Lenovo wil Belgisch marktaandeel verdubbelen
–Le Vif had een interessant gesprek met Lenovo-Beneluxbaas Andreas Mayer. Lenovo is de enige uit de top 5 PC-producenten die in Europa vooruitgaat, namelijk met 19% tijdens het voorbije semester. Lenovo Benelux telt 40 personen, waarvan 20 voor België werken. Mayers doel is om de komende jaren in België een verdubbeling van de verkoop te bereiken zodat Lenovo er 20% van de markt heeft. Vooral in de kleinhandel probeert het merk zich goed te positioneren door een aanwezigheid bij Mediamarkt, Vanden Borre of Makro en door de intrede bij Fnac. Fnacs verkoopmanager Steenkiste gelooft in de groeikansen van Lenovo omdat het gelijke kwaliteit aanbiedt tegen prijzen die 5% tot 10% voordeliger zijn. Manager De Prycker bij Mediamarkt verkoopt Lenovo sinds 2 jaar. Het product bevindt zich bij de tweede klasse verkochte producten en hij verwacht dat het nog twee jaar zal duren vooraleer het tot de premium producten zal behoren. Mayer bestempelt Lenovo niet als een Chinees maar als een globaal merk want de top 10 directieleden telt 7 nationaliteiten waarvan 3 Chinezen. Le Vif
Huawei en ZTE: helft van 4G-bonanza
–De Chinese firma’s Huawei en ZTE hebben elk 25 % van de 20 miljard yuan contracten voor de uitbouw van China Mobiles 4G-netwerk in de wacht gesleept. De buitenlandse bieders hebben een derde van de contracten: Ericsson, Alcatel-Lucent en Nokia Siemens kregen elk 10 percent toegewezen. Naar verwachting zou Apple volgende maand een goedkope iPhone op de markt brengen die werkt met China Mobiles 4G signaal en dit zou de weg vrijmaken voor een deal tussen Apple en China Mobile Asia Times
B2C-markt groeit sterk
Volgens een rapport van het onderzoeksbureau Analysys International groeide de business to consumer (B2C) markt in China gedurende het tweede kwartaal met 157 % vergeleken met de periode vorig jaar. Er was vooral een hevige concurrentie bij de verse producten die blijkbaar de concurrentie aankan met de fysieke winkels. Ook werd een doorbraak bij de internationale e-business opgemerkt. De onderzoek firma verwacht dat de cijfers gedurende het derde kwartaal 65 % hoger zullen liggen dan gedurende het tweede. Ook de meest succesvolle supermarktketen Sun Art heeft nu beslist haar online verkoopkanaal uit te bouwen.
Aibaba bouwt Lishuis “slimme” stad
We hadden het in een vorige bijdrage over de nationale piloot “slimme steden”. De provincie Zhejiang plant van haar kant 13 provinciale slimme steden en een daarvan is de stad Lishui. Alibaba Cloud Computing en partner ChinaSoft International hebben met het stadsbestuur van Lishui een akkoord gesloten om het cloud computing platform daarvoor uit te bouwen. Alibaba neemt de bouw en het onderhoud van het netwerk op zich, Softbank doet onderzoek, planning, ontwerpt en geeft raad. Volgens IDC zou de markt van de slimme steden dit jaar 10 miljard $ waard zijn.
Eerste Air Chinavlucht met Wi-Fi
Air China heeft de eerste vlucht met Wi-Fi aan boord gelanceerd. Eenmaal boven de 3000 meter konden de passagiers van de A330 van Beijing naar Chengdu surfen op het net. Daarvoor beschikt het over een router, een server en een antenne die samen 220 kg wegen en 2 miljoen yuan kosten. Hierbij wordt satelliet communicatie gebruikt. In de VS wordt Wi-Fi al op meer dan een derde van de binnenlandse vluchten gebruikt. Momenteel is het gebruik op Air China nog gratis. Lufthansa vraagt bijvoorbeeld 14 $ per uur gebruik.
Breedband doelstellingen concreter
China heeft een heuse breedbandstrategie ontvouwd met doelstellingen voor 2013, 2015 en 2020. De toegang tot vast breedband moet respectievelijk 40%, 50 % en 70 % bedragen; in de landelijke gebieden moet dit jaar 20 % toegang hebben en 30 % in 2015. De doelstelling voor toegang tot glasvezelnetwerken bedraagt 130 miljoen, 200 miljoen en 300 miljoen. Wat de snelheid betreft, zou deze dit jaar nog voor 80 % van de stadsgebruikers 20 Mbps bedragen. Tegen 2020 zou dit 200 Mbps worden en zelfs 500 Mbps en 1Gbps in geavanceerde gebieden. Landelijke verbindingen zullen wat trager zijn. De regering wil dit jaar 210 miljoen abonnees op vast breedband hebben waarvan 160 miljoen in steden en 50 miljoen landelijke (30 miljoen glasvezel incluis) plus nog 330 miljoen draadloze verbindingen. Tegen 2015 moet het totaal breedbanders 270 miljoen bedragen, 70 miljoen glasvezel en 450 miljoen draadloze en tegen 2020 wordt dit 400 miljoen breedbanders en 1,2 miljard draadloze gebruikers.
Qihoo vooruit in zoekmarkt
Gratis firma in beveiligingssoftware Qihoo die eind vorig jaar 10 % van de zoekmarkt had, heeft dit aandeel opgedreven tot 15% aldus CNZZ. Qihoo voorzitter Qi Xiangdong ambieert tegen 2014 30% van de zoekmachinemarkt. Qihoo heeft 457 miljoen gebruikers met de beveiligingssoftware. De eigen browser die in 2008 gelanceerd werd, heeft nu 70 % van de gebruikersmarkt. Andere prestatie is dat Qihoos winkel van applicaties al het grootste verdelingskanaal is van toepassingen in China. Dagelijks worden er 55 tot 60 miljoen maal toepassingen gedownload, wat dubbel zo veel is al naaste concurrent, 91 Ltd. Tegenslag voor Qihoo was wel de mislukking om samen te gaan met Sogou die 8,8% heeft in de internetzoekmarkt.
Betaalpact China Unicom-Everbright
China Everbright Bank heeft met telecomoperator China Unicom een akkoord gesloten voor de aanpak van mobiele betalingen. De bank zal zich toespitsen op het technisch aspect en de promotie. De samenwerking heeft ook betrekking op onderzoek naar financiële slimme kaarten die eveneens op andere terreinen kunnen gebruikt worden zoals de betaling van nutsdiensten, vervoerbewijzen en sociale zekerheid. Begin augustus beloofde de regering nog innovatie in online financiële diensten te zullen steunen.