De Leestafel # 60 Geef elektrische voertuigen uit China groen licht

elektrische voertuigen
Een EV-assemblagelijn van Xiaomi, die CATL-batterijen gebruikt, in Beijing.
Foto China Daily disclaimer

Er zijn (nog steeds) privéondernemers die geloven in eerlijke concurrentie waar iedereen beter van wordt en die civiele industrie verkiezen boven wapenindustrie. Sven Agten, van wie we vorige week een opiniestuk overnamen, is er zo een die weigert zichzelf en de klanten leugens wijs te maken over oneerlijke concurrentie van ‘de Chinezen’ in de sector van de elektrische voertuigen. Daarnaast is het echter eveneens verhelderend kennis te nemen van de argumenten waarmee socialisten de heffing van tarieven op Chinese e-auto’s verwerpen.

SOCIALIST ECONOMIC BULLETIN
‘Overcapacity’ in Renewable Energy and EVs is a contradiction in terms

Socialist Economic Bulletin is een website met artikels van Britse linkse kaderleden en parlementairen van Labour. In mei gingen zij in tegen heffingen van de VS en de EU op elektrische voertuigen (EVs) uit China. Zij noemen het dodelijke onzin China te beschuldigen van ‘overcapaciteit’, omdat de wereld niet minder, maar net meer goedkope zonnepanelen, windturbines en EV’s kan gebruiken. Zij merken op dat China in staat is gebleken om een voortrekker op dit gebied te worden, omdat het strategische beslissingen op lange termijn kan nemen over wat de belangrijkste sectoren zijn waarin geïnvesteerd moet worden. De nationale en provinciale regeringen van de Volksrepubliek investeren vervolgens hierin op grote schaal met een consistente inzet op de lange termijn. Tussen de regels door lees je ‘waarom hebben Europese landen niet dergelijke socialistische regeringen?’

FRIENDS OF SOCIALIST CHINA
China at the forefront of the green energy revolution

Bij Carlos Martinez lees je het niet tussen, maar letterlijk: ‘… zelfs in het kapitalistische Westen kan het voorbeeld van China gebruikt worden om massale druk uit te oefenen en zo onze regeringen en heersende klassen ervan te weerhouden de planeet te vernietigen en hen aan te moedigen om een verstandige samenwerking met China op het gebied van milieukwesties aan te gaan.’ Voor Martinez is de bloeiende sector van de elektrische voertuigen maar één van de vele voorbeelden van hoe China een voorvechter geworden is van de groene energierevolutie. Hij haalt er zelfs het huisorgaan van het kapitalisme bij, de Financial Times, die in een redactioneel artikel toegeeft dat ‘als het gaat om klimaatverandering, de groene vooruitgang van Beijing moet worden gezien als positief voor China en voor de wereld’. In zijn stevig onderbouwde stuk (111 voetnoten van vriend en vijand) betoogt Martinez, medeoprichter van Friends of Socialist China, dat de fundamentele reden waarom China de onbetwiste leider is geworden in de strijd tegen klimaatafbraak zijn socialistische systeem is.

FIGHTING WORDS
Imperialism fails to quash China’s EV revolution

Fighting Words is het tijdschrift van de Communist Workers League, een jonge communistische organisatie (opgericht in 2018) uit Detroit, Michigan, USA. Deze Amerikaanse communisten willen de arbeidersklasse overtuigen, maar op een manier die tegenovergesteld is aan die van Trump. De auteur van het artikel, dat in november in Fighting Words verscheen, is Chris Fry, een gepensioneerd arbeider uit de auto-industrie. Hij werkte als monteur bij Chrysler’s Lynch Road Assembly in Detroit, totdat het bedrijf de fabriek in 1980 sloot. Hij schrijft over de crisis waar de automobielsector in de VS en Europa mee te maken krijgt en merkt op dat veel van de grootste autofabrikanten duizenden banen schrappen en fabrieken sluiten. Volgens Fry hebben autofabrikanten in het Westen niet serieus geïnvesteerd in elektrische voertuigen en wordt het industriebeleid in hoge mate bepaald door de belangen van de fossiele brandstoffenindustrie. ‘Grotendeels dankzij zijn socialistisch economisch en sociaal systeem heeft China ondertussen de sociale eigendom van een groot deel van de productie van elektrische voertuigen en de wetenschappelijke planning ervan op grote schaal ontwikkeld. Zo kan het emissievrije voertuigen van hoge kwaliteit produceren tegen een betaalbare prijs voor consumenten uit de arbeidersklasse’. Ook waar Fry naartoe wil is duidelijk.

elektrische voertuigen

THE PROGRESSIVE
“Nothing like before” — China is out-competing the West on EVs

The Progressive International werd opgericht in mei 2020 met als missie ‘de vereniging, organisatie en mobilisatie van alle progressieve krachten ter wereld’. Het verbond telt intussen meer dan honderd organisaties. Op hun website legt de Poolse linkse publicist Paweł Wargan uit waarom westerse bonzen zo jammeren over Chinese overcapaciteit en weerlegt hij uitgebreid hun argumenten. Hij schrijft onder meer dat de bezettingsgraad en de voorraadniveaus van de Chinese industrie vergelijkbaar zijn met die van de VS, en dat de Chinese winstmarges bovendien enorm stijgen. Deze factoren wijzen erop dat er geen significante overcapaciteit is in de Chinese EV-sector. Zijn conclusie bevat echter ook een waarschuwing: ‘de tarieven die de VS, de EU en Canada hebben opgelegd zijn een erkenning van het onvermogen van de monopoliekapitalisten om met China te concurreren. Ze zijn tevens een garantie dat de staatsmacht van de westerse landen bereid is om de kapitalistische belangen te beschermen tegen een opkomende socialistische supermacht. Ze zijn ook een waarschuwing. Het Westen wil de Chinese economie en de wereldwijde groene transitie liever saboteren dan er mee samen te werken.’ Het is al vele jaren eerder opgemerkt: ‘ze zijn liever dood dan rood’. Hiermee is de cirkel rond: Sven Agten schreef: ‘Tarieven heffen op Chinese producten is kiezen voor een langzame dood’… Paweł Wargan legt uit waarom de westerse elite die keuze maakt.

Copyright matters
Socialist Economic Bulletin logo zie FB disclaimer
Artikel Carlos Martinez disclaimer
Chris Fry co-auteur van US war drive against China, what it means for workers disclaimer
Artikel uit The Progressive: Foto China Daily disclaimer