De stand van zaken 106

“Bnp groeit 7,7 tot 7,8% in 2012”
–Directeur Fan Jianping van het Economic Projection Department van het State Information Center heeft berekend dat de economie dit jaar 7,7% tot 7,8 % zal groeien. De groei daalde tot 7,6 % in het tweede kwartaal maar de door de regering getroffen maatregelen zouden tijdens het tweede semester een zekere stabilisering veroorzaken. De moeilijkheid is deze te realiseren met een laag niveau van inflatie en vooral voorkomen dat de huizenprijzen terug stijgen.
Plannen Naso’n speciale zone
–In de Speciale Economische zone Naso’n van Noord-Korea werd onlangs de Tweede Internationale Handelsbeurs gehouden. Naso’n met zijn 200.000 inwoners ligt aan de monding van de Tumen rivier, is al een vrijhandelszone sinds 1991 en werd in 2011 een gezamenlijke Chinees-Koreaanse Speciale Economische Zone. De Chinese invloed in Naso’n is zeer sterk, met veel tweetalige opschriften, veel voertuigen met Chinese nummerplaten, Chinese restaurants en toeristen, en met de mogelijkheid om bijna overal in Chinese munt te betalen. Talrijk zijn de kleinschalige Chinese investeringen. Toeristen trekken vooral naar het mooie eiland Pip’a dat over moderne infrastructuur beschikt. In 2012 kreeg China toelating om drie aanlegsteigers te bouwen en te gebruiken gedurende 50 jaar. Dit naast de bestaande drie steigers, waarvan er al twee aan China en één aan Rusland verhuurd zijn. Aan steiger 1 wordt jaarlijks 80.000 ton steenkool naar China verscheept. Steiger 2 dient voor Chinese toeristen en voor uitvoer van visserijproducten. Steiger 3 wordt momenteel door de Russen vergroot om schepen van 100.000 ton te kunnen ontvangen. De spoorweg naar Rusland is bijna volledig gerenoveerd. Ook de renovatie van de weg naar de Chinese provincie Jilin verloopt vlot. De voorbereidende studie voor het leveren van Chinese elektriciteit aan de zone is klaar. (Brion: Xinhua)  
Shenhua investeert 10 miljard in spoor
s Lands grootste steenkoolproducent de Shenhua groep wil 10 miljard investeren in spoorinfrastructuur die haar netwerk voor steenkooltransport ten goede komt. Shenhua is van plan haar netwerk van 1600 km tegen 2015 uit te breiden tot 3170 km. Shenhua heeft nu al vier operationele spoorlijnen, twee havens en 12 schepen. De spoorwegen maakten tijdens het eerste semester een verlies van 8,8 miljard yuan en op 30 juli riep de regering de privésector op om mee te werken bij investeringen in infrastructuur. China Coal Energy heeft van haar kant met het ministerie en 14 andere investeerders een joint-venture aangekondigd om 1837 km spoorweg te bouwen vanuit Binnen-Mongolië en dit tegen 154 miljard yuan.
Wen in Brussel voor China-EU-top
Premier Wen is woensdag in Brussel voor de 15-de top tussen de EU en China. Hij zal H Van Rompuy, M Barroso en ook premier Di Rupo ontmoeten. Kanselier Merkel drong recentelijk bij Wen aan dat China euro-obligaties zou opkopen. Anderzijds wil de Commissie een onderzoek openen tegen China wegens dumping in de PV-sector. Vorige vrijdag discussieerde de Chinese afgevaardigde Chong Quan 3 uur intens met hoge Commissie-ambtenaren over dit probleem. Nadien zei Chong dat beide partijen het dispuut door dialoog willen oplossen en een handelsoorlog vermijden. (xinhua) Nog aangaande Europa valt het nieuws dat de China Construction Bank een Europese bank wil opkopen tegen 15 miljard $: het mag een Franse, Britse of Duitse bank zijn. (FT)
Naar samenwerking met EU voor bemande ruimtevluchten?
