Alibaba (nog) tweede wereldwijd
–De groep Alibaba realiseerde dit jaar al voor 157 miljard $ verkoop en volgens Forbes zal het onderdeel TMall binnen de twee jaar het verkoopscijfer van Amazon overstijgen. Momenteel staat de groep al in voor drie kwart van de e-commerce in China. Tegen 2015 zal de gemiddelde Chinese e-koper ongeveer ook 1000 $ per jaar aan online inkopen besteden, wat de Amerikanen er nu gemiddeld aan uitgeven. Overigens zit Alibaba in de laatste rechte lijn in het onderhandelen om 15 tot 20 % aandelen van Sina Weibo te kopen.
Overheids Weiboaccounts verdubbelen
–Het aantal overheidsdiensten met een Weibo-account verdubbelde vorig jaar, aldus een rapport van Sina en het Volksdagblad. 90 % van deze Weibo-accounts gaan uit van besturen op kantonniveau of lager. Op 10 oktober was hun aantal met 231 % toegenomen vergeleken met een jaar geleden. Samen telden ze 320 miljoen berichten of 531 geposte berichten per account. De provincie Jiangsu spant de kroon met 6000 geregistreerde diensten. Naar verluidt is de inhoud ook aan het veranderen van eerder eenrichtingsverkeer naar heuse interactie. Global Times
210 miljoen kopen via Internet
Eind juni telde China 210 miljoen personen die aankopen verrichten via Internet en volgend jaar zou China naar verwachting Japan overtreffen als grootste online kleinhandelsmarkt, aldus Li Jinqi bij het ministerie van Handel. Volgens Li groeide het zakencijfer tussen 2007 en 2010 met 30 % tot 6000 miljard yuan transacties in 2011. Interessant is ook om weten dat een groepskoopsite zoals 360buy meer dan 2000 IT-onderzoekers in dienst heeft. China Daily
70 miljoen professionele sociale netwerkgebruikers
Volgens de site Sootoo.com waren er in China eind november 70 miljoen gebruikers van professionele sociale netwerksites. Daarmee is hun aantal sinds vorig jaar met 250 % gestegen. Binnen drie maanden zouden er al 100 miljoen zijn. Sites als Dajie, Tianji, Ruoling hebben elk 10 miljoen gebruikers en de nieuwkomers die er een miljoen bezitten, beogen het 5 miljoen.
Ericsson maakt 2G-stations 4G
Terwijl bij ons het Chinese Huawei Proximus 3G stations 4G gemaakt heeft, vormt Ericsson China Mobiles 2G stations om voor het Chinese 4G signaal TD-LTE. China Mobile heeft immers nog steeds het dubbele aantal 2G-stations, vergeleken met de TD-SCDMAstations met het 3G signaal. De omvorming van een dergelijk station duurt nauwelijks een uur. De testen van deze omvorming te Qingdao vielen positief uit, maar deze lopen in 13 steden. Zoals bekend laat 4G grotere snelheden en debieten toe. Minister Miao Wei onthulde recentelijk dat de regering binnen het jaar de licenties voor 4G zal toekennen. Behalve het upgraden van bestaande stations denkt China Mobile ook aan het bouwen van 200.000 nieuwe TD-LTE-stations.
Tencent wil inkomen uit WeChat
Internetgigant Tencent plant de betaaldienst TenPay te integreren in de populaire WeChat-toepassing zodat deze inkomen opbrengt. De WeChat gebruikers zullen inkopen kunnen doen door het scannen van codes. Op die manier wordt ook gehoopt meer publiciteit aan te trekken.
360buy specialiseert zich in financiering
De rivaliteit tussen Alibaba en 360buy verplaatst zich naar het financiële vlak, aldus Shanghai ‘s First Financial Daily. Op 27 november heeft 360buy.com met de Peking afdeling van de Bank of China een akkoord gesloten om samen financiële diensten te verlenen aan 360buy-leveranciers. 360buy telt een 10.000 leveranciers die van de dienstverlening gebruik zouden kunnen maken. Ook voor de gewone verbruikers wil 360buy een financieringskanaal opzetten.