De digitale stand van zaken 42

Lenovo zit HP op de hielen
–Het verschil in marktaandeel tussen marktleider HP en Lenovo bedraagt nog 2 %. Met een recordverkoop van 8,4 miljard $ tijdens Q3 van 2011 had het 14 % marktaandeel aldus IDC. In 2010 was het aandeel al gestegen met 2 % van 9 % voorheen. Lenovo wijt de vooruitgang aan een dramatische vooruitgang van de mobiele internettuigen in rijpe markten. Eind vorig jaar werden er 150 % meer tabletten en smartphones verkocht. Europa waar totnogtoe vooral gefocust werd op het bedrijfsleven, wordt het strijdtoneel vanaf april. De van Acer overgekomen CEO Gianfranco Lanci zal vanaf april een strategie ontwikkelen om meer de individuele gebruiker aan te spreken en dit ook met smartphones. Acer heeft bij het Italiaanse gerecht een procedure aangespannen tegen het overlopen van haar baas naar Lenovo
Sohu stevig meer inkomen
-Vorig jaar had China’s achtste meest bezochte site Sohu met 852 miljoen $ inkomen, een vooruitgang met 39%. Vooral het online gaming filiaal Changyou.com boerde goed. Volgens Analysys International zou de online gaming markt vorig jaar met 20 % gestegen zijn tot 55 miljard yuan. Ook de reclame-inkomsten vielen mee: deze stegen met één derde tot 279 miljoen $.
Weixin toch succesvol
Was 2011 het jaar van Weibo,  lijkt 2012 het jaar van Weixin te worden. Weixin is een online netwerksoftware die gelanceerd werd door Tencent, overweldigend door zijn QQ-chatdienst. Weixin werd in januari 2011 gelanceerd als een toepassing die naast tekst ook toeliet foto’s mee te sturen. Het succes was in het beste geval matig. Drie maanden werd gewerkt aan een tweede versie en deze integreerde eveneens de voice-chatfunctie die ook Talkbox al had. Prijs was het met de 2.5 versie uit augustus die gelijk een localisatiedienst omvat. Dit was de max: beeld u in de foto’s te kunnen zien van de knappe jongens/meisjes die zich binnen een straal van 2 km bevinden! Tencent pompte 100 miljoen in de verbeteringen van de nieuwe dienst want nu is Weixin compatibel met het adresboek, postbus en andere QQ-functies.
Snelheid Internet: 90° plaats
De snelheid van China’s internet komt op de 90-ste plaats wereldwijd volgens Akamai Technologies. Tijdens het vierde kwartaal werd 2,7 mbps bereikt. Zuid-Korea heeft het snelste netwerk, gevolgd door Hong Kong en Japan. Vorig jaar haalde Korea een gemiddelde snelheid van 16 mops en een topsnelheid van 45 mops. China’s gebruikers van snelle netwerken betalen echter vier maal zo veel als in de VS, 29 maal zo veel als in Zuid-Korea en 469 maal zo veel als in Hong Kong aldus nog het Data Center of China Internet. De penetratie van snelle netwerken (>5mbps) bedroeg 29 % in China terwijl dit in Zuid-Korea 79 % bedroeg vorig jaar. De penetratie van gewone breedband (>2mbps) ligt op 66%.
9158.com: Hangzhou ‘s 2° internetfirma
9158.com heeft volgens CEO Fu Zhengjun het hoogste inkomen en winstmarge onder de niet-beursgenoteerde internetvennootschappen. Gesticht in 2005 heeft de website 20 miljoen actieve inschrijvingen en heeft een jaarinkomen van 1 miljard yuan. De site focust op een online videogemeenschap en heeft 20.000 “kamers” die elk focussen op een onderwerp als zingen, dansen, beurs, onderwijs. Elke kamer heeft een moderator. Er zijn 700.000 deelnemers gemiddeld op elk ogenblik. De site sponsort regelmatig online voorstellingen. Tot de gebruikers behoren personen uit derde-of vierdelijnssteden die online spelen als hobby hebben en ook welstellende die het eerder in de anonimiteit zoeken. Een belangrijke winstbron zijn virtuele geschenken zoals de boer die 999 virtuele rozen schonk aan een ankervrouw.
Firma claimt iPad-naam
De Chinese autoriteiten onderzoeken een klacht van een Chinese firma die beweert de rechten te bezitten op de naam iPad die in haar bezit zou zijn van lang voor Apple het gelijknamige tuig lanceerde. Het in Hong Kong gebaseerde Proview Technology beweert de eigenaar te zijn sinds 2000, terwijl Apple pas in 2006 het ding lanceerde. Nu vraagt Proview 10 miljard schadeloosstelling van Apple. Apple claimt de naam verworven te hebben via een Taiwanees filiaal van Proview die de rechten heeft doorverkocht aan het Britse IP Applications die het in 2010 doorverkocht aan Apple.

