Tendens naar goedkopere smartphones
–Apple’s iPhone is tijdens het eerste semester tot de zevende plaats teruggedrongen in China’s smartphonemarkt en dit achter Samsung, Lenovo en nog een aantal minder bekende Chinese modellen. Onderzoeksbureau IHS iSuppli geeft als verklaring dat de Chinese verbruikers vooral de laaggeprijsde smartphones verkiezen van 2000 yuan of minder terwijl de iPhone 4000 yuan kost. Van het bijna 70 miljoen smartphones die tijdens het eerste semester verkocht werden ging Samsung met 20 % lopen, Lenovo had 11 %, Yulong 10%, Huawei 9,8% voor Nokia met 9,1% , ZTE 8,4% en Apple 7,5%. Dit jaar wordt verwacht dat in China 160 miljoen smartphones verkocht zullen worden. De buitenlandse merken domineren de high-end modellen, de Chinese merken de meer goedkopere modellen. De verkoop van smartphones heeft deze van de gewone Gsm’s overtroffen met juist 51 %.
Prijsoorlog tussen ketens en e-commerce
China’s tweede grootste online verkoops-ketens 360buy.com heeft aangekondigd dat de huishoudtoestellen er voortaan aan 10% minder verkocht zullen worden dan in de twee grote ketens Gome en Suning. Voorzitter Liu Qiandong beloofde ook een snellere levering en als klap op de vuurpijl kondigde hij aan dat 5000 controleurs in uniform zouden toezien dat de beloofde vermindering geen dode letter blijft. De stunt maakt weinig indruk bij Suning waarvan stichter Zhang Jindong die terwijl hij zijn personeel in Nanjing feliciteerde wegens succes in de strijd met 360buy.com, beloofde dat Suning niet enkel 360buy zou voorbijsteken maar zelfs Alibaba’s Tmall. 360buy.com heeft ondertussen Alibaba’s tool Etao de toegang gedeactiveerd en deze tool liet toe dat de consumenten prijzen vergeleken tussen de verschillende verkoop sites.
Lenovo op hielen HP
Lenovo staat op het punt om over HP te wippen als grootste PC-merk: Lenovo had 14,9 % marktaandeel en HP heeft er 15,5%. De winst steeg met 30 %. Voorzitter Yang Yuanqing zei dat hij niet echt bezorgd is over de gezondheid van China’s economie op lange termijn. Op wereldvlak ging de vraag met PCs met 0,1% achteruit en in China zijn vooral smartphones en tablets gegeerd.
Tencents winst stijgt
Gedurende het tweede kwartaal steeg Tencents winst met een derde tot 487 miljoen $ en het inkomen met de helft tot 10 miljard $ aldus The Wall Street Journal. Het reclame-inkomen steeg zelfs met 80 %. Ook het spelen ging met de helft vooruit. Tencent plant de komende jaren een miljard $ uit te geven om het online chatten, sociaal netwerken en de e-commerce uit te breiden.
50.000 overheidsblogs
Volgens een rapport op sina.com telt de overheid nu 50.000 blog accounts. 17 ministeries en ministeriele organisaties hebben in totaal 44 blogs. Het ministerie voor Buitenlandse zaken heeft er 11, het Ministerie van de politie 7 en Volksgezondheid 5. Het blog van het ministerie van Buitenlandse Zaken trok sinds de lancering in april 2,8 miljoen volgelingen aan. Vorige maandag werden er 5000 berichten op gepost.
ZTE zware winstval
Telecomproducent ZTE heeft tijdens het tweede kwartaal zijn zwaarste daling van de winst meegemaakt sinds 2006. Hoewel het zakencijfer met 12 % vooruit ging op jaarbasis, daalde de winst met 48% op jaarbasis. Het zakencijfer wordt voor de helft in China gerealiseerd en voor de helft in het buitenland. ZTE wil dit jaar 30 miljoen Gsm’s verkopen en wil ook tegen 2015 tot de top-3 verkopers behoren wereldwijd. Voor de toekomst wordt gemikt op een mix van smartphones, smart Tv’s en Cloud diensten maar na het Amerikaanse vonnis dat Samsung in het ongelijk stelde tegenover Apple kreeg ZTE ook klappen hoewel het zowel werkt met Android als het Windows-OS.
Software inkomen: +25 % in H1
Het inkomen van de softwarenijverheid steeg tijdens het eerste semester met 25 % om 1300 miljard yuan te bereiken. Het ministerie wijt de sterke cijfers vooral aan een vooruitgang van de sector in het westen van het land, namelijk in Chongqing en Shaanxi. De export van software echter zou dalend zijn.
Qigoo 360 heeft ook zoekmachine.
Qihoo 360 oorspronkelijk vooral actief in de antivirussector heeft ook een zoekmachine namelijk so.360.cn. Er zijn speculaties dat de zoekmachine snel de 10 % zou halen die China’s tweede zoekmachine Sogou bezit. Het is echter voorbarig te denken dat de 10 % duurzaam is. Feit is dat nu drie kleinere zoeksites (soso, sogu en qihoo) knagen aan Google’s marktaandeel dat in China tweede blijft, zij het ver na Baidus marktaandeel dat tegen de 80 % zit.