Redt internet de recycling?
In China zijn er officiële kringloopbedrijven die met dure installaties werken en met een krappe winstmarge draaien. Dan heb je een legertje straatventers dat tot nu toe meer geld heeft verdiend dan de officiële bedrijven door opgehaald materiaal door te verkopen aan weinig gewetensvolle tussenpersonen. Die verkopen hun afval aan illegale bedrijven (foto) die een loopje nemen met de milieureglementen. De app Bangdaojia die de gebruikers kunnen gebruiken om via de smartphone afval te laten ophalen, zou hier verandering in kunnen brengen. Beijing Incom Resources Recovery dat vorig jaar 18 miljoen plastiek flessen recupereerde uit 3000 toestellen in de metro, heeft straatventers aangeworven om afval dat gerecycled kan worden, op te halen. Ook het beursgenoteerde GEM lanceerde in verschillende steden een O2O-platform waarbij gebruikers hun afval online kunnen verkopen. Dit project telt al 3000 offline ophalers die dagelijks 300 ton verzamelen. China Daily
Mediaprijzen toegekend via big data
De toekenning van de prijzen in de ontspanningsindustrie was dit jaar gebaseerd op big data technologie die verzameld werd door iMiner Data Technology. De firma baseerde zich hiervoor op gegevens van 3200 portalen, 100 doorsnee buurtgemeenschappen, 450 gedrukte media, 30 streaming sites en ook op sociale media platformen. Voordien gebruikten de filmstudio’s big data als een marketing tool na de productie, maar nu verschuift dit gebruik tot voor de conceptie van het filmproject door het exact vinden van de wensen van publiek en gehoor. iMiner verwacht dat dit gebruik van risk management door big data analyse nog zal toenemen. Global Times
Helft bevolking op Internet
Volgens het China Internet Network Information Center (CNNIC) telde China eind 2015 688 miljoen internet gebruikers en dit is 50,3 % van de bevolking. In Beijing en Shanghai gebruikt 73 % van de bevolking internet, terwijl dit in Yunnan en Guizhou maar 38% bedraagt. De Chinese internauten gaan almaar jonger het net op en 195 miljoen of 28 % zijn rurale bewoners, 66% hoger opgeleiden. 90 % van de Chinese gebruikers benaderen internet via de smartphone. Global Times
Qualcomm investeert in Guizhou
De Amerikaanse chipproducent Qualcomm investeert 1,85 miljard om in de provincie Guizhou chips te gaan produceren. De joint venture heet Guizhou Huaxintong Semi-Conductor Technology en is voor 55 % in handen van de investeringsarm van de provincie en 45 % door Qualcomm. Qualcomm voorzitter Aberle legt uit dat het om geavanceerde chipset technologie zal gaan. Onderzoeksfirma IDC verwacht dat meer buitenlandse technologische bedrijven joint ventures gaan opzetten om lucratieve provinciale markten binnen te halen. Peoples Daily
Musea ook online
Het National Museum of China heeft e-shop
Het Nationaal Museum heeft vorige week een online winkel geopend om beter culturele producten aan de man te kunnen brengen en neemt hierbij Tianmao van Alibaba als model. Een eerste serie producten heeft te maken met het komend Chinees Nieuwjaar. Pionier museum was het Beijing Palace Museum dat in oktober 2010 online ging en succesvol was. China Daily
Tibet museum digitaliseert collectie
Het Tibetaans Museum in Lhasa heeft al 10.000 van zijn 520.000 culturele stukken in de computer verwerkt.. De digitalisatie begon in 2013. Vooral moeilijk te classificeren zijn de Thangka schilderijen omdat stijl, datum en auteur soms moeilijk te achterhalen zijn. Global Times
Tibet archiveert ook Boeddha’s
De Buddhist Association of China heeft in de Guangji Temple in Beijing de lancering van zijn database voorgesteld van de thangka schilderijen, levende Boeddha’s. De database heeft 870 levende verlichte Boeddha’s gevonden en geïnventariseerd. In het verleden werd aftroggelarij vastgesteld door nep-Boeddha’s maar voortaan kan de twijfelaar een sms sturen naar de databank om er zich van te vergewissen of de Boeddhistische verlichting wel reëel is. De Dalai Lama zit niet in de databank die de Buddhist Association of China begon met opstellen sinds 2010. sinds 2010. wsj
Meituan/Dianping haalt $ 3,3 miljard op
De grootste Chinese groepskoop- en voedsel verdeelsite Meituan/Dianping heeft $ 3,3 miljard aan fondsen verzameld voor de verdere uitbouw van haar O2O-netwerk. De waarde van het gefuseerde bedrijf wordt op $ 18 miljard geraamd. Naar verwachting zou de omzet die vorig jaar 184 miljard yuan bedroeg, tegen 2019 stijgen boven 1000 miljard. Hoewel O2O het sterkst stijgend segment is binnen de interneteconomie, stelt een HSBC-studie toch dat de meeste initiatieven met verlies draaien door een sterke concurrentie met kortingsbonnen. Alsnog zou beterschap verwacht kunnen worden. Fin Times
LeTV gaat ook voetballen
Een filiaal van online videobedrijf LeTV gaat een alliantie aan met de Beijing Guoan-voetbalclub. Naar verluidt zou het filiaal LeEco de helft van de voetbalclub kopen voor 2 miljard yuan. Momenteel is Guoan nog in handen van de CITIC-groep en de club eindigde vierde in de hoogste afdeling. Voordien verwierf LeTV al de uitzendrechten van de Engelse Premier League en de National Football League in de VS. Het voetbalteam zou de naam veranderen in Beijing Guoan LeEco Team. China Daily
Ook meer online fraude
Ook de online fraude steeg vorig jaar, vooral in het P2P-lenen. Volgens firma in online veiligheid Liewang – dat in handen is van Qihoo 360 – behandelde ze vorig jaar 24.886 gevallen, wat bijna 8 % meer is. In totaal ging het om 127 miljoen claims wat per hoofd neerkomt op meer dan 5000 yuan en dat is anderhalf maal meer. Vooral deelnemers in leningen zonder bankinstelling of het P2P-lenen kwamen bedrogen uit. China telde vorig jaar 2595 P2P platformen en dat is 1020 meer in vergelijking met 2014. En.ce.cn