De plannen voor Xinjiang één jaar na de rellen

Grootscheepse hulpprogramma’s staan in de steigers voor de Autonome Regio Xinjiang. We focussen ditmaal op de hulpprogramma’s die de andere provincies afsloten met de lokaliteiten in de regio. De regering wil dat de steunprogramma’s zelfs nieuwe Zijderoutes zouden doen ontstaan naar de Centraal-Aziatische republieken en verder.
xinjiangHet is maandag één jaar geleden dat er in de autonome regio Xinjiang etnische rellen uitbraken met meer dan 200 doden en 1700 gewonden als gevolg. Wat is er ondertussen gebeurd? Een nieuwe partijsecretaris werd aangesteld en een reeks ambtenaren uit Peking werden ter plaatse gestuurd om te peilen naar de achtergronden van de feiten en de maatregelen om de problemen op te lossen. Dit leidde tot het eerste grote Xinjiang-forum dat de CPC op 17-19 mei over de regio hield. Xinjiang kreeg zowel steun beloofd van de centrale regering als van andere provincies en ook werden maatregelen afgesproken die de zelfstandige ontwikkeling moeten bevorderen.
Daartoe behoort onder meer een belasting op de bodemschatten die voortaan zal berekend worden op 5 % van de internationale prijs van de ontgonnen bodemschatten; die zal terug in de kassa van de regio terechtkomen. Verwacht wordt dat die maatregel het belastingsinkomen elk jaar met 10 miljard yuan zal doen toenemen. Een andere voorkeursbehandeling gaat naar de ondernemingen die investeren in Xinjiangs armere gebieden; ze krijgen gedurende twee jaren belastingvrijstelling en moeten  daarna drie jaren maar de helft betalen. Dit zou de KMO’s en de tewerkstelling moeten ten goede komen.
Investeringen
De meeste ministeries gaan ook zwaar in de regio investeren. Zo zal het ministerie van onderwijs gedurende de komende vijf jaren 80 miljard yuan spenderen voor de verbetering van de onderwijsinfrastructuur. Inzake infrastructuur zijn ook heel wat

Aanleg spoortunnel onder Tianshanberg

Aanleg spoortunnel onder Tianshanberg


investeringen gepland om de verbindingen te verbeteren met de omliggende landen. Zo wordt opnieuw het ontwikkelen van de “Zijderoute” of handelsroutes beoogt. Tegen 2015 moet de regio 6 nieuwe luchthavens hebben, wat het totaal op 22 brengt. Het ministerie van Spoorwegen heeft van haar kant 310 miljard yuan veil om het spoorwegnet in de regio van 3.599 km te doen aangroeien tot 12.000 km in 2020. Spoorverbindingen met Pakistan, Oezbekistan en Kirgizië zijn ook in de maak. 130 miljard gaat naar het verbeteren van de wegen, waaronder de 7.155 km autowegen. Tegen 2012 moet zowel de plattelandsbewoner  als de stedeling toegang hebben tot een eenvorming gezondheidssysteem.
Wat bij ons het minst doordringt, zijn de plannen van de andere provincies om lokaliteiten in Xinjiang te helpen bij hun ontwikkeling. Alle lokaliteiten behalve Urumqi en het welvarende Karamay zullen van hulp kunnen genieten uit andere provincies of gelijkgestelde stadsgewesten als Peking. Van deze 19 provincies wordt gevraagd dat ze van 2011 tot 2020 tussen 0,3 en 0,6% van hun jaarinkomsten spenderen aan de met hun gejumeleerde lokaliteit. Elk jaar zou zo 10 miljard yuan gaan naar Xinjiang, wat overeenkomt met 26 % van de belastinginkomsten van de regio. De hulp gaat vooral naar het minder ontwikkelde Zuid-Xinjiang waaronder Kashgar en  Hotan en naar de Kirgizische autonome prefectuur Kizilsu. Zoals we reeds schreven wil de regering van Kashgar een ontwikkelingszone maken met als basis textiel, petroleum, verwerking van landbouwproducten, logistiek en toerisme. Veel misbaar wordt in het westen gemaakt over het voornemen om de huizen in Kashgar die niet bestand zijn tegen aardbevingen, herop te bouwen. Dit wordt als een aanslag tegen de traditionele Islam-architectuur bestempeld. Volgens de “South China Morning Post” echter zijn 80 à 90 procent van de verhuisde personen tevreden met hun ruimere woonst, terwijl ze vroeger opeengepakt leefden soms met meerderen op 10 à 20 m². Hoedanook op 28 juni begon “China Southern Airlines” met ’s lands langste binnenlandse vlucht die Kanton verbindt met Kashgar, een lijn van 4.852 km.
Steunpartners
xinjoogstPeking gaat de komende vijf jaren in totaal 7,2 yuan miljard uittrekken voor huisvesting en landbouw in Hotan-stad, Hotan -kanton, Moyu-kanton en het Lopkanton van Hotan-prefectuur. De provincie Guangdong trekt de komende vijf jaren 9,6 miljard yuan uit voor Tumushuke stad, het Shufu-kanton en Jiashi-kanton in Kashgar voor infrastructuur en openbare dienstverlening. Shenzhen voorziet Kashgar-stad en Taxlorgan-kanton met financies, technologie, talent en management. Shanghai steunt het Bachu-, Shache- Zepu en Yechengkanton van Kashgar met huivesting bestemd tegen aardbevingen, beroepsopleiding en landbouwfaciliteiten. Shandong helpt het Shule-, Yengisar -, Markit- en Yopurga kanton van Kashgar met zuiver drinkwaterprojecten en huisvesting bestand tegen aardbevingen. Zhejiang helpt met 16 miljard één stad en acht kantons van Aksu-prefectuur inzake nijverheid, moderne landbouw en sociale diensten. Liaoning geeft steun aan Tacheng-prefectuur, Henan de prefectuur Hami, Hebei de autonome Bayinggolin-prefectuur, Shanxi de autonome Changji-prefectuur en zo gaat het rijtje verder over Fujian, Hunan, Hubei, Anhui, Tianjin en Heilongjiang, Jiangxi en Jilin die allen meerdere lokaliteiten zullen ondersteunen.
Hoewel deze uitwisselingsprogramma’s ons zeer belangrijk lijken voor de ontwikkeling van de armere gebieden in Xinjiang maken we ons geen illusies dat in de westerse pers het feit voorop zal staan dat de stad Urumqi recentelijk 8000 bewakingscamera’s heeft toegevoegd aan haar bestand van 46.000 om publieke plaatsen, bussen en winkels te controleren. Onze lezer kan zien waartoe de scherpere controle uiteindelijk moet dienen.
Bronnen: SCMP, Beijing Review   
Voor alle artikels over Xinjiang: klikken op de tag onderaan
Zie ook discussieuitzending Dialogue  (27 min)

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *