De samenwerking in de Jangtserivierdelta voor gemeenschappelijke welvaart

De samenwerking tussen de vier gebieden in de delta van de Jangtserivier beoogt de gemeenschappelijke welvaart in de hand te werken. Daartoe wordt de samenwerking in de industriële keten versterkt en een geïntegreerde ontwikkeling van hoge kwaliteit bevorderd. De gemeenschappelijke welvaart vereist ook dat de kloof tussen regio’s en tussen stedelijke en landelijke gebieden wordt verkleind.

Robots lassen NEV bij Li Auto in Changzhou Foto Xinhua Disclaimer

De rivierdelta van de Jangtse wil het voortouw nemen bij het bevorderen van gemeenschappelijke welvaart en dit door regionale samenwerking en lokale initiatieven binnen de vier gebieden. Hoewel ze slechts 4% van de Chinese oppervlakte beslaat, brengt de Jangtsedelta, die de provincies Jiangsu, Zhejiang, Anhui en Shanghai omvat, bijna een kwart van het bruto binnenlands product voort. De inkomensverschillen tussen stad en platteland zijn in de vier gebieden echter kleiner dan het gemiddelde in China.

In 2021 rolde China een richtlijn uit om Zhejiang uit te bouwen tot een demonstratiezone in het streven naar gemeenschappelijke welvaart. Twee jaar later riep China de delta op het voortouw te nemen bij het bevorderen van gemeenschappelijke welvaart en te streven naar grote doorbraken in de geïntegreerde ontwikkeling. Gemeenschappelijke welvaart is gericht op het scheppen van een toekomst waarin de welvaart door iedereen gedeeld wordt. ‘De essentie van gemeenschappelijke welvaart is de welvaart of de taart groter maken en goed verdelen’, zegt He Wenjiong, vicevoorzitter van het Instituut voor Gemeenschappelijke Welvaart en Ontwikkeling van de Zhejiang Universiteit.

Grotere taart

NEVs voor uitvoer in haven Taicang Foto: Xinhua Disclaimer

Daartoe heeft de delta de samenwerking in de industriële keten versterkt en blijft ze geïntegreerde ontwikkeling van hoge kwaliteit bevorderen om zo de taart groter te maken. De delta is bijvoorbeeld een belangrijke basis voor de productie van nieuwe energievoertuigen (NEV’s), want het produceert twee van elke vijf NEV’s in China. Door samenwerking in de industriële keten kan een NEV chips en software uit Shanghai betrekken, een accu uit Jiangsu en een carrosserie uit Zhejiang, voordat men de auto in Anhui assembleert Deze industriële cluster heeft Anhui’s hoofdstad Hefei geholpen om tot één van de snelst ontwikkelende steden in de regio uit te groeien. Er zijn nu zes NEV-fabrikanten gevestigd, waaronder BYD en Volkswagen. De NEV-industrie is lokaal goed voor meer dan 60 % van de industriële productie.

De snelle ontwikkeling van hightech industriële clusters heeft voorts geleid tot een robuuste economische groei in de delta. Van 2018 tot 2023 is het brp gestegen van 22 naar 30 biljoen ¥. De productiewaarde van de hightechindustrie draagt voor ongeveer 31% bij aan het Chinese totaal, waarbij de sector geïntegreerde circuits goed is voor 60%. Biomedische en kunstmatige intelligentie nemen elk een derde voor hun rekening.

Kleinere kloof

Werkplaats in gemeente Lishan (Hangzhou) waar thee verwerkt wordt Foto Xinhua Disclaimer

Een van de prioriteiten bij het bevorderen van gemeenschappelijke welvaart is het verkleinen van de inkomenskloof, zodat iedereen een baan heeft en elk gezin een bron van inkomsten, aldus hoofd Du Xuliang van de Zhejiang Provincial Development and Reform Commission. Op de schapenboerderij waar de 50-jarige Lu Guofei, die een beenhandicap heeft, werkt, verdient hij meer dan 5.000 yuan per maand. De schapenboerderij maakt deel uit van het overheidsprogramma voor ‘gemeenschappelijke welvaartswerkplaatsen’.

Dergelijke workshops zijn een middel om de inkomenskloof te verkleinen en ‘gemeenschappelijke welvaart voor iedereen’ te bereiken. Men opent deze werkplaatsen meestal in steden en dorpen om werklozen, mensen met een laag inkomen en boeren die buiten het seizoen een extra inkomen willen verdienen, de kans te geven om een baan te vinden. Er werden in Zhejiang meer dan 10.000 ‘gemeenschappelijke welvaartswerkplaatsen’ opgericht en bijna 500.000 mensen werken er voor een extra inkomen dat gemiddeld zo’n 2.600 yuan per maand bedraagt.

Dit programma heeft navolging gekregen in andere delen van de delta. In Shanghai helpen enkele werkplaatsen bij de verkoop van landbouwproducten uit Zhejiang. Houtsnijwerkplaatsen in Yangzhou (Jiangsu) laten dorpelingen toe om meer dan 3.000 yuan per maand te verdienen. In Lujiang (Anhui) zijn 17 werkplaatsen geopend waar bijna 1000 vrouwen werken.

Onderlinge hulp via stedenkoppeling

In Zhejiang is de inkomenskloof tussen stedelingen en plattelandsbewoners tijdens de afgelopen twee decennia kleiner geworden. De inkomensratio daalde van 2,43:1 naar 1,86:1, de laagste in het land. Voorts hebben sinds 2022 acht steden in Shanghai, Jiangsu en Zhejiang een steunprogramma voor het koppelen van steden toegepast om acht minder ontwikkelde steden in noord-Anhui te steunen door industriële overdracht. Alleen al in 2022 ontvingen die acht steden een totale investering van 211 miljard yuan van Shanghai, Jiangsu en Zhejiang. Een e-commercebedrijf voor livestreaming uit Ningbo (Zhejiang) helpt bijvoorbeeld bij de uitbating van de eerste grensoverschrijdende e-commerce-industriezone in het noorden van Anhui. Ze sturen nu dagelijks bijna 30.000 pakketten naar klanten, aldus Zhu Cheng, leidinggevende bij het livestreaming e-commercebedrijf. Kortom, door praktische projecten vergroot de onderlinge hulp binnen de Jangtse-delta, zodat de inkomenskloof verkleint en het streven naar gemeenschappelijke welvaart concreter.

Bron: China Daily