De nieuwste subculturen in China

Subculturen zijn sociale groepen die een gemeenschappelijke identiteit, levensstijl en ideologie delen die hen onderscheidt van de reguliere samenleving. Deze groepen bieden niet alleen een platform voor mensen om hun individualiteit te uiten, maar dagen ook bestaande maatschappelijke normen uit en zijn daardoor een van de motoren van maatschappelijke vernieuwing.

Afbeeldingen uit de ACGN-cultuur; foto Xiaohongshu (disclaimer)

Vervolg

Al eerder publiceerden wij een artikel over recente subculturen. De meeste zijn een kort leven beschoren en nieuwe kunnen snel opkomen. Bovendien is de opkomst van een nieuwe subcultuur vaak aan veranderingen in de reguliere cultuur gerelateerd. In een maatschappij die zo snel verandert als de Chinese zie je dus ook een snellere wisseling van subculturen dan in onze regio. Dit artikel biedt een blik in die van 2023.

Twee dimensies

De ACGN (Anime, Comics, Games en Novels) subcultuur is in China bekend onder de naam erciyuan, wat letterlijk twee dimensies betekent. De term verwijst naar de 2D-animatiewereld, die door fans wordt gezien als een ideale plek om te ontsnappen. Tegenwoordig omvat deze subcultuur een breed scala aan trends, van virtuele idolen tot de Lolita’s die van invloed zijn op hoe mensen schoonheid waarnemen. Degenen die tot deze subcultuur behoren, verwijzen naar buitenstaanders als driedimensionale mensen.

Hanfu

De Hanfu is een traditionele kleding die in het keizerlijke China door adellijke vrouwen werd gedragen. De jurk is in de loop van de tijd en in verschillende dynastieën veel veranderd, maar de invloed ervan resoneert nog steeds in de huidige samenleving. De trend verscheen voor het eerst in de vroege jaren 2000 en verspreidde zich geleidelijk tot een nationaal fenomeen, mede dankzij de groeiende populariteit van traditionele waarden en gebruiken (de ‘nationale trend’ guochao). De Hanfu kan tegenwoordig worden beschouwd als een Chinese subcultuur, gekenmerkt door een gemeenschappelijk gevoel voor esthetiek. Mannen dragen ze ook. Mensen lopen in hun vrije tijd in Hanfu rond; bij voorkeur in parken. Sommige bespelen ook traditionele muziekinstrumenten bij.

Meisjes in Hanfu op straat; foto 163 (disclaimer)

Cyberpunk

De term cyberpunk werd voor het eerst gebruikt in sciencefictionromans in de tweede helft van de 20e eeuw. Het is samengesteld uit twee woorden, cyber, gerelateerd aan de wereld van technologie, en punk, wat duidt op een soort mensen met rebelse en anti-conformistische attitudes, die gemeenschappelijke ideologieën, modestijl en uitdrukkingsvormen delen. De Cyberpunk-wereld is een futuristische dystopie, waar de technologie extreem geavanceerd is en de kwaliteit van leven van mensen drastisch is afgenomen. De cyberpunkgeest rebelleert tegen de algemene trend van de huidige samenleving, die morele waardigheid opzij zet ten gunste van technologische ontwikkeling. Er is een duidelijke voorkeur voor metal en gothic muziek.

Boeddhisme

De mainstream mentaliteit van het China van vandaag vraagt mensen productief te zijn en hard te werken. Maar sommige Chinezen volgen een andere manier van leven, geïnspireerd door het boeddhisme. Aanhangers van deze subcultuur jagen geen verlangens en ambities na, maar accepteren het leven zoals het is. De opkomst van deze trend is deels te wijten aan de toenemende sociale druk op Chinese jongeren, die daarom geneigd zijn zich af te sluiten van de wereld en hun leven opgesloten in hun eigen kring te leven. Deze subcultuur heeft implicaties voor zowel de samenleving als de economie, omdat de meeste van deze mensen een zwakker verlangen hebben om te consumeren en een minimalistische levensstijl te leiden. Deze subcultuur is gerelateerd aan tangping (plat liggen) dat we in ons eerdere artikel vermeldden.

Tuwei (landelijke stijl)

De term tuwei begon in 2016 in China te circuleren en werd geleidelijk een belangrijke trend. Deze subcultuur heeft nog geen duidelijke definitie. Er zijn momenteel twee manieren om de term tuwei te definiëren, de eerste is de herontdekking van het leven op het platteland, maar de tweede is complexer en wordt op grotere schaal gebruikt op sociale netwerken. Het verwijst naar het vertellen van verhalen over vroeger, het vertellen van ouderwetse grappen en zingen en dansen op melodieën uit het verleden, met name uit de tijd van de Culturele Revolutie, toen jongeren en masse naar het platteland gezonden werden. Er zijn zelfs thematische restaurants over die periode.

Big business

Dat laatste laat zien dat de sub- en reguliere culturen niet geheel los van elkaar bestaan. Subcultuur is ook big business. Bedrijven, van telefoonaanbieders tot leveranciers van snelle happen, verwerken delen van subculturen in hun promotiecampagnes om jonge klanten te trekken. Zodra dat te ver doorschiet, verruilen velen hun subcultuur voor een nieuwe en zo blijft de maatschappij in beweging.

Bron: Daxue consulting en eigen observatie van de auteur.