Chinese sociale netwerken komen op
Business Insider uit de VS onderzocht ‘s werelds 24 grootste sociale netwerken. Facebook is het grootste met 1,1 miljard actieve gebruikers gevolgd door YouTube met 1 miljard gebruikers. Derde staat QZone van Tencent ,vierde is Sina Weibo en WeChat (ook van Tencent) sluit de top tien af. Bij de 24 onderzochte netwerken zijn er 7 uit China. Videosites Youku/Tudou staan op 11 en Renren op de 16-de plaats. De regio Azie-Stllle Oceaan heeft het meest gebruikers op de sociale media. In tegenstelling tot de Amerikaanse zijn de Chinese sociale netwerken nog niet erg aanwezig in het buitenland. China Daily
Chinese opmars in vlakschermen
De producenten teTaiwan van vlakschermen riskeren almaar meer concurrentie uit het vasteland, aldus WitsView uit Taiwan. Deze berekende voorspellingen qua marktaandeel bij de vlakschermen boven deze van de vijfde generatie. Het Chinese aandeel in de globale markt dat dit jaar 13,8% bedraagt, zou volgend jaar 19,1 % bedragen en 24,5 % in 2015. Dan zal China 8 meer fabrieken tellen van de 8,5-de generatie schermen . De daling bij de bedrijven uit Taiwan zou gaan van 32 % nu tot 28% in 2015. Ook Z-Korea zou achteruitgaan van 45% tot 39% en Japan van 9% tot 8 %. De globale daling dit jaar van 2,1% aan verkoop zou plaats maken volgend jaar voor een uitbreiding met 3,8%. wantchinatimes
Baidu heeft eigen beveiliging
Zoekmachine Baidu heeft na de opkoop van TrustGo eerder dit jaar, zopas haar eigen beveiliging software Mobile Guardian gelanceerd. Totnutoe was Qihoo op dit vlak dominant, maar Qihoo lanceerde ook een eigen zoeksysteem dat met 14 % van de Chinese zoekmarkt weliswaar tweede is, zij het ver achter de 72 % van Baidu. Nu grijpt dus een omgekeerde beweging plaats. Mobile Guardian scant Gsm’s op schadelijke software wat vrij frequent voorkomt en vernietigt deze. In deze beveiliging heeft Qihoo dan weer een straatlengte voorsprong met 338 miljoen gebruikers eind juni. SCMP
Ook Bailian gaat online
Het aantal online kopers dat vorig jaar 250 miljoen bedroeg, zal dit jaar volgens het China E-Business Research Center oplopen tot 370 miljoen waarvan er 155 miljoen mobiele kopers zijn. Volgens ministeriele cijfers zou het online handelsvolume dit jaar stijgen met meer dan een derde. Geen wonder dus dat ook de grootste Chinese winkelketen Bailian haar bestaande netwerk van winkels en warenhuizen aanvult met een online systeem. Het nieuwe online to offline systeem laat onder meer online betaling toe om daarna de aankoop op te halen in de winkel. De groep Gome ging Bailian hierin vooraf. .
China Telecom heeft eigen e-geldbeugel
China Telecom heeft in samenwerking met 10 financiële instellingen nu ook een eigen mobiel geldbeugelsysteem zodat de 3 grote operatoren elk over een eigen betaalsysteem beschikken met geldbeugel op de SIM-kaart. Zo kan betaald worden in winkel, bank of in station en luchthaven. Het systeem gebruikt Near Field Communication (NFC). Vorig jaar werd in China voor meer dan 151 miljard yuan betaald, maar enkel 2,6 % daarvan door NFC. Om het nog moeilijker te maken gebruikt PayPal het andere QR-code systeem om te betalen op korte afstand. ce.cn
Deal Baidu met Rakuten in online video
Voortaan zullen de videoshows van Viki dat eigendom is van het Japanse Rakuten, ook bekeken kunnen worden op IQiyi van Baidu . Viki brengt zowel shows uit VK, VS, Japan, Korea en 11 andere landen en kan ondertiteling aan voor een honderdtal talen. Viki en Baidu gaan de reclame-inkomsten daarvan delen. China heeft 450 miljoen online videokijkers. 20 miljoen kijken dagelijks op IQiyi,Viki trok tot voor kort 26 miljoen kijkers per maand. 48 u nadat Falling Skies van Spielberg in de VS zal uitgezonden zijn, zal deze film ook op Viki kunnen worden bekeken. FT
Dangdang zoekt financiering
CEO en stichter van Dangdang Li Guoqing deelde deze week op zijn Sina Weiboaccount mee op zoek te zijn naar strategische investeerders, zij het dat Dangdang niet te koop staat. Financiële steun is nodig voor de kerntaak van mediaverkoop. Dangdang werd bekend als online boeken- en multimediaverkoper. Volgens experten is deze markt maar 10 miljard yuan waard en worden de winsten almaar kleiner. Dangdang heeft de helft van deze binnenlandse markt. Sinds het tweede kwartaal van 2011 kent de groep verlies na verlies, zij het dat dit tot 17 miljoen afnam in het derde kwartaal. Voortaan beperkt Dangdang zich tot mediaproducten, kledij en producten voor kinderen en toekomstige moeders. Global Times
2014 smartphoneverkoop al voorspeld
Nog is 2013 niet afgesloten of Digitimes heeft al voorspellingen berekend over de smartphone verkoop in 2014. Volgend jaar zouden 436 miljoen verkocht worden of 27 % meer dan dit jaar. 279 miljoen zouden van binnenlandse makelij zijn, de buitenlandse merken zouden goed zijn voor 158 miljoen. Volgens Digitimes zouden de verschepingen van in China vervaardigde smartphones naar het buitenland groeien met 28% tot 407 miljoen stuks. 128 miljoen zouden van Chinese merken zijn zoals Lenovo, Huawei, Coolpad, TCL en Xiaomi.