De spoorwegen vervoerden vorig jaar ruim 4 miljard passagiers, een groei van 10,8%. Voor dit jaar rekent men zelfs op 4,28 miljard reizigers. Het netwerk van hoge snelheidslijnen breidt zich almaar uit en bedraagt nu 48.000 km.
In 2024 maakten 4,08 miljard passagiers een treinreis, een groei van 10,8%. Op de drukste dag van 2024 vervoerde het systeem 21,4 miljoen passagiers. Eind 2024 had China 162.000 km spoorwegen in gebruik, waarvan 48.000 km hogesnelheidslijnen. Na de bevrijding in 1949 bedroeg het spoornet amper 21.800 km.
Eergisteren openden twee HST-lijnen, namelijk tussen Xian en Hongkong (11 uur) en tussen Wuhan en Hongkong (5 uur). Eveneens zondag werd het Shanghai het gerenoveerde Shanghai South station ingehuldigd, dat op slechts twee uur de verbinding maakt met Hangzhou en tot 9.000 personen kan vervoeren. Nog eergisteren werd te Shanghai het Xinzhuang Railway Station geopend, dat meer op forenzen is afgestemd. In het zuiden van het land opende op nieuwjaarsdag de Nanning-Yulin-sectie van de Nanning-Zhuhai High-speed Railway, die de verbinding maakt tussen Guangxi en Guangdong. Guangxi telt nu 2.400 kilometers hogesnelheidslijnen. Op 29 december 2024 onthulden de spoorwegen eveneens het prototype van ’s werelds snelste hogesnelheidstrein, de CR450, die zal rijden aan een operationele snelheid van 400 km/uur.
In 2025
China Railway streeft ernaar om dit jaar 590 miljard yuan aan investeringen in spoorweginfrastructuur te voltooien en om 2.600 km aan nieuwe lijnen in gebruik te nemen. In 2025 zal het nationale spoorwegsysteem naar verwachting in totaal 4,28 miljard passagiers vervoeren, een stijging van4,9 %. Tegen 2030 zou het nationale spoorwegnet volgens schatting 180.000 kilometer bedragen, waarvan ongeveer 60.000 kilometer hogesnelheidslijnen. Om tegemoet te komen aan de toestroom van reizigers kondigden de spoorwegen een nieuw operationeel plan aan, waarbij men 230 passagierstreinen toevoegt aan dienstregelingen in het hele land, zodat het totaal aantal op 13.028 wordt gebracht.
Binnen- én buitenland
In steden maken spoorwegen het vervoer gemakkelijker en regionale coördinatie efficiënter. Passagiers hebben in 2024 meer dan 27 miljoen reizen gemaakt tussen Guangdong en Hongkong via de hogesnelheidsspoorweg Guangzhou-Shenzhen-Hongkong, een jaarstijging van 37%. In de Autonome regio Xizang is de Qinghai-Xizang spoorweg reeds 18 jaar in gebruik. Tijdens deze periode werden via de spoorweg 36.885 miljoen reizen gemaakt en 87.751 miljoen ton goederen vervoerd (tot 30 juni 2024). Het bbp van de regio steeg van 29,05 miljard yuan in 2006 tot 239,267 miljard yuan in 2023.
Ondertussen brengen spoorwegen China en de wereld dichter bij elkaar en geven ze een nieuwe impuls aan de opbouw van een gemeenschap met een gedeelde toekomst. De spoorweg tussen China en Laos heeft meer dan 50 miljoen ton goederen vervoerd, met een dagelijkse verzending van 18 grensoverschrijdende goederentreinen,. Dit impliceert een aanzienlijke stijging ten opzichte van slechts twee bij de opening van deze spoorlijn in 2021.
Nu het Lentefeest nadert, maakt het Chinese spoorwegsysteem zich weer op om de reis van miljoenen mensen te vergemakkelijken, die naar huis terugkeren om zich met hun familie te herenigen.
Bronnen:: Global Times, China Daily, Shanghai Dail