De laatste trends onder Chinese jongeren

De trends onder jongeren wisselen in China net zo snel als in onze maatschappij, maar door de negatieve houding van de EU en het westerse blok in het algemeen jegens China lopen de trends onder Chinese jongeren steeds minder synchroon met die van hun westerse tegenhangers. Dit artikel meldt de belangrijkste van dit moment.

Jongeren en hun mystieke attributen; illustratie van fxbaogao (disclaimer)

Onderzoek

De Chinese site fxbaogao publiceert samenvattingen van wetenschappelijk en commercieel onderzoek. Onlangs plaatste het een studie over trends onder jongeren met betrekking tot het zoeken naar antwoorden op levensvragen. De onderzoekers observeren twee tegengestelde richtingen: de mystieke tendens tegenover de wetenschappelijke.

Mystiek

China is een socialistisch land en hoewel het Chinese burgers vrij staat religieuze opvattingen aan te nemen zijn (historisch) materialisme en atheïsme wettelijk verplichte onderdelen van het onderwijs vanaf de middelbare school. Desondanks kunnen we onder Chinese jongeren een snel stijgende interesse in mystiek observeren. In mijn artikel over Shangrila meldde ik al dat veel jonge Chinezen naar die regio trekken om het Tibetaanse leven niet alleen van nabij te zien, maar vooral ook te beleven. Dat kan ook dichter bij huis, b.v. in een tempel. Iedere keer dat ik in Beijing de Lama Tempel (Yonghegong) bezoek, valt het op hoeveel jonge mensen wierook branden en voor de Boeddha knielen. Het onderzoek onder jongeren omvat o.a. een analyse van hun woordgebruik en simiao (tempel) en Yonghegong komen daarin naar boven als de meest genoemde bestemmingen om antwoorden op levensvragen te zoeken.

Xuanxue

Dat betekent niet dat Chinese jongeren zich en masse tot het Boeddhisme bekeren. Wat zij zoeken is xuanxue. Ik vertaal dat hier met mystiek, maar je zou ook van esoterie kunnen spreken. Wikipedia spreekt van neo-Taoisme, een mengeling van Taoisme en Confucianisme. In de perceptie van de jongeren is het een verzamelnaam voor levensvragen die zich niet zo makkelijk laten kennen. Dan ga je op zoek naar andere antwoorden dan die je op school of universiteit hebt geleerd. Je kunt een vakantie in Shangrila of Tibet boeken, of een lokale Taoïstische of Boeddhistische tempel. Christelijke kerken, met name protestantse, trekken in China ook meer en meer geïnteresseerden. Je kunt ook je toekomst laten voorspellen door een waarzegster. Ik zag ze onlangs bij straatmarkten ter viering van Chinees Nieuwjaar.

Producten

De commercie slaat ook hier toe. Zo zijn er tempels die hun eigen koffie schenken. China is de grootste groeimarkt voor koffie en beheerders van tempels hebben dezelfde Chinese commerciële genen. De afbeelding bij dit artikel begint met een voorbeeld van ‘tempelkoffie’. De tweede afbeelding verwijst naar de gaokao, het landelijke examen om de universiteit van je keuze te kunnen halen. Daar kun je wel wat mystieke hulp bij gebruiken en China’s topketen van bubble tea, Xicha, haakt daar commercieel op in. Het bedrijf heeft een app gelanceerd waarop jongeren een ‘xuanxue-maat’ kunnen vinden. De derde afbeelding toont gelukskettinkjes die concurrerende keten Yihetang bij aankoop van een smoothie cadeau geeft.

Wetenschappelijke partnerkeuze; illustratie van fxbaogao (disclaimer)

Myers–Briggs Type Indicator (MBTI)

Een totaal andere benadering hebben jongeren die dezelfde levensvragen op een ‘wetenschappelijke’ manier willen oplossen. Ik volg hier het taalgebruik van de onderzoekers. Onder hen zijn momenteel de persoonlijkheidstypen volgens de MBTI in trek. Dit is een manier om persoonlijkheidskenmerken bloot te leggen die al enige decennia in gebruik is, maar nu in China ineens grote opgang maakt.

Een context waarin MBTI-terminologie gebuikt wordt is het rationaliseren van partnerkeuze. De vertaling van de eerste zin in bovenstaande afbeelding luidt: ‘Mijn moeder ISTP zegt dat ik een partner moet zoeken die haar net zo genegen is als mijn vader ENTP haar behandelt’. Hierbij staat ISTP voor ‘introversion, sensing, thinking, perceiving’ en ENTP voor ‘extraversion, intuition, thinking, perceiving’. Het zijn twee van de persoonlijkheidstypen van MBTI. Ze vertelt verder dat ze die dag een date gehad heeft met een man die zich als INTJ (introversion, intuition, thinking, judging) presenteerde, dus is ze niet zeker of hij wel de ware is.

Roep niet te snel dat dit pseudowetenschap is. Onze datingsites werken met vergelijkbare modellen.

Tot zover de jongste trends onder Chinese jongeren. Er zal voor het eind van dit jaar vermoedelijk wel weer een update nodig zijn.

Bron: fxbaogao.com en eigen observaties van de auteur