De economie op lage hoogte groeit snel

De laagvliegeconomie maakt een snelle groei mee die personen in de lucht  meer opwinding biedt en gemak brengt. Verschillende luchtvaartuigen zoals grote luchtschepen voor toerisme op lage hoogte, onbemande luchtvaartuigen (UAV’s) voor koeriersdiensten en stedelijk vervoer, maar ook luchtfotografie en reddingsoperaties in noodsituaties, worden in China steeds vaker ingezet in verschillende scenario’s.

ADS700 maakt demovlucht boven Jingmen Foto Xinhua Disclaimer

China’s onafhankelijk ontwikkelde AS700 luchtschip maakte op 1 augustus een succesvolle demonstratievlucht in de stad Jingmen (Hubei) en toonde een nieuwe manier van toerisme op lage hoogte. Tijdens de demonstratievlucht over lokale toeristische bestemmingen vloog het grote AS700 luchtschip met een snelheid van 60 kilometer per uur op een hoogte van 500 meter. ‘Passagiers kunnen genieten van een unieke ontspannende luchtreis met een gematigde snelheid en een ideale hoogte voor sightseeing op lage hoogte,’ zegt hoofdontwerper Zhou Lei van het AS700 luchtschipproject. AS700 ontwikkeld door het AVIC Special Vehicle Research Institute is een type bemand luchtschip met één capsule en een maximale capaciteit van 10 personen, inclusief een piloot.

In Zigong (Sichuan) maakte de voorbije week een tweemotorigE transportdrone zijn eerste testvlucht. De drone heeft een bereik van 1800km en heeft maar 15 minuten nodig om zijn vracht te laden. Een manager van producent Sichuan Tengden Sci-tech Innovation zei aan de Global Times dat het vliegtuig dat ontworpen is voor regionale logistieke routes van 600 tot 1.800 kilometer de ontoereikende laadcapaciteit en reikwijdte van vergelijkbare producten aanpakt want met het grootste vrachtruim in zijn klasse vergroot de UAV het ruimtegebruik met 15 %.

De ontwikkelingen in deze sector blijven spannend. Wang Yunyi, afgestudeerd aan de middelbare school, kreeg onlangs haar toelatingsbrief voor de universiteit bezorgd door een UAV. De UAV steeg op vanaf de South China University of Technology en legde 25 kilometer af in 30 minuten waarbij vier toelatingsbrieven werden afgeleverd bij studenten. Guangzhou Post dat al meer dan 40 jaar toelatingsbrieven bezorgt, verwerkt jaarlijks ongeveer 550.000 toelatingsbrieven. ‘Meer studenten zullen deze technologische vooruitgang in de toekomst meemaken, met drones die hun toelatingsbrieven bezorgen,’ zei manager Zou Liwen van Guangzhou Post.

Potentieel

Transportdrone van Sichuan Tengden Sci-tech Innovation Foto Global Times Disclaimer

De laagvliegeconomie verbetert de logistiek, landbouw, cartografie en andere opkomende industrieën. Een onlangs gelanceerde stedelijke UAV expressdienst in Wuxi City (Jiangsu) introduceert een nieuwe manier van pakketbezorging voor inwoners.. Kleine UAV’s die lichte items zoals documenten, sleutels en medicijnen vervoeren, bezorgen deze benodigdheden sneller dan gedacht. Vergeleken met traditionele express bezorgmethodes kan UAV bezorging de benodigde tijd met ongeveer de helft verkorten, volgens Phoenix Wings, een vracht drone bedrijf dat deel uitmaakt van China’s expres bezorggigant SF Group. Wuxi zal actief UAV-bezorgscenario’s uitbreiden, de ontwikkeling van zijn luchtexpresnetwerk versnellen en logistiek op lage hoogte ondersteunen voor exprespakketten en lokale verse producten, aldus ambtenaar Cai Yu van het stedelijk transportbureau.

Stimulans

In de eerste helft van dit jaar werden bijna 608.000 UAV’s nieuw geregistreerd, een stijging van 48 % bij eind vorig jaar. De cumulatieve vlieguren van UAVs bereikten 9.816 miljoen uur, een stijging van 134.000 uur ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, wijzen statistieken van de Civil Aviation Administration of China uit. De provincie Henan heeft bijvoorbeeld onlangs een plan dat tegen 2025 ongeveer 10 algemene luchthavens en een aantal helikopter- en drone-landingsplaatsen wil bouwen om de infrastructuur op lage hoogte in de provincie te voltooien,

Innovatieve toepassingen van UAV’s en andere luchtvoertuigen zullen naar verwachting de ontwikkeling van nieuwe materialen, financiën, communicatietechnologie, kunstmatige intelligentie en nog veel meer stimuleren. Deze vooruitgang zal naar verwachting voortdurend nieuwe industrieën en beroepen genereren en een impuls geven aan economische groei en betere bestaansmiddelen. ‘De laagvliegeconomie stimuleert de diepgaande integratie van de reële economie met de digitale economie, ten dienste van de landbouwindustrie en de dienstensector,’ zegt ondervoorzitter Wu Qihui van de Nanjing Universiteit voor Lucht- en Ruimtevaart.

Bronnen: Global Times, Xinhua

Print Friendly, PDF & Email