Lenovo zit HP op de hielen
Het verschil in marktaandeel tussen marktleider HP en Lenovo bedraagt nog 2 %. Met een recordverkoop van 8,4 miljard $ tijdens Q3 van 2011 had het 14 % marktaandeel aldus IDC. In 2010 was het aandeel al gestegen met 2 % van 9 % voorheen. Lenovo wijt de vooruitgang aan een dramatische vooruitgang van de mobiele internettuigen in rijpe markten. Eind vorig jaar werden er 150 % meer tabletten en smartphones verkocht. Europa waar totnogtoe vooral gefocust werd op het bedrijfsleven, wordt het strijdtoneel vanaf april. De van Acer overgekomen CEO Gianfranco Lanci zal vanaf april een strategie ontwikkelen om meer de individuele gebruiker aan te spreken en dit ook met smartphones. Acer heeft bij het Italiaanse gerecht een procedure aangespannen tegen het overlopen van haar baas naar Lenovo
Weixin toch succesvol
Was 2011 het jaar van Weibo lijkt 2012 het jaar van Weixin te worden. Weixin is een online netwerksoftware die gelanceerd werd door Tencent, overweldigend door zijn QQ-chatdienst. Weixin werd in januari 2011 gelanceerd als een toepassing die naast tekst ook toeliet foto’s mee te sturen. Het succes was in het beste geval matig. Drie maanden werd gewerkt aan een tweede versie en deze integreerde ook de voice-chatfunctie die ook Talkbox al had. Prijs was het met de 2.5 versie uit augustus die gelijk ook een localisatiedienst integreert. Dit was de max: beeld u in de foto’s te kunnen zien van de knappe jongens/meisjes die zich binnen een straal van 2 km bevinden! Tencent pompte 100 miljoen in de verbeteringen van de nieuwe dienst want nu is Weixin compatibel met het adresboek, postbus en andere QQ-functies.
Snelheid Internet: 90° plaats
De snelheid van China’s internet komt op de 90-ste plaats wereldwijd volgens Akamai Technologies. Tijdens het vierde kwartaal werd 2,7 mbps bereikt. Zuid-Korea heeft het snelste netwerk, gevolgd door Hong Kong en Japan. Vorig jaar haalde Korea een gemiddelde snelheid van 16 mops en een topsnelheid van 45 mops. China’s gebruikers van snelle netwerken betalen echter vier maal zo veel als in de VS, 29 maal zo veel als in Zuid-Korea en 469 maal zo veel als in Hong Kong aldus nog het Data Center of China Internet. De penetratie van snelle netwerken (>5mbps) bedroeg 29 % in China terwijl dit in Zuid-Korea 79 % bedroeg vorig jaar. De penetratie van gewone breedband (>2mbps) ligt op 66%.
9158.com: Hangzhou ‘s 2° internetfirma
9158.com heeft volgens CEO Fu Zhengjun het hoogste inkomen en winstmarge onder de niet-beursgenoteerde internetvennootschappen. Gesticht in 2005 heeft de website 20 miljoen actieve inschrijvingen en heeft een jaarinkomen van 1 miljard yuan. De site focust op een online videogemeenschap en heeft 20.000 “kamers” die elk focussen op een onderwerp als zingen, dansen, beurs, onderwijs. Elke kamer heeft een moderator. Er zijn 700.000 deelnemers gemiddeld op elk ogenblik. De site sponsort regelmatig online voorstellingen. Tot de gebruikers behoren personen uit derde-of vierdelijnssteden die online spelen als hobby hebben en ook welstellende die het eerder in de anonimiteit zoeken. Een belangrijke winstbron zijn virtuele geschenken zoals de boer die 999 virtuele rozen schonk aan een ankervrouw.
Sohu stevig meer inkomen
Vorig jaar had China’s achtste meest bezochte site Sohu met 852 miljoen $ inkomen, een vooruitgang met 39%. Vooral het online gaming filiaal Changyou.com boerde goed. Volgens Analysys International zou de online gaming markt vorig jaar met 20 % gestegen zijn tot 55 miljard yuan. Ook de reclame-inkomsten vielen mee: deze stegen met één derde tot 279 miljoen $.
Firma claimt iPad-naam
De Chinese autoriteiten onderzoeken een klacht van een Chinese firma die beweert de rechten te bezitten op de naam iPad die in haar bezit zou zijn van lang voor Apple het gelijknamige tuig lanceerde. Het in Hong Kong gebaseerde Proview Technology beweert de eigenaar te zijn sinds 2000, terwijl Apple pas in 2006 het ding lanceerde. Nu vraagt Proview 10 miljard schadeloosstelling van Apple. Apple claimt de naam verworven te hebben via een Taiwanees filiaal van Proview die de rechten heeft doorverkocht aan het Britse IP Applications die het in 2010 doorverkocht aan Apple.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *