De digitale stand van zaken 51

Baidu verliest aan video
–De zoeksite Baidu kondigde in het eerste kwartaalrapport een verlies aan van 450 miljoen $ en hierin neemt haar videosite iQiyi het leeuwenaandeel en de Youa shopping-site een kleiner deel. iQiyi heeft 9 % van de online-videomarkt. Volgens CFO Li Xinzhe wordt tijdens het tweede kwartaal zowat eenzelfde verhoging verwacht als in Q2 van 2011. Tijdens het eerste kwartaal had Baidu weliswaar 75 % meer inkomen dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar, maar toch viel het lichtjes vergeleken met het vierde kwartaal.
Tencent, Sohu en Baidu vormen online videoalliantie.
–Logisch gevolg van vorig bericht. Tencent, Sohu en Baidu’s iQiyi gaan een verbond aan om online-video aan te bieden. Zoals bekend gingen de twee grote videosites Tudou en Youku een alliantie aan om hun zware kosten te drukken. Dit heeft dus de kleinere spelers gedwongen hierop te reageren door een samenwerkingsverband met hetzelfde doel: meer rationele prijzen voor online-video. Bloomberg
Grote Apple-winst door China
De nettowinst van Apple gedurende het eerste kwartaal steeg met 93% en het zakencijfer nam toe met 59 %. Voornaamste verantwoordelijke is de verkoop van de iPhone waarvan er 35 miljoen verkocht werden. Het is niet meer de VS die de locomotief is, want de verkoop door Verizon en AT&T waren teleurstellend. In Groot-China vervijfvoudigde de verkoop echter en na de iPhones wordt er ook een explosie verwacht bij de iPads. Voor het tweede kwartaal worden globaal eerdere lagere cijfers verwacht.
Lagere winst bij ZTE, Huawei
De nettowinst bij ZTE viel met 36 %  tot 2,06 miljard yuan in 2011 en dit werd veroorzaakt door lagere winstmarges bij de Gsm’s. Huawei ’s netto-inkomen daalde met 53% vorig jaar tot 11,6 miljard. Toch wil ZTE haar smartphone-productie verdubbelen tot minstens 30 miljoenen zelfs verhogen tot 100 miljoen in 2015. Bedoeling is druk te zetten op Apple en Samsung.
Chinese kinderen vroeger op het net
Een studie van de Young Pioneers of China toont aan dat meer dan 70 % van de minderjarigen het eerst het internet op gaan voor de 10 jarige leeftijd. Het internet wordt door hen meestal gebruikt voor ontspanning, muziek, spelen en chatten maar minder voor lezen, mailen en zoeken dan volwassenen. De 27 % die surften na de 10 jaar , betreft een daling van 5 % met het cijfer in 2010. Bij de volwassenen denken de ouders dat het Internet meer schadelijk is dan nuttig voor hun kinderen, omdat het o.m. de kinderen afhoudt van hun studies. 80 % van de ouders gelooft in een tijdslimiet per week. Het onderzoek werd afgenomen in 100 scholen bij 11000 leerlingen en 5500 ouders.
6 maal meer laptops in Chongqing
Chongqing heeft gedurende het eerste kwartaal 11 miljoen laptops vervaardigd, 6 maal het aantal gedurende Q1 van vorig jaar. Van de voor 25 miljard yuan laptops werden er voor 22 miljard uitgevoerd. Voor Q2 dit jaar wordt 13 miljoen voorspeld. Naar verluidt produceert Chongqing momenteel n14 % van ’s werelds laptops.
2,65 mln. werken in e-commerce
Dit jaar werken in China 2,65 miljoen personen in de Chinese e-commerce en dit is volgens Analysys International 24 % meer dan het jaar voordien. Daarnaast verhoogt de sector ook de werkgelegenheid in callcenters, logistiek en klantendiensten. Vorig jaar bedroeg het online shoppen 806 miljard yuan wat een verhoging is met 55 %
Meer internetreclame.
China’s reclame op internet groeide tijdens Q1 met 56 % om 14 miljard yuan te bereiken. Dit is echter iets minder dan tijdens het vierde kwartaal, maar dit jaar zou deze gedreven worden door de Olympische Spelen en het Europees Voetbalkampioenschap. Baidu heeft net 30 % het grootste marktaandeel, Alibaba 17,9 % Google 6,5 % en de vier webportaals Sohu, Sina, Tencent en Netease 12 %. Sofun had 2,3 % van de reclamekoek.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *