Huawei en ZTE succesvol in gsm’s
–De twee telecomproducenten uit Shenzhen Huawei en ZTE zagen tijdens het vierde kwartaal hun gsm-verkoop sterk stijgen. Volgens Gartner verkocht ZTE vorig jaar 56 miljoen gsm’s, waardoor het wereldwijd op de vijfde plaats komt en Huawei 40 miljoen stuks, waardoor het oprukt tot achtste wereldwijd. In het vierde kwartaal stond ZTE al op de vierde plaats gezien hun verkoop met 71 % aangroeide. Huawei steeg boven LG uit als Android-producent.
Gome in de boot met Dangdang?
Hardnekkige geruchten willen dat online verkoper Dangdang een alliantie wil aangaan met China’s grootste elektronicaketen Gome. Voorlopig is er nog geen echte bevestiging van beide betrokkenen. Dangdang begon als online boekenwinkel en probeert haar gamma te verbreden, maar heeft daar sterk te kampen met concurrentie van 360buy.com. Deze website heeft 12,9 % van de Chinese online verkoop, terwijl Dangdang maar 1,9 % heeft van de 40 miljard yuan in 2011. Wat daarentegen wel zeker is dat de Walmart-keten 51 % van de aandelen neemt in e-commercesite Yihaodian, maar hiervoor is nog de goedkeuring van de regering nodig
Baidu stijgt sterk
Baidu’s zakencijfer steeg met 76 % tijdens het vierde kwartaal en de winsten beliepen meer dan 2 miljard. Over het gehele jaar 2011 wordt een stijging van het zakencijfer met 82 % verwacht en dit kwartaal zou eveneens plus 75 % uitvallen. De toename is toe te schrijven aan Googles gedeeltelijke terugtrekking uit China en ook doordat reclame verschuift van de traditionele media naar Internet. Baidu mikt nu vooral op de mobiele internetmarkt. Momenteel komt 15 % van de internetopzoekingen van mobiele gebruikers. Baiduss martaandeel steeg tot 78 % ban China’s totaal terwijl het Google aandeel verder afkalfde tot 16,7 % aldus Analysys International
Renren in de problemen
Sinds sociale netwerksite Renren vorig jaar in mei te New York beursgenoteerd werd, daalden de aandelen twee derden in waarde. De verliezen tijdens Q4 zouden drie maal hoger liggen dan in Q3. Renren claimt 147 miljoen gebruikers te hebben, maar veel gebruikers stappen ofwel over naar Sina Weibo dat beweert 250 gebruikers te tellen of naar Tencent, de sociale netwerksite die zich vooral op tieners richt. De poging tot diversificatie naar groepskoop en video stuit eveneens op stevige concurrentie van meer gevestigde namen. En dan te bedenken dat Facebook popelt om de Chinese markt te betreden.
Groei zwakt af in gaming
Na een explosieve groei tussen 2005 en 2005 en innovatie tussen 2006 en 2008, groeit China’s gamingmarkt volgens de Chinese Business Times trager. Online spellen was de eerste winstgevende sector, in tegenstelling met e-commerce die nog altijd vecht om de marges te verhogen. De gamingmarkt groeide vorig jaar met 33 % tot 44 miljard yuan. Sinds 2010 groeide de invloed van sociaal- en mobiel gamen evenals microbloggen. De sector heeft bovendien te maken met een te groot aanbod en steeds nieuwe ontwikkelaars. De gebruikers vragen nog meer kwaliteit. Om te overleven diversifiëren de grote namen zich.
Restozoeksite Dianping succesvol
Afgestudeerde Zhang Tao van University of Pennsylvania’s Wharton business school stichtte Dianping te Shanghai met het verzamelen van info over restaurants en nadien werden er commentaren van gebruikers bij geplaatst. Een jaar later omvatte de website 40 steden. In 2005 werd een lidmaatschapskaart uitgegeven die leden recht gaf op kortingen. Dit werd later vervangen door elektrische vouchers. Momenteel heeft Dianping 42 miljoen leden, waarvan 18 miljoen mobiele internetters. Vorig jaar werd het geplaatst als een van de 70 meest waardevolle firma’s om in te investeren.
Verschillende leeftijden, andere toestellen
Eren Eben (Yiren Yiben) evolueerde oorspronkelijk van producent van schouderriemen naar online woordenboeken. Hun tablet die meer op ouderen gericht is, blijft zweren met de stilus, terwijl touchscreens momenteel schering en inslag zijn. Kenners betwijfelen of deze markt van personen geboren in de jaren zestig, groot genoeg is. Momenteel heeft het tuig het tweede grootste marktaandeel. Eind vorig jaar lanceerde Eren Eben een meer geavanceerde tablet gebaseerd op handschrift.
Dit staat in schril contrast met de jongeren geboren in de jaren negentig die zweren bij het gebruik van het mobieltje. Het Pekings maandblad Business Times citeert de kinderen van de Taobao-winkel stichter Huan Ruo wiens kinderen hun gsm tien uur per dag gebruiken om nieuws te lezen, films te bekijken, te chatten of te gamen. Dit wordt bevestigd door een onderzoek bij 1600 jongeren geboren na 1990 die uitwijst dat 86 % hun gsm gebruikt om het internet op te gaan. Hun gedrag is specifiek: enerzijds zijn ze wel prijsbewust, maar toch jagen ze er veel geld door.