De digitale stand van zaken 23

Kort ICT-nieuws

ZTE wil doelstellingen overtreffen

Skate


ZTE is China’s tweede grootste telecomproducent en sinds kort ’s werelds vijfde grootste producent van Gsm’s na Nokia, Samsung, LG Electronics Inc, Apple maar voor Research In Motion Inc.  De firma die tijdens het eerste semester 35 miljoen Gsm’s de wereld instuurde, vertrouwt er op dat het dit jaar 80 miljoen mobieltjes kan verschepen. Tijdens het eerste semester verkocht ZTE 5 miljoen smartphones (meestal op basis van Android) en hoopt tijdens het tweede semester 12 miljoen te halen. Deze maand zal haar vlaggenschip Skate in Europa geïntroduceerd worden; pas binnen enkele maanden volgt China. Het is echter vooral de bedoeling meer naar de VS te exporteren. De VS staat maar voor 10 % van de ZTE gsm-verkoop; Europa genereert 15 tot 20 % en China 35 %. De firma plant voor het tweede semester tuigen in de VS met LTE-signaal alsook smartphones gebaseerd op Microsofts Mango OS.
Tencents winst helft vooruit
China’s grootste Internetfirma qua verkoopcijfers Tencent zag haar inkomen gedurende het eerste semester met 47 % stijgen tot 13 miljard yuan. Het winstgroeiritme zakte tijdens het tweede kwartaal echter tot het laagste sinds vier jaar. De nettowinst tijdens het tweede kwartaal bedroeg “maar” 2,3 miljard, weliswaar een groei met 22%, maar toch 18 % lager dan tijdens het eerste kwartaal. De mindere resultaten zijn volgens het management een rechtstreeks resultaat van de nieuwe strategie die in maart/april aangekondigd werd. Tencent waarvan het succes vooral gebaseerd is op chatten en games wil zich niet enkel diversifiëren naar andere terreinen, maar wil naar eigen zeggen de BRICs veroveren (Brazilië, Rusland, Indië, China). Het spendeerde 300 miljoen $ ter verwerving van een 10 % aandeel in het Russische Digital Sky Technologies.  Tencent heeft ook al aandelen gekocht van reisagent Elong, antivirusfirma Kingsoft en de Amerikaanse gamer Riot Games. De nieuwe investeringen zullen onvermijdelijk een invloed hebben op de winst, Aldus het management dat beweer dat de investeringen nodig zijn om concurrentieel te blijven in China’s snel veranderd internetwereldje. Tencent heeft al heel wat moeten spenderen aan haar microblogdienst met de hete adem van Sina in de rug.  Ook Tencent plant tegen het jaareinde een eigen smartphone gebaseerd op het MeeGo operating system.
Alibaba zoekt opkoop
E-commerce-gigant Alibaba is op zoek naar verwervingen nadat het soliede winst maakte tijdens het tweede kwartaal. De nettowinst verhoogde met 28 % tot 464 miljoen yuan terwijl het vorig jaar 362.000 miljoen bedroeg. Alibaba heeft 68 miljoen geregistreerde gebruikers wereldwijd. Volgens Lu Zhaoxi zoekt Alibaba aankopen te doen. Vorig jaar kocht het zoekspecialist SingleFeed in de VS p; softwareontwikkelaar Auctiva en e-commerce software provider Vendio.  Alibaba die na interne fraude de strijd tegen wanpraktijken heeft opgevoerd, deelde nog mee dat het aantal klachten van klanten met 70 % verminderd is.
Renren lonkt naar e-commerce
Renren –China’s grootste sociale netwerksite- verwacht in de toekomst meer geld in kassa te krijgen van online shoppen dan van publiciteit of gaming. Dit vertelde baas Joseph Chen aan de Financial Times. Hij verwacht zelfs geldopbrengst van de helft bij zijn gebruikers. Dit verklaart aldus de krant waarom Renren geld steekt in de verlieslatende groepskoopsite Nuomi. Renren maakte de helft meer winst tijdens het tweede kwartaal, het eerste na de beursgang van mei. Reclame en gaming blijven de belangrijkste bronnen van inkomsten. Behalve in e-commerce ziet Chen nog potentieel in online video, maar dat is voor hem geen echte prioriteit.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *