Kort ICT-nieuws
Gratis Wi-Fi net uitgetest in Peking
De gebruikers van China Mobile, China Unicom en China Telecom kunnen vanaf eind november gedurende 3 jaren een gratis stedelijk Wifi-netwerk uittesten. Of het nadien kosteloos blijft is onduidelijk. Het enige wat nodig is om een passwoord te krijgen, is het ingeven van het telefoonnummer.. Sommigen vrezen al dat het vrijgeven van dit nummer oorzaak zijn van het ontvangen van spamberichten en ook de Big Brother-vrees is niet ver weg. Het draadloos netwerk zal de komende 5 jaar 60 % van groot-Peking bedekken. Er zullen uiteindelijk 480.000 toegangspunten zijn en 6000 hot spots, het meeste van het land. “My Beijing” zoals de digitale stad heet, laat breedband toe tot 2 Mbps toe.
Meer controle op vooraf betaalde kaarten.
Kopers van vooraf betaalde telefoonkaarten voor meer dan 10.000 yuan moeten voortaan hun naam bekend maken, aldus een regelgeving van de Nationale Bank. Deze kaarten worden vaak gebruik als gift en ruilmiddel en meer bepaald als smeermiddel. Minister van supervisie Ma Wen had al in juli aangedrongen op maatregelen. Critici geven wel toe dat de kaarten bij omkoperij gebruikt worden, maar vinden dat de Nationale Bank dat niet in zijn eentje kan beslissen.
Sohu en MSN werken samen in video
De video-website van portaal Sohu heeft een samenwerkingsakkoord gesloten met MSN-China. MSN gebruikers zullen met hun account kunnen inloggen bij Sohu. Deze videokijkers zullen dan weer hun commentaar kwijt kunnen op Sohu. Baas afdeling video Deng Ye van Sohu legde uit dat witteboordgebruikers de helft van Sohus videopubliek uitmaken en dat hij blij is nu ook de ongeveer 40 miljoen witteboordgebruikers van MSN in de eerstelijnsteden te kunnen aanspreken. De concurrentie tussen de online-videodiensten is zeer hevig. De rechten van alle TV-reeksen die voor 2013 uitgezonden zullen worden, zijn al verkocht en dit is een hoge investering. (Global Times)
Amazon opent centrum in Kunshan
Amazon.com heeft in Kunshan een verzendingscentrum van 120.000 m² geopend, het grootste buiten de VS. Toen Amazon in 2004 naar China kwam, kocht het Joyo.com op en had een centrum van 14.000 m². Ondertussen werd de ruimte uitgebreid tot 400.000 m². Het bedrijf hoopt volgend jaar de totale ruimte van zijn “fulfilment”-centra in China te verdubbelen. Aangespoord door de hevige concurrentie zal de levertijd nog worden versneld en zelfs tot een tijdspanne die korter is dan deze in de VS, aldus vicevoorzitter Onetto. Door het Kunshancentrum zullen de steden Shanghai, Suzhou, Wuxi, Shaoxing, Jiaxing en Hangzhou nog dezelfde dag worden bediend. Amazon heeft 2,9 % van de B2C-markt in China; telt 28 productcategorieën en 2,6 miljoen goederen.
Nieuw filiaal China mobile
Op een conferentie over mobiel internet werd bekend dat China Mobile het filiaal China Mobile Terminal Co opricht met het oog op de ontwikkeling van 3G en smartphones. Er zijn al 300 miljoen GSM-houders die het internet opgaan via hun telefoon en volgens Enfodesk wordt dit aantal volgend jaar gelijk aan hen die dit via de PC doen. Er zijn meer dan 100 miljoen 3G-gebruikers in China en de verkoop van smartphones stijgt met de helft op jaarbasis. Het nieuw filiaal speelt in op deze smartphone-explosie gecombineerd met mobiel internet en dit met de nadruk op het testen, de verkoop en dienstverlening voor deze toestellen enerzijds en de latere introductie van 4G anderzijds.