualcomm heeft in China 65 vergunde firma’s voor hun Snapdragon-familie van processoren. Volgens vice-voorzitter Dan Novak is China kritiek voor Qualcomm. Tot haar klanten behoren Huawei Technologies, ZTE, TCL , Yulong Computer Telecommunication Scientific , Techfaith Wireless Technology, Ningbo Bird en Hisense. Huawei zal 15 miljoen dergelijke toestellen vervaardigen, ZTE 10 miljoen. Qualcomm zou dit jaar 775 miljoen chips leveren aan haar 195 vergunde afnemers wereldwijd, terwijl dit aantal chips vorig jaar 665 miljoen betrof. Daarmee overtreft het nipt rivaal Texas instruments. (Bron SCMP)