Cijfergedrum om de smartphone
Het voorbije kwartaal waren smartphone Xiaomi en Huawei producenten goed voor een derde van de Chinese markt. Volgens Catalys haalde Xiaomi 15,9 % en Huawei 15,7 %. Apple volgt op de derde plaats en wordt gevolgd door Samsung en het Chinese Vivo. Huawei verkocht wel meer smartphones wereldwijd en staat er derde na Samsung en Apple: het stuurde 30 miljoen smartphones de wereld in, terwijl dit tijdens hetzelfde kwartaal 2014 maar 20 miljoen bedroeg. Lenovo heeft moeite om zijn afdeling van Motorola te integreren, maar rekende op twee jaar (dus nog tot volgend jaareinde) om dit ook financieel rendabel te doen.
China Merchants Bank helpt Didi Kuaidi.
Taxiapplicatie Didi Kuaidi is een strategisch partnerschap aangegaan met China Merchants Bank die het bedrijf met 14 miljoen aangesloten taxichauffeurs gaan financieren. Ze kunnen dus bij de bank terecht om een nieuwe wagen in schijfjes af te betalen. Ook een krediet betaalkaart zal onder het partnerschap het licht zien. Voor China Merchants is de samenwerking een gelegenheid om uit te breiden in de sector van de mobiele betalingen die gedomineerd werd door WePay en Alipay. Didi’s rivaal UBER wil tegen eind volgende maand uitbreiden in 18 meer steden zodat het in 55 steden actief is. SCMP
Naar 70% van de steden met online diensten
Volgens Gartner gaan 70 % van de Chinese steden het mogelijk maken dat hun openbare diensten betaald kunnen worden met smartphone applicaties. 70 steden bieden dit al aan via WeChat en 80 steden via Alipay zodat de penetratie nu al 30 % bedraagt, aldus nog Gartner. De behoefte ontstond eerst in de grootste steden, maar de gebruiksvriendelijkheid van het systeem maakt het tot een voorkeurskeuze zowel voor de klant als het bestuur. China Daily
Alibaba winst steeg sterk
Alibaba kende eind december 407 miljoen actieve kopers en realiseerde tijdens het afgelopen kwartaal 12,4 miljard yuan winst en dit is een sprong met 111 %. Het inkomen steeg met 32 % tot 34.543 miljard. Vooral het inkomen uit mobiele betalingen steeg sterk: met 192 %. Bij de prioriteiten voor de toekomst behoort zowel uitbreiding in de grootste steden als op het platteland, een verhoging van de invoer en een cloud computing basis van wereldklasse.
JD.com werkt aan levering met drones
Concurrent JD.com is van plan de levering van haar pakjes voor wat de laatste mijl in bergachtige gebieden betreft, te laten plaatsvinden via drones. Deze laatste mijl bevindt zich vaak in moeilijk toegankelijke bergstreken. Om dit probleem op te lossen wil JD.com de pakjes in de verst afgelegen verdeelstations en verder via drones supersnel laten leveren aan dorpsagenten die het pakje aan de klant zullen geven. Kritische stemmen werpen hiertegen op dat kleine drones geen zware voorwerpen aankunnen, terwijl grotere meer dan 100.000 yuan per stuk kosten.
Bill Gates verkoopt Corbis aan VCG
Bill Gates die de eigenaar is van Corbis – een van de grootste fotoplatformen – heeft aangekondigd deze 100 miljoen foto’s te willen verkopen aan Visual China Group. Het akkoord waarvan de som niet werd meegedeeld, preciseert nog dat de rechten voor verdeling buiten China gaan naar Getty Images. Toen de klassieke fotoagentschappen in de moeilijkheden kwamen heeft Gates er aardig wat opgekocht, zoals het Sygma fotoagentschap. Er lopen overigens nog juridische procedures over de rechten van de verworven foto’s. le nouvelobs
Google software verslaat Go-meester
Het is 20 jaar geleden dat kunstmatige intelligentie schaakmeester Kasparov versloeg. Terwijl schaken 10 tot de 60-ste macht aan scenario’s telt, is dit bij het Go-spel 10 tot de 700-ste macht. Toch is het DeepMind algorithm van Google er in geslaagd een van de beste Go spelers Fan Hui die drie maal Europees kampioen werd te verslaan, terwijl de schatbewaarder van de Britse Go Association als scheidsrechter fungeerde. De uitslag was 5-0. De volgende geplande match is Google ontwikkelaar van DeepMind Demis Hassabis tegen de beste menselijke speler de Zuid-Koreaan Lee Sedol. Prijzenpot $ 1 miljoen. Peoples Daily
Shanda plant VR-themapark
De Shandagroep is van plan om het eerste Chinese themapark in virtuele realiteit te bouwen. Daar kan de bezoeker vechten met draken, fluitende kogels ontwijken of varen in ruimteschepen. Shanda werkt samen met The Void dat al volgende zomer een eerste themapark opent in Utah. In het park krijgt de bezoeker een VR-helm voor video, een paar handschoenen voor de interactie en een vest dat ‘haptische’ feedback garandeert. Shanda dat vroeger op online spellen gericht was, veranderde de strategie naar de virtuele realiteit.