Tencent sluit pact met CNTV
Tencent heeft zijn intrede gedaan in de wereld van de televisie door een pact te sluiten met CNTV, de online uitzender van CCTV. Bijgevolg ligt voor Tencent de wereld open van de 4 schermen: computers, tabletten, Gsm’s en Tv’s. Op dat vlak was er een achterstand met Taobao dat in zee was gegaan met Wasu-TV uit Hangzhou en deze beiden zijn van plan hun diensten uit te breiden naar 100 steden. Volgens CEO Pony Ma van Tencent is Internet TV het meest belovende onderwerp na Internet en mobiel internet. CNTV en Tencent vormen nu de joint-venture Future TV waarin CNTV de meerderheid van de aandelen bezit. CNTV heeft 1,2 miljard kijkers en 500.000 uren uitzendingen. Tencent is voor CNTV de gedroomde toegangspoort tot het Internet want Tencents QQ is de meest gebruikte applicatie om te chatten in China. Het Britse Digital TV Research Ltd verwacht dat de internet-tv nijverheid in China stijgt van 50 miljoen $ in 2010 tot 1,38 miljard $ in 2016.(China Daily)
Stijging hacking
China’s National Computer Network Emergency Response Technical Team and Coordination Centre (CENCERT) , meldde maandag een zeer sterke stijging van cyberaanvallen vanuit het buitenland.8,9 miljoen computers werden in 2011 getroffen, veel meer dan het 5 miljoen van 2010. Vanop bijna 12.000 buitenlandse IP-adressen, overwegend in Japan, de VS en Zuid-Korea, werden 10.600 Chinese websites gehackt. De slachtoffers waren hoofdzakelijk gebruikers van internet bankieren. Maar ook overheidsnetwerken met vertrouwelijke informatie waren een doelwit. (BBC)
Huaweis plannen In België
Huawei, dat in `88 opgericht werd, is goed voor 32 miljard dollar, waarvan 2/3 gerealiseerd wordt buiten China. Het Chinese bedrijf bestaat uit drie groepen: Bedrijven, Operatoren en Toestellen (telefoons, pads, decoders). Dominique Vanhamme is sinds een paar maanden aan de slag bij Huawei als ondervoorzitter Europees verkoopkanaal. Dominique Vanhamme werkte ruim 7 jaar voor Cisco. Voordien was hij zowat 10 jaar lang te vinden bij integrator Telindus, later overgenomen door Belgacom. Hij stapte dus over naar de directe concurrent van Cisco. Dominique Vanhamme moet voor Huawei het Europese partnerkanaal uitbouwen. Hij heeft daarvoor een team van 65 man, maar “dat moet op korte termijn naar 100 tot 120 medewerkers,”. Het portfolio van Huawei bestaat eveneens uit routers, switchen en oplossingen voor veiligheid, unified communications en videoconferentie. Mobistar en Belgacom maken ook gebruik van Huawei voor hun mobiele en datanetwerken. Voor de telecom infrastructuur staat Huawei op de tweede plaats, na Ericsson. Huawei wil vooral een grote speler zijn in VDI (Virtual Desktop Infrastructure). De firma heeft 500 mensen in Brussel voor zijn Europese activiteit, waarvan 10 voor België. De “Bedrijven”-activiteit ging verleden jaar van start met het installeren van een verkoop/voorverkoop team. “De rekruteringsfase is begonnen, zo legt Dominique Vanhamme uit, met de business plannen en de opleiding van nieuwe partners. 2012 is een scharnierjaar”. Copaco werd benoemd tot eerste verdeler. De VP wil vooral de nadruk leggen op de eenvoud want Huawei heeft 50.000 producten. In de Bedrijven-wereld is Huawei op zoek naar multinationale en lokale integratoren, vooral netwerkintegratoren. De ontwikkeling van een KMO-plan staat op het programma voor eind dit jaar. Hij legt de nadruk op het 100% indirecte model van de Bedrijven-activiteit. Huawei belooft haar verkopers winsten die 55% hoger liggen dan bij de concurrentie. De Bedrijven-activiteit berust op een standaard certificatiesysteem met drie niveaus: Platinum, Gold en Silver, plus de Recognized Partners (bedoeld voor KMO). Het programma wordt tegelijk rond producten en diensten ontwikkeld. De doorverkoop van managed en clouddiensten worden ook ondersteund. De “Toestellen” activiteit van de Chinese fabrikant staat in ons land minder ver. Het model is voor 85% gebaseerd op de operatoren, doch 15 tot 20% van de verkoop van terminals (telefoons en pads) geschiedt via het kanaal. Voor België werd er nog geen verantwoordelijke benoemd, maar er is al een akkoord onderweg met Ingram. Huawei wil trouwens zijn naambekendheid vergroten voor zijn aanbod terminals, en wil onder eigen naam verschijnen. “In Europa zullen wij de Bedrijven- en Toestellengroepen veel sneller dan voorzien met elkaar moeten laten samenwerken”. Bijna 100 evenementen zijn er voor heel Europa voorzien per semester. Om de zichtbaarheid op te krikken. (http://www.channelworld.be)
Lenovo wil eerste zijn in Indië
Lenovo focust na China vooral op Indië waar het ook de eerste wil zijn. Zij vertrouwen er in Dell van de troon te kunnen stoten: Dell heeft momenteel 18 % van het 11 miljoen PC-markt en Lenovo 13,7%. De ondernemingen staan centraal en hierbij wordt vooral gebruik gemaakt van de Thinkpad en Thinkcentre-erfenis. Ook naar verbruikers en KMOs volgt een initiatief: KMOs moeten 15% van het zakencijfer uitmaken. Er werden 800 meer exclusieve verdeelpunten geopend van derdelijns- tot vijfdelijnssteden. Lenovo heeft al 150 partners die toegevoegde waarde leveren aan KMOs en nog 100 partners worden gepland.