Op de Internationale Luft- und Raumfahrtausstellung Berlin Air Show verklaarde Thomas Reiter, het hoofd van ESA’s departement bemande ruimtevaart dat men aan het onderzoeken is om tegen 2020 een samenwerking met China aan te gaan. Sommige Europese astronauten volgen op dit moment al een cursus Chinees om zich voor te bereiden op gezamenlijke missies. De ESA zelf beschikt niet over ruimtevaartuigen waardoor de organisatie verplicht is om stoelen te kopen Amerikaanse en Russische ruimteschepen. Sinds de stopzetting van het shuttle-programma door de NASA is de ESA contacten beginnen leggen met zijn Chinese tegenhanger. In de eerste plaats wil de ESA verkennen of er een samenwerking mogelijk is op verschillende gebieden. Ten eerste wil men ruimtevaarders samen trainen, voorts de landing van ruimteschepen gaan bestuderen en ten slotte zich toeleggen op de ontwikkeling van de levensinstandhouding van ruimtevaarders. De ESA zou bovendien willen dat haar Chinese tegenhanger ook kan deelnemen aan programma’s rond het internationale ruimtestation ISS. Hiervoor dient de NASA wel eerst zijn bezwaren tegen de Chinese deelname aan de kant te zetten. Een Europese astronaut aan boord van een Chinees ruimtevaartuig ziet de ESA als een krachtig signaal dat China ook bij het ISS hoort. Reuters/Knack
Lening 800 miljoen $ aan Nigeria
China’s Export-Import Bank heeft Nigeria een lening van 600 miljoen $ verstrekt voor de aanleg van tramspoorinfrastructuur rond de hoofdstad Abuja. De lening heeft maar 2,5 % intrest en loopt over 20 jaar. De spoorweg kost 500 miljoen en het overige 100 miljoen zullen aangewend worden voor het Galaxy Backbone-project dat jongeren een betere toegang geeft tot technologie. Naar verluidt hoopt Nigeria de komende weken een andere lening van 500 miljoen $ af te sluiten om 4 luchthavens te bouwen in Abuja, Kano, Port Harcourt en Enugu. (FT)
Ford bouwt fabriek in Hangzhou
Ford Motor begonnen met de bouw van een nieuwe ultramoderne assemblagefabriek in Hangzhou waardoor vanaf 2015 de jaarlijkse productiecapaciteit in China verdubbeld wordt tot 1,2 miljoen voertuigen. Ford zal alleen en in JV met Mazda 760 miljoen dollar investeren in de nieuwe fabriek. Daardoor komt het totaal aan investeringen voor Ford sinds 2006 op 4,9 miljard dollar. In februari dit jaar opende Ford al een tweede assemblagefabriek in Chongqing, waar het ook een geïntegreerde productie-eenheid heeft voor carrosserie-onderdelen. En nog in Chongqing wordt gebouwd aan een derde assemblage-eenheid. in Nanjing staat eveneens al een dergelijke fabriek. Ford ontwikkelt een goedkoop model voor de Chinese markt maar heeft geen plannen om zoals GM en Volkswagen een goedkoop merk in China te lanceren. Tegen 2015 worden wel acht nieuwe Fordmodellen in China gelanceerd. Bovendien zal vanaf 2014 de Lincoln, de ‘Cadillac’ van Ford, in China verkocht worden
Londen: yuan verhandelcentrum
Londons burgemeester David Wootton wil dat zijn stad naast Hong Kong een verhandelingscentrum wordt voor de Chinese Renminbi. Hij vindt Londens rol als verhandelcentrum in het westen complementair aan deze van Hong Kong. De discussies tussen beide centra nemen de vorm aan van het London-Hong Kong renminbi Forum. Op dat forum staat ook het thema van groene financiering op de dagorde. Londen is al een centrum voor groene economie zoals koolstofmarkten en verhandeling van emissierechten.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *