-Kort ICT-nieuws–
TFT-LCD lijnen herorganiseren zich
-Omdat zich dreigt een overproductie van TFT-LCD -lijnen voor te doen, zijn deze productielijnen zich aan het omschakelen naar de productie van ook schermen voor GSM’s, tablets… China telde in 2010 één productielijn van schermen van de 6° generatie, 4 van de 5°- en twee van de 4,5 ° generatie. In juni werd ook een lijn van de 8,5 generatie-schermen in werking gesteld. Tegen 2014 wordt een productie van 150 miljoen TFT-LCD schermen verwacht. In het buitenland zoals in Korea werd de productie ook sterk opgevoerd en sedert het vierde kwartaal vielen de winsten sterk. De weg uit deze neerwaartse spiraal is de omschakeling naar touchscreens , GSM-schermen, 3D en smart TV. De vraag voor aanraakschermen zal dit jaar stijgen tot 951 miljoen wereldwijd en dit is 30 % meer dan het jaar voordien. De overschakeling van supergrote naar kleinere schermen zou gunstig zijn voor China (Economic Daily)
Lenovo: tweede wereldwijd
–Lenovo heeft op basis van International Data Corporation (IDC)-cijfers bekend gemaakt over Dell te zijn gewipt als tweede maker van computers wereldwijd. Lenovo heeft nu 13,7 % van de markt met een volume van 12,6 miljoen stuks per trimester en dit zowel voor gebruikers als voor ondernemingen. Het bedrijf is actief in 160 landen en verkoopt voor 21 miljard $ per jaar.
Honderden groepskoop-sites failliet
Het kan snel gaan in China. Nauwelijks brachten we het verhaal dat het aantal groepskoop-sites floreert of het bericht valt dat de afgelopen twee maanden meer dan 700 groepskoop-sites er mee stopten. Van de 5700 sites die sinds maart 2010 ontstonden, deden al 1000 meestal kleinere initiatieven de boeken dicht. Daarmee wordt de voorspelling bewaarheid van voormalig Google-baas Lee Kai-fu die waarschuwde dat 99 % van die sites binnen het jaar op de fles zouden gaan. Hoewel de tak voor 1,25 miljard yuan verkocht in augustus, zitten zelfs de top 10-sites in het rood, aldus een rapport van tuan800. Groupon.cn zou volgens Beijing Business Today 3300 van zijn 4000 personeelsleden willen ontslaan. (SCMP)
China Mobile beoogt data-goudmijn
Hoewel de winst en groei van China Mobile met zijn 627 miljoen abonnees wat afzwakt, meent voorzitter Wang Jianzhou dat er nog heel wat groeimogelijkheden zijn. Momenteel is de penetratiegraad van Gsm’s “maar” 80% en dit zou binnen de 3 jaar op 100 % komen. Dit betekent dat de 3 operatoren elk jaar 100 abonnees zouden bij verwerven. Tegen de dalende trend kan ingegaan worden door de klemtoon te leggen op het dataverkeer. Wang gelooft echter dat er niet langer zoals in het verleden zal gedacht worden in termen van operators, maar zoals Apple bewijst eerder in termen van toestellen. Elke maand krijgt China Mobile één miljoen iPhone-gebruikers. Hij bereidt dan ook begerig de tijd voor dat Apple zal werken met China’s TD-LTE signaal van de vierde generatie.
China Telecom heeft akkoord met Orange
Concurrent China Telecom heeft van zijn kant een strategisch partneriaat afgesloten met France Telecom Orange. Door de overeenkomst kan China Telecom gebruik maken van Oranges Virtueel Privénetwerken in Europa en Afrika en omgekeerd kunnen multinationals die werken met Orange de Wifi-hotspots van China Telecom gebruiken om in China te roamen. De overeenkomst zou later kunnen uitgebreid worden tot andere terreinen. China Telecom heeft 114 miljoen gebruikers met het CDMA-signaal en Orange heeft 217 miljoen klanten in 35 landen.
Alibaba vrijt Temasek op
De Alibaba-groep heeft het Singaporese soeverein fonds Temasek benaderd voor de financiering van het 40 % aandelen in Yahoo, aldus Bloomberg. Temasek is niet geïnteresseerd in Yahoo, maar wel in een groter aandeel in Alibaba. Deskundigen menen dat Alibaba en Temasek met Silver Lake en Digital Sky Technologies een consortium zullen vormen met het oog op het Yahoo-bod
Protestacties op Taobo-Mall tegen prijsverhoging
Duizenden kleine web winkeliers hebben een aanval georganiseerd tegen grotere collega’s uit protest tegen de prijsverhoging die TMall ingesteld heeft. De jaarvergoeding voor technisch onderhoud werd bijvoorbeeld opgetrokken van 6000 tot tussen 30.000 en 60.000 yuan. De kleinere plaatsten massaal nepbestellingen bij groten die de prijsverhoging wel kunnen betalen en deze bestellingen zouden binnen de week geannuleerd worden, zoals het reglement toestaat. Feit is dat het betalingssysteem urenlang ontregeld werd. In de loop van vorige week volgde een actie voor de burelen van Alibaba in Hangzhou. De Alibabagroep reageert dat de C2C-site Taobao altijd gratis zal blijven, maar dat de prijsverhoging enkel de B2C-site TMall betreft. Het zou de bedoeling zijn eerlijke concurrentie te garanderen door fraudeurs te wippen. Jack Ma heeft op zijn blog laten weten zeker door te zullen gaan met zijn voornemen. Verwacht wordt dat een aantal kleine en middelgrote webwinkeliers zullen overstappen naar goedkopere platformen. Taobao Mall had in het tweede kwartaal één derde van de B2C-markt. Na een interventie van het ministerie heeft TMall de prijsverhoging maandag ingetrokken.
Weibo lanceert Engelse dienst
China’s grootste chatprovider Tencent heeft zijn microblog Weibo nu ook beschikbaar gemaakt in het Engels. Er kan dus gepost, gechat, foto’s en video’s geüpload zoals in de Chinese versie. Het systeem detecteert of het IP buitenlands is en dan wordt gevraagd welke taalversie de klant wil. Weibo heeft al 195 miljoen gebruikers.